تولید رب گوجه فرنگی از حرف تا واقعیت/ هر کیلو رب خام 11 هزار تومان!

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران در روزهای اخیر به دلیل عدم کاهش قیمت رب گوجه فرنگی در رسانه ها از تولید کنندگان این محصول گله کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری رخداد اقتصادی   مدیر کل تعزیرات حکومتی  استان تهران در روزهای اخیر به دلیل عدم کاهش قیمت رب گوجه فرنگی در رسانه ها از تولید کنندگان این محصول گله کرده است.

محمدعلی اسفنانی در گفت و گو با شبکه خبر در این باره  گفت: توجیه تولید کنندگان رب که در اواخر سال گذشته قیمت‌ها را افزایش دادند این بود که قیمت گوجه فرنگی و ظروف آن افزایش داشته است، اما اکنون قیمت عمده گوجه فرنگی از ۷۰۰ تا هزار تومان به ازای هر کیلو است و به هیچ عنوان قیمت‌های کنونی رب گوجه فرنگی با شرایط امروز تطابق ندارد. وی با اشاره به ورود سازمان حمایت به موضوع اعلام کرده است: با پیگیری‌های انجام شده از سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، قرار شد هفته آینده کارگروهی برای بررسی موضوع تشکیل شود و قطعاً قیمتی که اعلام کنند ( کارگروه) مبنای کارخانه‌ها قرار خواهد گرفت و مازاد بر این قیمت از نظر ما گرانفروشی است.

پایگاه خبری رخداد اقتصادی  در تماس با چند تن از مدیران شرکتهای تولید کننده  و کارشناسان حوزه مواد غذایی این موضوع را با جزئیات بیشتر بررسی کرد. جزئیاتی که نشان از کاستی های بسیار در بخش مواد اولیه و بسته بندی دارد.

قیمت واقعی گوجه فرنگی چقدر است؟

در حالی که مدیر کل تعزیرات حکومتی  استان تهران قیمت گوجه فرنگی را بین 700 تا 100 تومان اعلام کرده است، تولید کنندگان اما نظر متفاوتی دارند.

یکی از تولیدکنندگان معتبر رب‌گوجه در این‌باره گفت: در سال جاری نتوانسته گوجه فرنگی با کیفیت مورد نیاز کارخانه را کمتر از کیلویی 1700 تومان خریداری کند.

این فعال اقتصادی افزود: برای این که بدانید قیمت تمام شده یک کیلو رب گوجه فرنگی بدون بسته بندی چقدر تمام می شود، باید عدد 1700 تومان را ضرب در 6 کنید که حدود 10 هزار تومان می شود و ده درصد ضایعاتی که همیشه برای این محصول وجود دارد را نیز لحاظ کنید که حدود 11 هزار تومان برای یک کیلو می شود.

وی تصریح کرد: اگر هزینه، شیشه، درب و غلاف، لیبل، کارتن، سینی و نایلون را هم به 11 هزار تومان اضافه کنید، حداقل به عدد 13 هزار و 500 تومان خواهد رسید و این بدون احتساب هزینه های بالاسری، هزینه سازمان،  انرژی و موارد دیگر است.  

سینا شیخ الاسلامی یکی دیگر از تولیدکنندگان مواد غذایی قیمت گوجه در محدوده زراعی مرکزی کشور را روز گذشته حدود 1200 تومان و قیمت تمام شده هر واحد قوطی را حدود ۱۱۰۰۰ هزار تومان  اعلام کرد.

اما سوال اینجاست که آیا در شرایط فعلی می‌توان قیمت تمام شده محصولات را در کارخانه کاهش داد یا خیر؟

شیخ‌الاسلامی در این باره می‌گوید: می‌توان با یک عزم واقعی تا 20 درصد قیمت تمام شده را کاهش داد و برای نیل به این موضوع پیچیدگی خاصی وجود ندارد.

وی افزود: دو راه حل ساده و علمی در این خصوص وجود دارد. روش اول این است که مثل دیگر کشورها مالیات بر ارزش افزوده (tax )که قرار است مصرف کننده بپردازد را از تولید کننده نگیریم!

این تولیدکننده مواد غذایی ادامه داد: می‌توان قیمت مصرف کننده درج شده روی کالا را حذف‌ کنیم و کنترل قیمت را از خرده فروشی‎ها انجام دهیم. نه اینکه ما یک قیمت بالا بزنیم‌ بعد در فروشگاه‌ها با تخفیف، مصرف‌کننده را گول بزنیم. در واقع باید دستگاه نظارتی مبتنی بر واقعیت موجود با تولید کنندگان رفتار کند و ابزارهای نظارتی خود را در محل درست به کارگیری کند.  

