حجم نقدینگی در ایران از ۲.۸۹۵میلیارد تومان فراتر رفت

بر اساس آمارهای بانک مرکزی،‌حجم نقدینگی در شهریور ۹۹ به نسبت مدت مشابه سال قبل؛ ۳۶.۲درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ بر اساس جدیدترین ارقام متغیرهای پولی و بانکی در گزارش گزیده آمارهای اقتصادی بانک مرکزی حجم نقدینگی در پایان شهریور ماه سال جاری به ۲ هزار و ۸۹۵ هزار و ۸۹۰ میلیارد تومان رسیده که نسبت به شهریور ماه سال گذشته ۳۶.۲ درصد و در ۶ ماهه اول امسال ۱۷.۱ درصد رشد داشته است.

نقدینگی

از این نقدینگی، ۲ هزار و ۲۹۵ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان سهم شبه پول و ۶۰۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان سهم پول بوده است. میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص هم با ۱.۹ درصد کاهش نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۵۹ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان درج شده است.

حجم پایه پولی در پایان شهریور به ۳۷۲ هزار و ۶۰ میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۲۶.۱ درصد و در ۶ ماهه اول سال جاری ۵.۴ درصد رشد داشته است.

رشد پایه پولی در یک سال منتهی به خرداد ماه امسال ۳۹.۶ درصد بود و درواقع نشان می‌دهد نرخ رشد پایه پولی در شهریور ماه نسبت به خرداد ماه ۱۳.۵ درصد کاهش داشته است.

اینجا بیشتر بخوانید: همتی میزان رشد نقدینگی در ۷ ماهه اول امسال را اعلام کرد

ضریب فزاینده هم در پایان این ماه به ۷.۷۸ رسیده است که با توجه به سیاست بانک مرکزی برای افزایش نرخ سپرده قانونی از مهر ماه امسال، به نظر می‌رسد این نرخ در ماه‌های بعد کاهش یافته و به تبع آن از نرخ رشد نقدینگی هم کاسته شود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.