مدیرعامل راه آهن؛

کریدور ریلی شمال- جنوب هم اکنون فعال است

مدیرعامل راه‌آهن در همایش اقتصاد دریامحور گفت: از شش محور کریدور شمال- جنوب، سه محور به طور کامل متصل و فعال است و کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند می توانند هم برای واردات کالا از روسیه و هم برای صادرات کالا به شمال، از مسیر تمام ریلی ایران به روسیه و چین استفاده کنند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن، در نخستین روز همایش اقتصاد دریامحور که در مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار شد، گفت: در سیاست های کلی برنامه ششم و هفتم توسعه و همچنین سیاست‌های کلی توسعه دریامحور به حوزه ریلی و ترانزیت توجه ویژه شده و کارهای خوبی صورت گرفته اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم.

صالحی در ادامه با نشان دادن نقشه ریلی آسیا و اروپا گفت: ایران در نقطه طلایی و در وسط بزرگ‌ترین پهنه خشکی دنیا قرار دارد و این مزیت ژئوپولتیک می تواند فرصت بی نظیری را در زمینه ترانزیت کالا رقم بزند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت کنونی کشور در حوزه ناوگان باری و مذاکرات و توافقات صورت گرفته با همتای روسی گفت: ما هم تعرفه حمل ریلی را با تخفیف و به صورت ترجیهی با روسیه توافق کردیم، هم امکان رهگیری بار برای صاحبان کالا فراهم شده و هم عبور بار ترانزیت را در اولویت یک قرار داده ایم به طوری که بارهای ترانزیتی را سه تا پنج روزه از سرخس به بندرعباس منتقل میکنیم.

صالحی در ادامه با اشاره به آمادگی های کنونی برای حمل بار در کریدور شمال- جنوب گفت: ضرورت لجستیک ریل پایه، از مواردی است که مغفول مانده و نیاز است که هم بنادر در زمینه تخلیه و بارگیری همکاری لازم را داشته باشند و هم گمرک برای تسهیل فرایند پای کار بیاید.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن تاکید کرد: با توجه به شرایط کشورهای همسایه، ما نیاز داریم که شرایط بنادر را برای تخلیه و بارگیری محموله های ریلی ترانزیتی با توسعه اسکله رورو و همچنین استقرار تجهیزات لازم، بهبود بخشیم تا سرعت ترانزیت بار از ایران افزایش یافته و بتوانیم سهم خود را در کریدورهای شمال- جنوب افزایش دهیم.

صالحی همچنین خطاب به فورواردرها گفت: از شرکت های حمل و نقلی هم انتظار می رود که از واگن های راه آهن به عنوان انبار استفاده نکنند و همه تمهیدات لازم را اعم از هماهنگی کشتی و گمرک، پیش از بارگیری ‌‌حمل بار انجام دهند تا سرعت کل چرخه حمل و نقل ترانزیت به دلیل ناهماهنگی‌ها کاهش نیابد.
انتهای پیام/
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.