مدیر پروژه آب شیرین کن بندرعباس خبر داد؛

ساخت عظیم‌ترین پروژه دریایی توسط ایرانی ها

مدیر پروژه آب شیرین کن بندرعباس از ساخت و طراحی یکی از عظیم‌ ترین پروژه های دریایی توسط ایرانی ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ نصرت خوش‌نیاز مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه آب آسیا در بازدید خبرنگاران از روند اجرای پروژه آب شیرین‌ کن بندرعباس اظهارکرد: پروژه آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس، با استفاده از ظرفیت های داخلی و توانمندی مهندسان کشور با استفاده از جدیدترین روش نمک زدایی در دنیا، روش اسمز معکوس ( به اختصار دستگاه RO) برای اولین بار در کشور از سال ۹۲ راه اندازی شد.

وی پیرامون اینکه این پروژه چه دستاوردی برای مردم بومی منطقه دارد، گفت:   درحال حاضر آبی که به استان هرمزگان تخصیص و می دهیم، ۵۰ درصد قیمت آب تمام شده هم نیست و این امر در راستای اصالت اجتماعی می دانیم و باتوجه به پروژه های تامین آب از آب های غیرمتعارف، آب فاضلاب اما کمبودشان را از پروژه آب شیرین کن برطرف می کنند.

خوش نیاز با بیان اینکه این پروژه حاصل تلاش دسته جمعی ۱۰ ساله است، گفت: خط انتقال اول ۱۳۰ میلیون متر مکعب در سال و با خط انتقال دوم که از  سال آینده اجرا خواهد شد، ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین به فلات مرکزی با محوریت تامین آب صنایع و شرب است.

وی افزود: سایت آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی بندرعباس در ۱۵۵ هکتار که فاز یک آن در سال ۹۹ با تولید ۲۰۰ هزار متر مکعب آب شیرین در شبانه روز به بهره برداری رسید، قرار است تا ۳ ماهه اول سال ۱۴۰۳ و در فاز دوم به ۴۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز برسد و طرح توسعه فاز دوم ۳۰۰ هزار مترمکعب دیگر افزوده خواهد شد. پروژه آب شیرین کن بندرعباس برای تامین آب شرب و صنایع فلات مرکزی(هرمزگان، یزد و کرمان) را اندازی شده است.

خوش نیاز با بیان اینکه این منطقه بهترین نقطه خلیج فارس برای آبگیری و ایجاد واحدهای نمک زدایی است، گفت: در حال حاضر مطابق استاندارد دریا را لایروبی و از عمق منفی ۱۰ متری دریا آبگیری و آب شورتر شده را در عمق بیشتر جت می کنیم که طبق استاندارد محیط زیست اثرات منفی زیست محیطی در پی نداشته باشد و از آنجا که برای اثبات ادعای زیست محیطیمان، مجوز و قرارداد این پروژه با محیط زیست مشروط بود، هم اکنون این قرارداد مداوم است.

وی با بیان اینکه این پروژه لوله های خط انتقال قطر ۲/۵ متر، یکی از عظیم ترین پروژه های دریایی است که تماما توسط ایرانی ها ساخته شده است و ۱۶ کیلومتر کار دریایی برای انتقال یک میلیون متر مکعب آب شیرین در حال انجام است.

وی با بیان اینکه از سال ۹۹ تاکنون ۲۰۰ هزار مترمکعب آب نمک‌ زدایی شده و به اردکان یزد و معدن چادرملو منتقل شده است، گفت: در حال حاضر وظیفه تامین ۴۰ هزار مترمکعب آب شرب استان هرمزگان را برعهده داریم که ۲۶ هزار متر مکعب آن مربوط به بندر خمیر و شهر رضوان است که در حال حاضر تامین می‌ شود.

خوش نیاز با بیان اینکه اصطلاح درست آب شیرین کن، ” آب نمک‌ زدایی” شده است، درخصوص سهام شرکت مهندسی توسعه آب آسیا گفت: صددرصد سهام این شرکت مربوط به تامین آب خلیج فارس می‌ باشد. سهامداران شرکت تامین آب خلیج فارس، ۴۴ درصد گل‌ گهر، ۳۳ درصد شرکت ملی مس و ۲۲ درصد مربوط به صنعتی و معدنی چادرملو است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.