پگاه ساعت‌ساز یکی از کارشناسان فعال این حوزه درباره نوسانات قیمت این روزهای رب‌ گوجه اظهار کرد: تولیدکنندگان همواره بر کیفیت محصولات تاکید دارند و اینکه محصولاتی سالم و بهداشتی بدون افزودنی‌های غیر مجاز به دست مصرف کننده  برسد واقعا برای آنها اهمیت دارد.

وی افزود: اگر تولیدکننده بخواهد گوجه بدون کیفیت خریداری کند، تا قیمت تمام شده را کاهش بدهد، قطعا بابت رنگ و طعم طبیعی دچار مشکل خواهد شد و محصول نهایی مورد پسند مشتری نیست. 

این کارشناس تصریح کرد: مشکلات به همین جا ختم نمی‌شود زیرا یکی از همین تولید کنندگان معتبر به دلیل افزایش نرخ قوطی فلزی و مشکلات در بسته بندی قوطی، مجبور شده محصول خود را در ظروف شیشه‌ای عرضه کند تا قیمت تمام شده پایین‌تری داشته باشد. اما بسیاری از فعالان این حوزه معتقدند مشکل اساسی مافیایی هستند که همچون دست‌انداز سر راه تولید کنندگان قرار گرفته اند و بازار را با نفوذ به بخش مواد اولیه تحت کنترل دارند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید
23 نظرات
  1. Etemadi می گوید

    Ba in hesab bayad geron bekharim ta robe khob bokhorim ya age arzoon bekharim bi keyfiyate…Resturant’s chetor ba in gheymatha too ghaza rob mizanan? Omlet ham geron mishe pas

  2. نيلوفر می گوید

    خريد مواد اوليه براي توليد رب از جمله قوطي و گوجه و … با قيمت هاي بالا انجام ميشه تا زماني كه خريد مواد اوليه محصولي با قيمت بالا انجام بشه انتظار كاهش قيمت اون محصول چيزي غيرمنطقي هستش.
    زماني كه بهاي تمام شده محصول ساخته شده عدد بالايي باشه براي توليد كننده هيچ توجيه اقتصادي جهت توليد وجود نداره و عدم توليد اون محصول تو شركت هايي كه به عنوان تامين كننده مادر محسوب ميشن قطعا مشكلات ديگري رو در پي خواهد داشت كه مجددا اصلي ترين كساني كه از اين موضوع آزرده خاطر ميشن مصرف كننده ها هستن
    البته كه بنده هم به عنوان مصرف كننده تهيه محصولات با قيمت بالا را نميپسندم و انتظار دارم مشكلات توليد بايد به صورت ريشه اي حل بشه.

  3. فتوره چی می گوید

    اگه محصول خوب بخواهیم با توجه به قیمتهای پایه ای گوجه و نیروی انسانی و بقیه افزایش قیمت منطقی به نطر میاد

  4. نوید خدادادی می گوید

    متاسفانه در ایران تعریف درستی برای قیمت گذاری محصولات و همچنین مالیات بر ارزش افزوده وجود نداره. و همچنین تولید کنندگان برای قیمت گذاری محصولات خودشون بیشتر به حباب و المان های روانی بازار توجه میکنند تا به آیتم های اصلی محاسبه قیمت مصرف کننده.
    نرخ های بی ثبات و بالا و پایین رفتن های بی پایه و اساس بعضی از کالا ها در بازار در حالی که قیمت مواد اولیه تغییر ناچیزی داشته نشان دهنده این هست که اساسا قیمت مصرف کننده کارشناسی شده نیست و فضای بازار عامل موثر تری برای این قضیه هست. سکته در تعادل عرضه و تقاضا و همچنین احتکار محصولات به این فضای بیمار بازار بیشتر دامن خواهد زد.

