وزیر صمت در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی؛ ایران و بلاروس؛

تاکید بر افزایش همکاری‌های صنعتی و تجاری ایران و بلاروس براساس توانمندی‌ها

وزیر صمت ایران با تاکید بر افزایش همکاری‌های صنعتی و تجاری بین دو ایران و بلاروس براساس توانمندی‌های دو کشور، گفت: ضرورت دارد که حجم مبادلات تجاری میان دو کشور، تا ۲۰۰ میلیون دلار در سال افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در جریان برگزاری شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین ایران و بلاروس، با خیر مقدم به «الکساندر راگوژنیک» وزیر صنعت، «دمیتری کالتسوف» سفیر بلاروس در تهران و نمایندگان عالی رتبه این کشور، ابراز امیدواری کرد که این اجلاس بتواند اراده دو کشور برای توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های همه جانبه را محقق کند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود در شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور به توافقات ارزشمندی جهت گسترش همکاری های دوجانبه دست پیدا کنند، ادامه داد: روابط حسنه و بسیار خوب سیاسی و اقتصادی ایران و بلاروس از سابقه‌ای طولانی برخوردار است و دیدار روسای محترم جمهور و نخست وزیران دو کشور در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ و سفر جناب «محمد مخبر» معاون اول رئیس جمهور ایران در هفته آتی به این کشور، نشانگر اهمیت بلاروس برای کشور ایران در جهت توسعه هرچه بیشتر همکاری‌های اقتصادی و تجاری طرفین است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران از توانمندی‌های صنعتی قابل توجهی در زمینه‌هایی مانند برق، پتروشیمی، شیمیایی، ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، صنایع معدنی، صنایع خلاق و دانش‌بنیان، شوینده و مواد بهداشتی، دارو و تجهیزات پزشکی، مصالح ساختمانی، مواد غذایی و همچنین در بخش خدمات مانند خدمات فنی و مهندسی، گردشگری، بهداشت و درمان و آموزش برخوردار است. امید می‌رود با مذاکراتی که دراین اجلاس انجام می‌شود، همکاری‌های صنعتی و تجاری بین دو کشور، براساس توانمندی‌های برشمرده شده، افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه ایران با کمال میل حاضر است نیازمندی‌های صنعتی و تولیدی خود را براساس توانمندی‌های صادراتی کشور بلاروس برنامه‌ریزی و تأمین کند، یادآور شد: قطعا مذاکرات انجام شده در این اجلاس، در مستحکم‌تر کردن همکاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بین دو کشور مؤثر بوده و خواهد بود.

علی‌آبادی با اشاره به اینکه موافقت‌نامه تجارت آزاد میان جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال نهایی شدن است اما با وجود این مناسبات مهم اقتصادی و تجاری بین دو کشور، حجم تجارت خارجی بین آن‌ها بسیار ناچیز است، افزود: انتظار می‌رود اجرای این موافقتنامه تأثیر قابل توجهی بر حجم تجارت فی‌مابین ایران و بلاروس داشته باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به اندازه بازار داخلی و توان وارداتی دو کشور، در حال حاضر حجم تجارت دو کشور ۵۰ میلیون دلار بوده و ضرورت دارد که این حجم مبادلات تا ۲۰۰ میلیون دلار در سال افزایش یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به اینکه جایگاه بخش خصوصی در توسعه همکاری‌های دو کشور بسیار مهم است، تصریح کرد: در این راستا تشکیل اتاق مشترک بازرگانی، تأسیس مراکز تجاری، مشارکت در نمایشگاه‌ها و تبادل هیات‌های تجاری می‌توانند به ارتباط نزدیک بخش‌های خصوصی دو کشور کمک شایانی کند.

وی افزود: همچنین لازم است پیگیری مذاکرات صورت گرفته در خصوص لزوم رفع منابع پیش روی توسعه تجارت دو کشور با جدیت بیشتری صورت پذیرد که از جمله آنها می‌توان به لغو روادید تجاری، راه‌اندازی خط پروازی مستقیم، برقراری خط اعتباری برای شرکت‌های دو کشور در جهت مقابله با تحریم‌های ظالمانه غرب علیه دو کشور و رفع موانع مربوط به نقل و انتقالات مالی و امور بانکی اشاره کرد.

علی‌آبادی همچنین اعلام کرد که خوشبختانه همکاری‌های خوبی توسط شرکت‌های دو کشور در بخش‌های صنعت وسائل نقلیه مسافربری و باری، تجهیزات پزشکی، ماشین‌آلات کشاورزی، تجهیزات مخابراتی، الکترونیکی و نیروگاهی و خدمات فنی و مهندسی انجام شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شرکت‌های ایرانی می‌توانند به‌صورت مؤثر در بخش‌های صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی و تجهیزات مرتبط، ایجاد تعمیر نگهداری و تأمین تجهیزات نیروگاه‌های حرارتی، معادن و راه اندازی خطوط فرآوری و تولید محصولات معدنی و فلزی، صادرات محصولات کشاورزی و مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی و همکاری در زمینه تولید خودرو و قطعات خودرو، با مجموعه‌های خصوصی کشور بلاروس همکاری کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در ادامه تصریح کرد: با توجه به برخورداری موقعیت ممتاز لجستیکی ایران در منطقه غرب آسیا و دسترسی به آبهای آزاد، طرف بلاروسی می‌توان با ایجاد پایانه صادراتی، برای محصولات خود در بنادر جنوب ایران، به بازار کشورهای حوزه شبه قاره هند، آفریقا و جنوب شرقی آسیا دسترسی پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه در قوانین سرمایه‌گذاری ایران، مشوق‌ها و معافیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاران‌ خارجی در نظر گرفته شده است، اظهارکرد: شرکت‌های بلاروس می‌توانند در پروژه‌های مختلف صنعتی، معدنی و عمرانی، نفت و گاز و پتروشیمی، علمی و فن‌آوری و سرمایه‌گذاری و یا در پروژه‌های مشترک، با شرکت‌های ایران همکاری کنند.

علی‌آبادی با بیان اینکه انتظار می‌رود یکی از ره‌آوردهای برگزاری اجلاس اخیر، معرفی توانمندی‌های هر کشور در زمینه‌های صنعتی، تجاری و اقتصادی باشد تا در جهت توسعه همکاری‌های دوجانبه، گسترش تجارت کالا و خدمات کمک شایانی کند، گفت: مشتاقانه منتظر نتایج مهم حاصل از اجلاس اخیر در جهت توسعه همکاری‌های دو جانبه در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و اجتماعی هستم.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.