چگونه سکه اصلی را از تقلبی تشخیص دهیم ؟

تشخیص اصالت سکه طلا کار دشواریست و حتما باید به متخصص مراجعه کنید اما با استفاده از برخی راهکارها این فرآیند برای همه امکانپذیر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ تشخیص اصالت سکه طلا کار دشواریست و حتما باید به متخصص مراجعه کنید اما با استفاده از برخی راهکارها این فرآیند برای همه امکانپذیر خواهد بود.

در گزارش زیر درصدد هستیم تا فوت و فن‌های شناسایی سکه طلا جعلی از اصلی را به شما ارائه دهیم از این رو خواندن این گزارش رخداد اقتصادی را از دست ندهید.


چگونه دلار و یورو تقلبی را تشخیص دهیم؟


در این گزارش به 8 روش متداول جهت آموزش شناخت بهتر سکه می‌پردازیم:

 **وزن

وزن سکه تمام بهار آزادی بانکی 8.13 گرم می باشد (دقیق آن از 8.132 تا 8.137 ) و به صورت میانگین وزن وکیوم های سکه 10.8 تا 11.5 گرم می باشد حال اگر وزن سکه با وکیوم کمتر از این میزان بود به اصالت سکه ی آن باید شک کرد.

وزن نیم سکه 4.06 و ربع سکه 2.03 و گرمی 1.01 می باشد

**رنگ

رنگ سکه نه باید خیلی زرد باشد نه به سفیدی بزند و نه به سبزی باید رنگ طلا باشد و بهتر است برای مقایسه رنگ با یک سکه بانکی که از آن مطمئن هستید مقایسه کنید.

**قطر

قطر سکه ی امامی 22 میلیمتر می باشد و باید کاملا گرد باشد و ارتفاع آن کاملا در 2 طرف سکه یکسان باشد از این رو در موضوع قطر باید به چند نکته توجه کنیم.

کیفیت ضرب و کنگره ها

کنگره های دور سکه باید تمیز و یک نواخت و با فاصله خاص باشد و وقتی ناخن خود را بین آنها بگشید هم گودی داشته باشد و هم همه جای آن یکسان باشد که این موضوع را هم با یک سکه که از اصلالت آن مطمئن هستید می توانید مقایسه کنید.

سال ضرب و میزان برجستگی ها

سال ضرب سکه کلمه بانک مرکزی، جای نقطه های بانک مرکزی و دندانه های آن یکی از مواردی هست که بین سکه بانکی و غیر بانکی تفاوت دارد.

آجرچینی

آجرچینی گنبد و بارگاه باید دقیق باشد و تمیز برای بررسی این موضوع از لوپ ( ذره بین های مخصوص ) می توانید استفاده کنید و کیفیت گبند و آجرچینی را با یک سکه ای که از اصالت آن مطمئه هستید بررسی کنید.

چرا طلا سقوط کرد؟

کیفیت و قطر دایره

قطر دایره و قطور بودن آن باید در تمامی بخش های آن یکسان و کاملا دایره‌ ای باشد.

حاشیه کنگره ها

فاصله حاشیه کنگره ها و میزان حاشیه باید در طرفین سکه یکسان باشد و اگر یکسان نبود احتمالا سکه شما غیر بانکی است.

**نوع وکیوم 

در نوع وکیوم سکه طلا چند نکته اساسی و کلیدی وجود دارد که در هنگام خرید باید به آن توجه کرد.

کیفیت وکیوم

کیفیت وکیوم یعنی نوع پرس وکیوم باید تمیز و بدون بادکردگی باشد.

داشتن هولوگرام اتحادیه

در تهران پیوست هولوگرام و سریال انحصاری برای هر سکه اجباری می باشد و سعی کنید از جاهایی تهیه کنید که با این ویژگی سکه را به شما عرضه می کنند.

کیفیت چاپ لیبل سکه فروش

تمام سکه های وکیوم دارای یک لیبل مقوایی هستند که مشخصات سکه و صادر کننده آن در آن درج شده است حتما دقت کنید آن کاغذ با کیفیت باشد و رنگ پریده نباشد. مواردی بوده که جاعلان با کپی رنگی از کارت یک سکه فروش نسبت به جعل آن و فروش سکه های غیر بانکی اقدام کرده اند.

داشتن تلفن سکه فروش پلمپ کننده

حتما تلفن و آدرس سکه فروش را بررسی نمایید.

** فروشنده سکه

حتما از کسانی سکه خرید کنید که خرید و فروش سکه در تخصصص آنها می باشد ویا جواز سکه را دارا می باشند دقت نمایید جواز سکه فروشی و طلا فروشی متفاوت است، در غیر اینصورت در هنگام بروز مشکل کسی پاسخگوی شما نخواهد بود.

**عیار

عیار سکه 900 می باشد که باید با سنگ محک و تیزاب مخصوص عیار آن را بررسی کرد فقط دقت کنید در هنگام عیار کردن کنگره های سکه خراب نشود که در هنگام فروش مشکل خواهید داشت.

**صدا

صدای سکه وقتی به هوا می اندازید در حالت چرخش یک صدای زنگ داری می باشد و یا چنانچه آن را روی شیشه یا سنگ بیندازید صدای زنگ داری باید بدهد و نه صدای بم و خشک، فقط زیاد انداختن سکه روی یک جسم سخت باعث کج شدن کنگره های آن می شود.

شما با بررسی موارد فوق می توانید به اصالت سکه پی ببرید ولی حتما توجه داشته باشید که یک کارشناس دارای جواز سکه می تواند به شما تاییدیه نهایی را درباره اصالت سکه بدهد.

اما نکته مهمی دیگر در خرید سکه نحوه محاسبه ارزش طلایی سکه است که فرمول زیر این مهم را نیز برای شما آسان کرده است.

شما با فرمول زیر می توانید به ارزش طلایی سکه برسید و ارزش طلایی سکه را بدست آورید.

قیمت هر گرم طلا * 9.76 مثلا اگر طلا گرمی 420.000 تومان باشد پول طلای سکه تمام بهار آزادی برابر با 420.000 * 9.76 = 4.099.200 می‌باشد.

نکته مهم دیگر در باب خرید سکه این است که آیا سکه را بدون وکیوم بخریم یا باز؟

پاسخ ما به شما این است کهذمسلما خرید سکه باز ریسک کمتری در تقلبی بودن آن دارد ولی اثبات خرید از یک فروشنده را سخت می کند پس اگر فوق حرفه ای هستید و یا از فرد مطمئن خرید می کنید سکه باز و بدوم وکیوم بخرید.

*بسته ی 100 تایی سکه چیست ؟


بانک مرکزی معمولا در حراج های خود در بانک کارگشایی سکه را به صورت بسته هایی 100 تایی عرضه می کنید که بعضی از افراد این سکه ها را به جهت سرمایه گذاری خریداری می کنند. به این نکته دقت داشته باشید که خرید بسته 100 تایی یا از بانک مرکزی باشد و یا از فرد مطمئن با پلمپ خاص بانک مرکزی طبق تصویری که مشاهده می کنید باشد.

بدون شک با خواندن گزارش فوق و رعایت تمامی مواردی که در آن قید شده خرید مطمئنی خواهید داشت و دیگر هیچ جای نگرانی برای شما وجود ندارد.

چگونه دلار و یورو تقلبی را تشخیص دهیم؟

 

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.