دکتر ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان: تولید 55 میلیون تن فولاد در سال 1404 دور از دسترس نیست

در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد در واحدهای تولیدی فعال ۴۵ میلیون تن است که با توجه به ظرفیت‌های ایجاد شده برای ۵۵ میلیون تن محصولات فولادی در کشور؛ تحقق این موضوع دور از دسترس نخواهد بود؛ این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود میزان تولید فولاد به ۶۵ میلیون تن نیز افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی و به نقل از «اقتصاد ملت»؛ دکتر امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان ضمن بیان مطلب فوق، ظرفیت نصب‌ شده فولاد در کشور را در حدود ۴۵ میلیون تن عنوان کرد و گفت: سهم فولاد خوزستان در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ نزدیک به ۲۰ درصد بوده است.
وی با بیان اینکه حدود ۱۳۰ میلیون تن به شرکت‌های جدید مجوز اعطاء شده است، گفت: در مجوزهای اعطایی توجهی به مشکلات زیرساختی و تامین مواداولیه نشده؛ این در حالی است که در حال حاضر میزان سنگ‌آهن با توجه به اکتشاف ۵ درصدی؛ رقمی معادل ۳.۳ میلیارد تن است. به همین منظور برنامه‌ریزی و چشم‌انداز ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد؛ به ۱۶۷ میلیون تن سنگ‌‌آهن نیاز دارد که در آن صورت بین ۱۵ تا ۲۰ سال دیگر این ذخیره به پایان خواهد رسید.
مدیرعامل فولاد خوزستان با بیان اینکه چشم‌انداز ۲۰ درصدی سهم بازار این شرکت است، گفت: با توجه به مشکلات زیرساختی در افق ۱۴۰۴ پیش‌بینی می‌شود رسیدن به ۵۵ میلیون تن تولید فولاد دور از دسترس نباشد؛ این در حالی است که سهم فخوز از این میزان 13.6 میلیون تن خواهد بود؛ البته مشروط به اینکه 6 میلیون تن ظرفیت امسال و ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن سهم هدفگذاری فخوز در سال ۱۴۰۴ محقق شود که لازمه آن کاهش چالش‌های پیش‌روی این شرکت است.
وی با اشاره به چالش‌های موجود در صنعت فولاد؛ تامین مواداولیه و انرژی برای رسیدن به این ظرفیت‌ها را از جمله مشکلات موجود این صنعت عنوان کرد و با بیان اینکه این موضوع باید موردتوجه قرار گیرد، گفت: فولاد خوزستان در حوزه تامین گاز بر روی ۳ پروژه تمرکز دارد. همانطور که می‌‌دانید مشکل تامین گاز امروز به یک بحران تبدیل شده است و فولاد خوزستان از روش‌های مختلفی از جمله ذخیره‌سازی، گنبدهای نمکی، خرید ال‌ان‌جی و اس‌ان‌جی برای تامین گاز بهره می‌برد.
ابراهیمی یکی از پروژه‌های شرکت فولاد خوزستان را حضور در میادین جدید گازی اعلام کرد و گفت: در فصل سرد عمده مشکل فولادی‌ها کمبود گاز است و امسال نیز نسبت به سال گذشته شرایط بسیار بدتر شده است. در همین راستا فولاد خوزستان در جهت تامین گاز؛ تکنولوژی هیدروژن را در واحد شادگان مورد استفاده قرار می‌دهد که هدف از آن رسیدن به فولاد سبز است.
وی درباره تحقق عدد 13.6 میلیون تن توسط فولاد خوزستان تا سال 1404 گفت: ظرفیت تولید این شرکت که یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن آن مربوط به فصل پاییز است و در جمع با تولیدات فصل بهار تا پایان سالجاری به 4 میلیون تن خواهد رسید که البته این میزان با وجود مشکلات برقی و گازی در تابستان و زمستان تحقق خواهد یافت.
ابراهیمی پیش‌بینی کرد که توسعه زنجیره فولاد تا پایان سال 1404 به پایان می‌رسد و پس از آن زنجیره پایین‌دست توسعه خواهد یافت، درباره چگونگی تحقق دو میلیون تن دیگر تا پایان سالجاری تصریح کرد: در حال حاضر واحد کنسانتره‌سازی در فولاد سناباد وجود دارد و دو واحد دیگر نیز در زنجان و جازموریان در حال راه‌اندازی هستند.
مدیرعامل فولاد خوزستان معتقد است می‌توان به آسانی به ظرفیت 6 میلیون تن دست‌ یافت؛ به شرطی که شرکت فولاد اکسین که فرزند فولاد خوزستان به شمار می‌آید؛ تا پایان سال تعیین تکلیف شود و اگر قرار است در این مجموعه مستقر شود؛ باید سرمایه‌گذاری نورد گرم را انجام دهیم. اگر قرار باشد ظرفیت جدیدی افزوده شود؛ باید معدن نیز ایجاد شود.
مدیرعامل فولاد خوزستان همچنین از افتتاح طرح زمزم ۳ همزمان با ۲۲ بهمن خبر داد، گفت: در گام چهارم توسعه فولاد خوزستان؛ ۳۲۵ طرح تعریف شده که مهمترین آنها زمزم ۳ است که برای تولید ۲میلیون تن آهن‌اسفنجی ظرفیت دارد. طرح زمزم ۳ بزرگترین مگامدول آهن‌اسفنجی ایران است که به منظور تکمیل و تامین زنجیره کمبود آهن‌اسفنجی موردنیاز فولاد خوزستان به انجام رسیده است. این طرح با ۱۵۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ساخته شده که با راه‌اندازی آن مجموعه فولاد خوزستان سالانه یک میلیون تن آهن‌اسفنجی مازاد بر مصرف خواهد داشت.
مدیرعامل فولاد خوزستان در پایان خاطرنشان کرد: بزرگترین مگامدول آهن‌اسفنجی ایران با مشارکت ۶۱ درصدی شرکت‌های داخلی و با حضور ۳۵۰ شرکت دانش‌بنیان و ۴۴ شرکت بومی خوزستان انجام شده است.#

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.