در نشست نقد و بررسی بسته اشتغال وزارت کار صورت گرفت؛

معاون وزیر کار: دولت به دنبال نهادینه کردن اشتغال پایدار است/ مدیر توسعه پایدار اتاق بازرگانی: ۷۹ درصد از هزینه‌های دولت در حوزه اشتغال هدر می‌رود‌

نشست نقد و بررسی بسته اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز با حضور عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی وزیر کار، شکرخدایی مدیرتوسعه پایدار اتاق بازرگانی ایران و جمعی از مسئولین و صاحب نظران حوزه اشتغال در اتاق بازرگانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی نشست نقد و بررسی بسته اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز با حضور عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی وزیر کار، شکرخدایی مدیرتوسعه پایدار اتاق بازرگانی ایران  و جمعی از مسئولین و صاحب نظران حوزه اشتغال در اتاق بازرگانی برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی وزیر کار با بیان اینکه ما در وزارت کار تلاش کردیم موضوع اشتغال پایدار را نهادینه کنیم اظهار کرد: ما در راستای اختصاص بودجه ۱۶ هزار میلیاردی تومانی به صنایع کوچک تمام قواعد را رعایت کردیم به گونه‌ای که آمار و ارقام در این راستا گواه رویکردهای وزارت کار در راستای تحقق سیاست‌های اشتغال پایدار است.

وی تصریح کرد: ما تا به امروز در جهت ایجاد مشاغل خانگی و روستایی اقدامات قابل قبولی را انجام دادیم و تمایل داریم برای ایجاد کسب و کار بیشتر و البته پایدار رویکردهای بهتری را نیز ارائه دهیم.

*دولت برای اشتغال پایدار برنامه منسجمی ندارد

در ادامه این نشست شکرخدایی مدیر توسعه پایدار اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: با توجه به مطالعاتی که در اتاق بازرگانی ایران صورت گرفته موضوع اشتغال پایدار در برنامه‌های دولت و وزارت کار بسیار کمرنگ است و توجه چندانی به این مسئله نشده است.

وی تاکید کرد: تجربه به ما ثابت کرده است که ما پول‌هایی را که برای اشتغال پایدار هزینه می‌کنیم نتیجه و رویکرد مثبتی در راستاس تحقق سیاست‌های اشتغال پایدار ندارد و به طور واقع از هزینه صورت گرفته طبق آمار ۷۹ درصد از بین می‌رود و اشتغال پایداری هم ایجاد نمی‌شود.

مدیر توسعه پایدار اتاق بازرگانی گفت: موضوع اشتغال پایدار و تحقق زنجیره آن نیازمند رویکرد دقیقی است چرا که ما باید در حوزه ایجاد شغل به این موضوع اشاره داشته باشیم که آیا ما درصدد ایجاد شغل برای بیکاران مناطق محروم هستیم یا به دنبال این هستیم که برای کسانی که کار دارند چه در روستا چه در شهرها شغل پایدار ایجاد کنیم.

شکرخدایی اظهار کرد: اینکه ما بخواهیم برای شاغلین خودمان شغل تکمیلی ایجاد کنیم رویکرد قابل قبولی نیست و ما معتقدیم دولت باید آمار و ارقام دقیقی را پیرامون حوزه اشتغال به خصوص اشتغال پایدار ارائه دهد.

*منابع مالی برای اشتغال در اختیار نهادهای غیرتخصصی است

در ادامه این نشست فروزان‌فر عضو کمیته توسعه پایدار اتاق بازرگانی ایران افزود: نوع تخصیص منابع در حوزه اشتغال از سوی دولت قابل قبول نیست و تا زمانی که این رویه وجود دارد اشتغال پایدار در کشورمان ایجاد نمی‌شود.

وی افزود: نهادهایی که در حیطه اشتغال فعالیت دارند فقط به دنبال رفاه مقطعی هستند و این رویه به هیچ وجه در راستای تحقق مولف‌های اشتغال در کشورمان تاثیری ندارد.

*جهت‌گیری‌های ما در حوزه اشتغال باید براساس نیاز کشور باشد

خالقی مدیرکل اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی در این نشست با اشاره به اینکه ما در ایران زندگی می‌کنیم و باید براساس برنامه کشور در جهت پیشرفت و بهبود شاخص‌های اشتغال گام برداریم تصریح کرد: اقدامات ما در حوزه کسب و کار نیازمند برآورد مالی است و البته تحقق آن که متاسفانه این رویه صورت نمی‌گیرد به گونه‌ای که منابع مالی که ما در حال حاضر از صندوق توسعه ملی دریافت کردیم به سال گذشته اختصاص دارد و این رویه سبب شده تا برنامه‌های ما در حوزه اشتغال زمین بماند.

وی خاطرنشان کرد: ما امسال درخواست کردیم که منابع ما در حوزه اشتغال شفاف شود و یا اصلاحاتی در اسناد بالادستی صورت گیرد چرا که ۶۰ درصد از طرح‌های ما در حوزه کشاورزی بیش از ۱۰ میلیاردتومان بودجه نیاز دارد که برای تحقق آنها نیازمند ارائه تسهیلات هستیم.

در پایان این نشست عیسی منصوری معاون وزیر کار با بیان اینکه در این نشست نکات و مطالب خوبی مطرح شد تاکید کرد: علی‌رغم وجود اختلاف‌نظرها ما معتقدیم برای بحث اشتغال باید از همین حالا شروع کنیم  از این رو ما رسما اعلام می‌کنیم که برای برگزاری نشست‌های مشترک آمادگی داریم و درصدد هستیم تا سیاست‌های اشتغال را در کشور اجرایی کنیم.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.