  5. امید می گوید

    با توجه به صحبت هایی که دوستان کردن در حال حاظر این مصرف کننده هاهستن که باید ضرر را متحمل شوند(به هر شکل که نگاه کنید)، و بهای فشار ناشی از افزایش قیمت رب رو بپردازند یا اینکه میتوانند با خریداری رب با قیمت پایین تر از کیفیت آن صرف نظر کنند.
    دولت میتواند با نظارت درست بر مالیات دهندگان (تولید کنندگان رب) و کنترل کردن نرخ سیفیجات در بازار این مشکل رو تا حد قابل قبولی حل کند نه اینکه فشارهای ناشی رو از روی دوش تولید کنندگان بردارد و ان ها را بر دوش مصرف کننده بیندازد .
    با تشکر

  6. الهام می گوید

    کارشناس دلایل اصلی رو ذکر کردند، ممنون از نقد به جاتون خانم ساعت ساز نازنین

  7. صابري می گوید

    با اين تفاصيل براي خريد رب خوب بايد پول خوب هم بدهيم تا رب بي كيفيت و بيرنگ و با ظروف بسته بندي بيكيفيت و شيشه اي يا كيفيت پايين بدستون نرسه

  8. یاسین می گوید

    مشکل اصلی ظرف و قوطی برای بسته بندی هست

  9. سيد حسين متوليان می گوید

    به نظرم اونچه خانوم دكتر ساعت ساز گفتند بشدت منطقيه

  10. فاطیما می گوید

    بسیار عالی ????

  11. Pona می گوید

    دقیقا درسته مسئولین فقط حرف میزنند در صورتی که اگر تولید کننده ها قیمت هارو کاهش بدن خودشون تو خرید مواد اولیه ضرر کردند.
    دولت و مسئولین باید قیمت مواد اولیه رو کاهش بدهند تا قیمت محصولات تولید کننده ها کاهش پیدا کنه که اینجوری به نفع همست اما نمیکنن اینکارو چون به ضرر خودشون میشه.

  12. V.N می گوید

    مشکل اصلی فراتر از مشکلات ذکر شده در مورد مواد اولیه می‌باشد. متاسفانه چاپ اسکناس بدون پشتوانه جهت پرداخت بدهی های دولت و موسسات و بانکهای خصوصی باعث تورم تصاعدی و از کار افتادن ابزار کنترلی شده است. از طرف دیگر برای قیمت گذاری می‌باید نرخ واقعی ارز در نظر گرفته شود. آیا بنظر شما نرخ واقعی ارز توسط بانک مرکزی اعلام میشود؟ پس از افزایش ناگهانی نرخ ارز در سال گذشته تمامی کالاها با نرخ دلار 20 تومانی محاسبه شدند. در صورتی که دلار 12 تومانی امروز واقعیت داشته باشد پس باید قیمتها هم به همین نسبت کاهش پیدا میکرد. انتظار دولت و نهادهای حکومتی از تولید کنندگان کاملآ نابجا می‌باشد چرا که تولید کننده مواد اولیه را با نرخ برابری دلار بالاتری تهیه می‌کند و انتظار دارند که تولید کننده برای مصرف کننده سوبسید در نظر بگیرد؟

  13. مهسا می گوید

    رب گوجه فرنگی یکی از صنایع غذایی پر مصرف در ایران است و با ارسال گوجه مرغوب، بازار صادراتی خوبی هم دارد. مشکلات تامین و خرید مواد اولیه برای بسته بندی، همچنین وجود واسطه ها باعث افزایش قیمت این محصول میشود.

  14. علی می گوید

    علاوه بر سیستم نظارت و کنترل قیمت باید یک عامل کنترل کننده در بازار باشد که پای دلال ها را چه در تهیه مواد اولیه و چه در فروش از این میان بردارد تا قیمت واقعی حصولات معلوم بشه

  15. رضا می گوید

    من با نظر خانم ساعت ساز موافقم‌که باید جنبه رقابتیه قیمتی از بین بره

  16. پورک می گوید

    وقتی سیاست گذار ارز دولتی در اختیار تولیدکنندگان قرار می دهد از جمله هزینه برق هزینه حمل و نقل با قیمت پایین سوخت (بخوانید رایگان) مواد اولیه وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی تولید کننده با یک صادرات ساده با همان قیمت تولیدی حدود ۲ برابر سود میکند پس بهتر است هر چه سریعتر ارز دولتی چه بصورت پنهان چه بصورت مستقیم حذف گردد قیمت مصرف کننده حذف شود بازار ازاد شود و دولت دخالتی در قیمت هیچ کالایی نداشته باشد سپس خواهیم دید رقابت بازار ازاد چقدر شیرین خواهد شد…

  17. نجفی می گوید

    دلیل اصلی افزایش قیمت رب مربوط میشه به هزینه های جانبی که شامل بسته بندی و قوطی و … میشه.
    قیمت های مختلفی در بازار وجود داره. ولی باز من خریدار نمیتونم مطمئن باشم ربی که با قیمت بالا میخرم آیا تولیدکننده از گوجه مرغوب استفاده کرده یا نه. یا به خاطر داشتن رنگ خوبش، ماده دیگه ای بهش اضافه کردن یا نه.

