بدهی راه آهن به شرکت های مالک لکوموتیو از محل وصول مطالبات پرداخت شد

معاون ناوگان راه آهن گفت: در ۳ ماهه فصل پاییز با تامین منابع مالی بهتر ناشی از وصول مطالبات شرکت راه آهن، ۶ صورت وضعیت شرکت های مالک لکوموتیو را پرداخت کردیم که این میزان پرداخت در سنوات گذشته تا کنون، بی نظیر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران، محمد هادی ضیایی مهر، گفت: یکی از الزامات اجرای برنامه های هر مجموعه یا شرکت، الزامات مالی آن مجموعه است به طوریکه تمام هزینه های آن شرکت، بایستی از محل منابع درآمدی آن، عملیاتی شود تا بتواند برنامه های خود را اجرایی کند.

وی افزود: شرکت راه آهن شرکتی کاملا دولتی است و تامین هزینه های جاری این شرکت که شامل پرداخت دستمزد کارکنان و نگهداشت زیرساخت شبکه ریلی و ناوگان که بخشی مربوط به شرکت های خصوصی است، باید از محل تامین این منابع صورت بگیرد.

معاون ناوگان راه آهن ادامه داد: در جلسات کمیسیون وصول مطالبات به ریاست مدیرعامل راه آهن، این موضوع بررسی شد و از ابتدای مهرماه سال جاری وصول مطالبات شرکت راه آهن از شرکت های حمل و نقل ریلی با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار گرفت. این پیگیری ها موجب شد بخشی از انباشت بدهکاری در حوزه ناوگان که عمدتا مربوط به بدهکاری شرکت های مالک لکوموتیو است پرداخت شود.

وی گفت: در ۳ ماهه فصل پاییز با تامین منابع مالی بهتر ناشی از وصول مطالبات شرکت راه آهن، ۶ صورت وضعیت شرکت های مالک لکوموتیو پرداخت شد که این میزان پرداخت، در سنوات گذشته تا کنون بی نظیر و بنا به نظر شرکت های حمل و نقل ریلی اقدامی جهادی و خوب بوده که در افزایش آماده به کاری لکوموتیوها موثر بوده است.

ضیایی مهر با بیان اینکه در گذشته چرخه معیوبی وجود داشت که ناشی از پرداخت نکردن به موقع بدهی برخی از شرکت های ریلی به راه آهن بود خاطرنشان کرد: این موضوع باعث شده بود اثربخشی خوبی برای حمل بار نداشته باشیم. اگر وصول مطالبات و چرخه نقدینگی بهتر شود، وضعیت گذشته، به چرخه سالم و بهتر تغییر پیدا می کند و اثر این بهبود وضعیت، به خود شرکت ها بر می گردد و لکوموتیوها مجدد در چرخه حمل بار قرار گرفته و سرعت سیر بار شرکت ها نیز بیشتر می شود.

وی تاکید کرد: درآمد شرکت راه آهن وابسته به حق دسترسی به شبکه ریلی است که عمدتا از شرکت های حمل و نقل ریلی باری در قبال استفاده از شبکه گرفته می شود که باید صرف زیرساخت های ریلی و لکوموتیوهای بخش خصوصی شود.

عضو هیئت مدیره شرکت راه آهن با اشاره به قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی گفت: هر شرکت حمل و نقل ریلی باری و یا مسافری که از شبکه ریلی استفاده می کند همانطور که در این قانون آمده، باید دو موضوع را مد نظر قرار دهد تا از خدمات راه آهن بهره مند شود و آن این است که ناوگان ریلی، شرایط فنی و ایمنی لازم برای سیر در شبکه راه آهن داشته باشد و هزینه استفاده از خدمات ریلی را بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت راه آهن همیشه حمایت های لازم را از بخش خصوصی داشته و خواهد داشت. این حمایت ها طی سالهای گذشته موجب شده سرمایه گذاری های خوبی در حوزه ناوگان شکل گیرد به طوری که در سال گذشته ۱۶۰۰ واگن باری از سوی شرکت های سرمایه گذار به شرکت های سازنده واگن باری سفارش گذاری و موجب شد رکورد تولید واگن باری در سال گذشته از ابتدای تولید واگن در کشور، پشت سر گذاشته شود.

ضیایی مهر گفت: در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز برای جبران هزینه های جاری شبکه ریلی از محل منابع حاصل از دسترسی به شبکه ریلی بخصوص در بخش بار و تقویت سایر مشوق های سرمایه گذاری از قبیل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و بند الف تبصره ۱۸، سرمایه گذاران با اشتیاق بیشتری سرمایه گذاری خود را در حوزه ریلی انجام می دهند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.