مراحل تولید روغن

روغن یکی از محصولاتی است که از نفت خام به دست میآید و برای این که به مرحله تولید نهایی روغن برسند باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند. از روغن های صنعتی به منظور مصارف مختلفی بهره برداری میشود و به همین دلیل دارای انواع گوناگونی هستند.

روغن یکی از محصولاتی است که از نفت خام به دست میآید و برای این که به مرحله تولید نهایی روغن برسند باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارند. از روغن های صنعتی به منظور مصارف مختلفی بهره برداری میشود و به همین دلیل دارای انواع گوناگونی هستند. در این مطلب قصد داریم تا بیشتر درباره مراحل تولید روغن آشنا شویم، پس تا پایان ما را همراه کنید.

مراحل تولید روغن

روغن صنعتی چیست؟

روغن های صنعتی یا همان به اصطلاح روانکارها، موادی هستند که معمولا به صورت ارگانیک برای کم کردن اصطکاک بین سطوحی که با هم تماس پیدا میکنند مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین روغن های صنعتی موجب خواهد شد تا گرمایی که ما بین این سطوح به وجود آمده است کم شود.

دستگاه های مورد نیاز برای تولید روغن های صنعتی

برای این که روغنهای صنعتی تولید شوند، نیاز است تا دستگاههای خاصی در اختیار تولید کننده قرار بگیرد. موارد زیر دستگاههای ضروری هستند که در مراحل تولید روغن به کار گرفته می شوند:

برای حجمها و ظرفیتهای مختلف نیاز به تانکرهای متعدد است.
باید سیستم بستهبندی وجود داشته باشد.
وجود پمپهای رفت و برگشتی موتوژن ضروری است.
بال ولو باید در اختیار باشد.
ماشین شرینک نیز از وسایل ضروی تولید روغن صنعتی است.

تاریخچه روغن های صنعتی

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه این روغنها بیندازیم، باید بگوییم تا قبل از 1856 میلادی از روغنهایی که به عنوان روغن صنعتی شناخته میشد جهت روانکاری چرخها و چرخ دندهها استفاده میکردند. برای تولید این روغنها از منابع حیوانی مانند روغن گاو و نهنگ بهره میگرفتند. البته روغنهای گیاهی را نیز در برخی موارد به کار میبستند.

کیفیت و عملکردی که این نوع روغنها داشتند در سطح بالایی نبود و خیلی زود فاسد میشدند. کم کم و با گذشت زمان همه چیز رو به صنعتی شدن رفت و سعی کردند روغنهایی تولید کنند تا سطح انتظارات بشر را برآورده کند. در سال 1883 بود که به مرور زمان،با استخراج و کشف کردن نفت توانستند روغنهایی که امروزه شاهد آن هستیم را تولید کنند.

با تولید این نوع روغن ها، روغن ‌های قدیمی از میان برداشته شدند و دیگر از آنها استفاده نشد. امروزه روغنهایی صنعتی دارای خصوصیات گوناگونی هستند که هر کدام از آنها فعل و انفعالات شیمیایی منحصر به فرد خود را به اجرا در میآورند.

روغن

تاریخچه روغن های صنعتی

روغن های صنعتی با پایه نفت

بیشتر روغنهای صنعتی را بر پایه نفت تولید میکنند. طیف وسیعی از روغنهای ماشین آلات صنعتی و خانگی در ردیف همین روغنهای صنعتی با پایه نفت هستند. روغنهای صنعتی اساسا در کورههای تقطیر نفت خام به وجود میآیند و مواد مضری از قبیل گوگرد و فسفر را از آن حذف میکنند. پس از حذف مواد مضر موادی که باعث بهبود روغن میشوند را به آن اضافه خواهند کرد.

موادی که برای کیفیت این مواد به آنها افزوده میشود به سببمقاومت پذیری روغن در برابر دمای بالا است. همچنین این مواد در پایداری ویسکوزیته نقش موثری دارند. با وجود این مواد افزودنی است که روغن های صنعتی که پایه نفت دارند در برابر شرایط گوناگون شیمیایی و فیزیکی مقاومت خود را حفظ خواهند کرد.

