در نشست بررسی روابط اقتصادی ایران و چین صورت گرفت؛

حریری: با حفظ منافع مشترک با چینی‌ها همکاری می‌کنیم/ سفیر چین در تهران: تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را محکوم می‌کنیم

نشست بررسی روابط اقتصادی ایران و چین با حضور اعضای اتاق بازرگانی ایران و هیئت چینی امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ مجید رضاحریری  رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و‌ چین در نشست مشترک با سفیر چین در اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه فشار بسیاری باتوجه به وضعیت اقتصادی ایران نسبت به رویکرد شرکت‌های چینی وجود دارد اظهار کرد: ما تنها به فکر منافع خودمان نیستیم و بدون شک درصدد خواهیم بود تا با حفظ شرایط مشترک به فعالیت خود با تجار و فعالان چینی ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: ما پذیرای نظرات و انتقادات دوستان چینی در اتاق بازرگانی هستیم و امیدواریم همکاری‌های مشترک ما در این راستا مستمر و پایدار باشد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و‌چین خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی ایران و چین تفاهم‌نامه ای را با مرکز ملی فرش دستباف به منظور صادرات فرش دستباف به چین امضا کردیم.

حریری تاکید کرد: انشاالله به زودی روند صادرات فرش دستباف و صنایع دستی به چین صورت می‌گیرد و ما درصدد هستیم در حوزه گردشگری نیز تفاهم‌نامه‌های جدیدی را امضا کنیم.

در ادامه این برنامه “چانگ هوا سفیر جدید جمهوری خلق چین “ در ایران با اشاره به اینکه ابتدا باید از اینکه نمی‌ توانم فارسی صحبت کنم عذرخواهی کنم اظهار کرد: با رئیس اتاق بازرگانی دیدار خوبی داشتم و باوجود اینکه ۶ ماه است که در ایران سفر هستم اما با تاریخ ایران آشنا شدم و بسیار خوشحالم روابط ایران و چین در حال توسعه است.

وی افزود: تلاش‌های اتاق بازرگانی ایران و چین افزایش پیدا کرده و مقامات ایران در سطوح مختلف از جمله ریاست‌ جمهوری، وزیر خارجه و رئیس مجلس با مقامات چین دیدار کردند و ما این  روند را به فال نیک می‌گیریم.

سفیر چین در ایران تصریح کرد: ما تحریم‌های یک جانبه ایران را محکوم می‌کنیم و معتقدیم اقتصاد ایران و چین در حال گسترش است و هجم مبادلات دو کشور به ۳۷ میلیارد دلار رسیده است و در ۱۰ ماه امسال هجم مبادلات ایران و چین به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است.

چانگ هوا خاطرنشان کرد: مبادلات فرهنگی و مردمی ایران و‌ چین افزایش یافته است و چندی پیش وزیر گردشگری ایران به چین سفر کردند و در واقع این دو کشور از سرزمین‌های کهن است و با لغو ویزا شاهد افزایش سفر مردم چین به ایران هستیم و خواهیم بود.

وی تاکید کرد: چین با وجود تحریم‌ها روابط مشترک با ایران را حفظ می‌کند و برجام را قبول دارد و ما معتقدیم حفظ برجام به معنای حفظ قوانین بین‌المللی است و ما تا زمانی که برجام باشد ما از آن حمایت می‌کنیم.

سفیر چین در ایران گفت: چین خواهان حفظ امنیت در خلیج فارس است و این به دلیل یکجانبه‌گرایی برخی از کشورهای قدرتمند در این منطقه است.

وی در پایان اظهار کرد: چین به بزرگترین کشور اقتصادی و ذخیره ارزی تبدیل شده و این به دلیل سیاست‌های درهای باز است و امروز چین ۳۰ درصد در رشد اقتصادی جهان تاثیر دارد و رئیس‌جمهور چین تاکید دارد سیاست درهای باز ادامه دارد و ما از کشورهای دوست تقاضا داریم همراه ما باشند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.