چشم‌انداز فرهنگی هورامان (اورامانات) ثبت جهانی شد

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو_ایران، از ثبتجهانی چشم‌انداز فرهنگی هورامان (اورامانات) به‌عنوان بیست‌وششمین میراث ملموسکشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو_ ایران،حجتالله ایوبی در اینباره اظهار کرد:  در نشستامروز چهلوچهارمین اجلاس کمیته میراث جهانییونسکو (سهشنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰) در شهر فوجویچین، پرونده «چشمانداز فرهنگی هورامان/ اورامانات»مورد بررسی قرار گرفت و با تصویب اعضای کمیته،بهعنوان بیستوششمین میراث ملموس کشورمان درفهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد. 

وی عنوان کرد: با همت بسیار خوب کارشناسان ایرانی،وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وهمکاران ارجمند کمیسیون ملی یونسکو در ایران و دفترنمایندگی ایران در پاریس این اتفاق فرخنده به ثمرنشست. همچنین باید از مدیران و مسؤولان و هنرمنداناستانهای کردستان و کرمانشاه که در این راهتلاشهای قابل توجهی کردند، تشکر کنم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو_ایران با بیان اینموضوع که این پرونده از اهمیت بالایی برای کشورمانبرخوردار بود، یادآور شد: هنرمندان ایرانی در این راهبا همراهی در برپایی برنامههایی از جمله نمایشگاهگروهی عکس «اورامان؛ دامان آسمان» نقشی پر رنگدر این اتفاق داشتند که از همه آنان تقدیر میکنم.

لازم به یادآوری است نمایشگاه گروهی عکس «اورامان؛دامان آسمان» در مهر سال 1399 با حضور حجتحسام مهدی ارزیاب مصری پرونده اورامانات از سویسازمان ایکوموس (نهاد مشورتی یونسکو در خصوصنگهداری و پاسداری از میراث فرهنگی) محمد حسنطالبیان معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی و مجید رجبی معمار مدیرعامل خانههنرمندان و جمعی از مدیران و اهالی فرهنگ و هنر ورسانه در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

این نمایشگاه دربرگیرنده ۷۰ عکس منتخب از ۳۵ عکاس ایرانی بهویژه عکاسان استانهای کرمانشاه وکردستان بود که تصاویر بدیعی از طبیعت، معماری،زندگی روزانه مردم و آیینهای منحصر به‌فردی چون«عروسی پیرشالیار» و «پالنگان» را به نمایش عمومگذاشت.

همچنین در ادامه مجموعه برنامههای مربوط به پروندهثبت جهانی چشم انداز فرهنگی اورامانات، مجموعه آثاربرگزیده نمایشگاه مزبور  در ۱۰۵ صفحه و شمارگان۳۰۰ نسخه توسط کمیسیون ملی یونسکو ایران، منتشرشد.

 هورامان یا اورامانات نام منطقه‌ای تاریخی با بافتپلکانی و آداب و رسوم خاص است که بخش‌هایی ازشهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران استانکردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه ونوسود استان کرمانشاه را شامل می‌شود.

معماری هورامان (اورامانات) به‌طور کامل با کوهستانانطباق یافته و متکی بر ساختوساز با استفاده ازسنگ و به‌شکل خشکه‌چین است و خانه‌ها درروستاهای منطقه با توجه به شیب تند دامنه‌هایصخره‌ای بهصورت پلکانی ساخته شده‌ است، خانه‌هادر اکثر موارد در دو طبقه ساخته شده و بر اساسمعیشت، فضای خانه‌ها با یکدیگر متفاوت است وخانه‌های افراد باغ‌دار، کشاورز و دامدار کمابیش با هممتفاوت است، در بسیاری از موارد طبقه همکف به محلنگهداری گله و انبار اختصاص دارد، فضای اصلیمسکونی در طبقه بالاتر واقع است و از بخش‌هایمختلفی تشکیل می‌شود. ساکنان این منطقه نیز بهگویش هورامی سخن می‌گویند.

کمیسیون ملی یونسکو– ایران، این موفقیتبزرگ را به مردم شریف ایرانزمین و تمامهمکاران محترم دخیل در این پرونده جهانی،تبریک می‌گوید.

علاقه‌مندان برای مشاهده این آثار ارزنده در گالریمجازی کمیسیون ملی یونسکوایران میتوانند به آدرسزیر مراجعه کنند:

https://gallery.irunesco.org/

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.