روغن های صنعتی بر پایه گیاهی

کاملا واضح است روغن های صنعتی که پایه آنها گیاه است از گیاهان مخصوصی تولید شدهاند. این گیاهان که شامل مواردی مانند: کاستور، کلزا، خردل و.. هستند در تولید و به وجود آمدن روغنهای صنعتی گیاهی نقش موثری دارند. برای این که کیفیت مطلوبی از این روغنها به دست آید آن ها را با افزودنی های خاصی ادغام میکنند.

انواع روغن های صنعتی

همان طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم روغن های صنعتی دارای انواع مختلفی هستند. این روغنها را میتوان به صورت ذیل نام برد:

روغن هیدرولیک
دنده معدنی
ترانسفورماتور و عایق الکتریکی
پمپ وکیوم و پمپ دیفیوژن
انتقال حرارت معدنی و سنتتیک
کمپرسور هوا
کمپرسور سرمایشی
امولسیون شونده
عملیات حرارتی برای عملیاتهای مختلف
توربین
زنجیر
با گرید خوراکی مخصوص صنایع غذایی
روغن ماشین

مراحل تولید روغن

برای تولید روغن صنعتی، بیشترین مادهای که مورد استفاده قرار میگیرد، روغن پایه است که آن را از نفت خام به دست میآورند. روغن پایه با کمک مواد افزودنی لازم مخلوط شده و مراحل مختلفی را روی آن انجام خواهند داد. برای این که روغن پایه به دست آید از برش دادن مواد نفتی، تصفیه روغنهایی که قبلا کار کردهاند و شیوههای مصنوعی استفاده میکنند. موادی که اضافه میشود در حقیقت موادی شیمیایی بوده که دارای ترکیباتی خاص هستند. زمانی که این مواد به روغن پایه افزوده میشود خصوصیاتی که لازم است در این روغن صنعتی به وجود خواهد آمد.

برای این که روغن صنعتی تولید شود اول باید عملیات تقطیر نفت خام را انجام دهند. البته برای انجام این کار باید چند مرحله تقطیر در جو و تقطیر در خلا صورت بگیرد، تا به برش نفتی خاص و مد نظر برسند و اطمینان حاصل کنند که گرانروی، نقطه  ریزش و نقطه اشتعال، به دست آمده است. پس از این مرحله در بخش آسفالت گیری، مواد آسفالتی که به عنوان ته مانده برج تقطیر در خلا میباشند، با تزریق کردن حلال پروپان خارج خواهند شد.

پس از این که این مرحله نیز سپری شد، ترکیبات اضافه و زائدی که در روغن وجود دارد از آن جدا میشود و این موضوع سبب گشته تا شاخص گرانروی روغن بهبود پیدا کند. بعد از این کهروغن را تصفیه کردند در واحد مومگیری، با کمک گرفتن از شیوه انحلال و فیلتراسیون، پارافینهای سنگین را از روغن جدا خواهند کرد.

در بخش تصفیه هیدروژنی، مواد اضافه از قبیل گوگرد، ازت و همچنین اکسیژن را از روغن خارج ساخته تا روغن به دست آمده در ماشین آلات بتواند در شرایط سخت پایداری بهتری از خود نشان دهد. روغن پایه بعد از این که تمام مراحلی را که توضیح دادیم، طی نمود به قسمت مخلوط کنی فرستاده خواهد شد. در واحد مخلوط کنی مواد لازم و مطلوب را به آن اضافه میکنند تا روغن‌های صنعتی به دست آمده بر اساس استانداردهای بین المللی تولید شود و سپس آن را بعد از بسته بندی‌های لازم روانه بازار مصرف خواهند کرد.

سخن پایانی

بررسی‌های لازم نشان می‌دهد روغن‌های صنعتی امروزه بیش از هر زمان دیگری مورد مصرف قرار گرفته و از این رو انواع مختلفی از آن‌ها را در بخش‌های گوناگون شاهد هستیم. شرکت دانش بنیان نیرو نماد خراسان یکی از شرکت‌هایی است که سابقه ای درخشان و طولانی در این زمینه دارد و محصولات خود را بر اساس استانداردها با بالاترین کیفیت ممکن تولید و به بازار عرضه می‌کند. از این‌رو می‌توانید روغن صنعتی مورد نیاز خود را با مراجعه به وب ‌سایت niroonamad.com به راحتی تهیه کنید.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.