  18. خشایار ساعت ساز می گوید

    مهمترین مشکل در امر تولید نداشتن نظارت بر بازار از طرف مسئولین که باندهای مافیایی سوءاستفاده گر برآن مسلط میشوند وانهاده های تولید و بازار فروش در خدمت خودشان می گیرند و تولیدکنندگان این وسط مظلوم واقع میشوند گرانی نتیجه فساد سیستماتیک متولیان امر و…میباشد و بس.

  19. زهرا می گوید

    متاسفانه قيمت عمده گوجه همان بيشتر از ١٠٠٠ تومان است با توجه ب قيمت گوجه درب شيشه و باقي مواد اوليه جهت توليد و بسته بندي چه انتظاري ميرود قيمت رب گوجه كاهش داده شود.
    پس مطمئنا بايد ريشه اي اين مسئله حل شود تا از توليدكننده اين انتظار رود تا قيمت رب گوجه كاهش داده شود.

  20. خانی می گوید

    همشه وجود مافیا در هر صنفی اثرات منفی رو در کیفیت و قیمت محصول باقی خواهد گذاشت .
    درود بر شما سر کار خانم ساعت ساز و نکات عالی که اشاره داشتید

  21. ساناز ساعت ساز می گوید

    به نظر من برای محصول با کیفیت باید از مواد اولیه خوب استفاده بشه تا خروجی خوبی از محصول رو داشته باشیم تجربه نشون داده که محصول با کیفیت با قیمت بالاتر متقاضی بیشتری داشته تا محصول بی کیفیت با قیمت کمتر

  22. امير عابدي زاده می گوید

    قيمت گذاري محصولات بر اساس مواد اوليه برنامه ريزي ميشه حالا قيمت گوجه بياد پايين مابقي مواد اوليه از قبيل شيشه و درب وقوطي و…. چه ميشود؟
    برخي براي رقابت وپايين آوردن قيمت از كيفيت رب كم ميكنند تا مبلغ ناچيزي كسر شود همين امر باعث اعتراض مصرف كننده شده است
    توليدكنندگان محترم متحد شده و محصول باكيفيت با قيمت بالا توليدكنند حداقل اعتراضات به توليدكننده كم ميشه وبيشتر به سر منشاء قيمت گذاري بازار اعتراض ميشه

  23. امیر ابراهیم زاده می گوید

    سلام
    مطلبی که درمورد قیمت رب گوجه فرنگی بود
    تازه الان خوندم (شرمنده)
    این موضوع دو بخش داره
    ۱- چرا وقتی قیمت های مواد اولیه (گوجه فرنگی) کاهش پیدا کرده ؛ قیمت رب گوجه کاهش پیدا نکرده؟!!!
    ۲- چگونه باید بهای تمام شده کارخانه ها را کاهش داد؟
    در پاسخ به سوال اول باید عرض کنم که به این پدیده چسبندگی هزینه ها میگویند، یعنی سرعت رشد هزینه های یک محصول با سرعت کاهش هزینه ها مساوی نیست و همیشه هزینه های جانبی هستن که کاهش پیدا نمی کنن و یا فضای جامعه به اعداد و ارقام جدید عادت میکنه و انگیزه ای برای کاهش نداره
    در پاسخ به سوال دوم هم باید عرض کنم باید با استفاده از تکنینک های حسابداری مدیریت اقدام به شناسایی فعالیت هایی کنیم که ارزش افزایی ندارند و حذف آنها بر سیستم تولید تاثیر نمی گذارد
    بخش دوم احتیاج به یک کار تحقیقاتی و پژوهشی داردولس در نتیجه بهاس تمام شده خالص را محاسبه و مبانای تعیین قیمت را تعیین میکند
    و اما نکته سوم
    در صورتیکه طبق معمول ( تصمیمات دولتی) از سوبسید استفاده کنیم یعنی بخشی از بهای تولید را به گردن دولت بی اندازیم
    نه تنها مسئله را حل نکرده ایم بلکه حل این مشکل را به تاخیر انداخته ایم که یه مراتب با گذشت حادتر، سنگین تر و پیچیده تر خواهد شد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.