بهره‌مندی سازمان راهداری وحمل‌ونقل جاده‌ای از قابلیت‌های ابر‌رایانه ملی سیمرغ

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از قابلیت‌های ابر رایانه ملی سیمرغ برای پردازش‌های فوق سریع در حوزه سامانه­‌های مدیریت زیرساخت بهره­‌مند شد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری این سازمان گفت: در راستای اجرای مفاد تفاهم نامه همکاری مشترک با دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص پردازش های فوق سریع، بستر بهره­‌برداری سازمان از ظرفیت ابررایانه ملی سیمرغ فراهم گردید.

حمزه ذاکری افزود: ابررایانه ملی سیمرغ تشکیلات پردازشی فوق سریع بر اساس رایانش ابری است که از سال ۱۴۰۰ با محوریت مرکز تحقیقات پردازش‌های فوق سریع دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مشارکت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیاده‌سازی و راه‌اندازی شده است.

وی با بیان این که این ابررایانه دارای ظرفیتی بیش از ۱۰ پتافلاپس در محاسبات مربوط به کاربردهای یادگیری عمیق است، خاطرنشان کرد: سامانه‌های ­های مدیریت زیر ساخت سازمان شامل سامانه مدیریت روسازی (PMS)،سامانه مدیریت پل (BMS) و سامانه مدیریت ایمنی (SMS) از مهمترین ابزار مدیریت دارایی­‌های سازمان محسوب می­‌شوند که در حال حاضر اطلاعات مربوط به خرابی رویه راهها بالغ بر 100 هزار کیلومتر راه­های اصلی و فرعی طی چندین دوره برداشت، وضعیت ایمنی راهها شامل 60 هزار کیلومتر/خط و همچنین شناسنامه بیش از 320 هزار دستگاه پل و شاخص­‌های سلامت و بازرسی­‌های دوره­‌ای در این سامانه مورد پردازش قرار می­‌گیرد.

ذاکری افزود: با توجه به حجم قابل توجهی از داده­‌ها و تصاویر مربوط به دارایی­‌های راه و لزوم پردازش و محاسبه سریع شاخص‌های‌­ مختلف ارزیابی خرابی، استفاده از ابر رایانه ملی سیمرغ دانشگاه صنعتی امیرکبیر این فرصت را فراهم نموده تا سرعت پردازش اطلاعات افزایش یافته و امکان توسعه و بهره­‌برداری از ماژول­‌های مختلف در سامانه از قبیل استخراج خرابی­‌های رویه بر مبنای پردازش تصاویر سطح راه، محاسبه شاخص وضعیت پل بر اساس محاسبه شدت و وسعت خرابی­‌های مختلف سازه­‌ای مبتنی بر روش­‌های پردازش تصویر و هوش مصنوعی و همچنین ماژول تشخیص و تحلیل بر مبنای روش­‌های یادگیری عمیق ایجاد گردد.

به گفته رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و نوآوری از دیگر برنامه­‌هایی که با بهره­‌برداری از ابرکامپیوتر در دستور کار این مرکز قرار گرفته است، توسعه مدل­‌های پیشرفته­‌تر اضمحلال در رویه و ابنیه فنی راه و انجام بهینه­‌سازی در امر بودجه­‌ریزی عملیاتی برای حصول بهترین نتیجه برمبنای آنالیز هزینه-فایده خواهد بود، همچنین بهینه­‌سازی مدلهای نرم­‌افزاری مدیریت دارایی (ASM) و بهبود سرعت عملکرد آن برای استفاده کاربران متعدد در سطح ادارات کل تابعه از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است.

به گفته ذاکری سامانه­‌های موجود تماماً بر اساس ظرفیت داخلی با همکاری مهندسین مشاور آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، مشارکت دانشگاه­ صنعتی امیر کبیر، شرکت­های دانش­‌بنیان، فناوران و نخبگان این حوزه طراحی ، پیاده سازی و توسعه داده شده است و محصولی دانش­‌پایه و کاربردی برای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به شمار می­‌رود و با اتصال این سامانه ها به سیمرغ، امکان انجام محاسبات پیچیده و مسائل بهینه سازی در سطح شبکه مهیا شده است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.