رئیس کل بانک مرکزی خبر داد

ورود ۲۰ میلیارد دلار ارز صادراتی ظرف ۷ ماه جاری به کشور/ بنده پاسخگوی مدیریت فشل صنعت خودرو نیستم

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در طی ۷ ماه جاری ۲۰ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور وارد شده است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در نشست مشترک با اعضای اتاق بازرگانی ایران با تشکر از صادرات‌کنندگان و تجار ایرانی اظهار کرد: هدف دشمنان ما مختل کردن تجارت ایران بود که خوشبختانه با درایت تجار این موضوع شکست خورد.

وی با اشاره به اینکه ما در حال حاضر در وضعیت ثبات نسبی قرار دارد افزود:ما درصدد هستیم بسیاری از مشکلات شما را حل کنیم اما ما محدودیت‌هایی داریم که نمی‌توانیم آن را بیان کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: در قضیه صادرات اگر بخش خصوصی نبود امکان مدیریت این وضعیت نبود از این رو ما این امکان را در اختیار همه دوستان قرار دادیم که هر جور ارز را دوست دارند ارائه دهند و خریداری کنند.

همتی با اشاره به اینکه واردکنندگان باید برای دریافت ارز به بانک مرکزی فرصت دهند خاطرنشان کرد: نقش خود صادرکنندگان در تحویل ارز ملاک مهم است اما شرایط ثبات امروز نباید ما از توطئه دشمنان غافل شویم چرا که تحریم‌ها به قوت باقی است و یک ذره از فشارها کاهش پیدا نکرده است.

وی تاکید کرد: ما در حال حاضر تحریم‌ها را دور نمی‌زنیم بلکه تجارت بدون تحریم انجام می‌دهیم و در حال حاضر بیش از۲۰ میلیارد دلار تامین کالاهای اساسی در طی ۷ ماه سال جاری داشتیم که این یکی از افتخارات ماست.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: امیدواریم اگر به شرایط فروش نفت به وضعیت عادی برگردد ما بازهم با بخش خصوصی مراوده خود را ادامه خواهیم داد.

همتی با بیان اینکه ما از وضعیت خطر عبور کردیم اظهار کرد: بنده سیاستگذار هستم و نمی‌توانم براساس منافع یک فرد یا یک گروه تصمیم بگیرم از این رو اینکه برخی می‌گویند نرخ ارز افزایش یابد یا ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته شود قابل پذیرش نیست جون بنده تنها رئیس بانک مرکزی هستم و نمی‌توانم درباره همه موارد به تنهای نظر دهم.

وی با اشاره به اینکه بنده به موضوعاتی که باور نداشته باشم آنها را در بانک مرکزی اجرایی نمی‌کنم ولی نمی‌توانم قانون را تغییر دهم افزود: بنده معتقدم نباید به صنعت خودرو نقدینگی دهیم اما برای اثبات حسین نیت خود ۸۴۰ میلیون یورو به این بخش اختصاص دادیم اما مدیران این بخش ریسک این کار را قبول نکردند.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه چرا بنده باید پاسخگوی مدیریت فشل خودروسازان باشم تصریح کرد:  کسانی که در خارج از کشور ارز دارند و خواهان ثبت سفارش بدون انتقال ارز باید بدانند این رویه قابل قبول نیست.

همتی با اشاره به اینکه سرکوب کردن انتقال ارز از کشور و سفته‌بازی رویکردی قابل قبول بوده خاطرنشان کرد: بنده فردی اقتصادی هستم هرکدام فکر می‌کنید بنده اشتباهی مرتکب شدم تذکر دهید ولی بنده منافع تغییر نرخ ارز برای یک عده خاص به ۸۳ میلیون ترجیح نمی‌دهم.

وی با بیان اینکه ما در حال مدیریت وضعیت بانک‌ها هستیم تاکید کرد: صادرات کنندگان ما در وضعیت فعلی کمک شایانی به ما کردند و تا ۳۱ اردیبهشت سال جاری صادرکنندگان ۲۵ میلیارد یورو ارز به کشور وارد کردند.

 رئیس کل بانک مرکزی گفت: در حال حاضر ۷۱ درصد از ارز صاداتی به کشور بازگشته که این روند سبب ایجاد ثبات اقتصادی در کشور شده است.

همتی با اشاره به اینکه در بازار ارز نرخ ارز ثابت کرد اظهار کرد: بنده به عنوان سیاستگذار اقتصادی از صادرکنندگان درخواست دارم سعه صدر به خرج دهند از این رو بنده صراحتا اعلام می‌کنم ما در ثبت سفارش دخالتی نداریم.

وی با اشاره به اینکه من معتقدم جنگ اقتصادی هنوز تموم نشده است افزود: ما معتقدیم قاچاق کالا در حاضر کاهش پیدا کرده اما درباره ثبت سفارش وزارت صمت باید پاسخگو باشد از این رو ما نمی‌توانیم درباره قاچاق اظهارنظری ارائه دهیم.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه ۲ هزار هزار میلیارد رسیده تصریح کرد: مردم به رشد نقدینگی ۲۴ تا ۳۰ عادت کردند اظهار کرد: ما در پارادوکسی در مقطع فعلی گیر کردیم از این رو بسیاری از بخش‌ها معتقدند نقدینگی دریافتی‌هاش کم است از این رو ما بخواهیم یا نخواهیم اقتصاد ما بانک محور است.

همتی با بیان اینکه طرحی را با عنوان “گام ” برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و حل مشکل نقدینگی طراحی کردیم خاطرنشان کرد: این موضوع به زودی در جلسه شورای عالی پول بررسی می‌شود.

وی تاکید کرد: من آرزوی نرخ ۲ درصد دارم ولی در تورم ۳۰ درصدی این موضوع امکانپذیر نیست و مشکل این قضیه بانک‌ها نیستند و این رویه به اصلاح ساختار اقتصادی کشور نیازمند است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک‌ها در کشورمان مشکلات بسیاری دارند و حل مسائل مربوط به آنها زمان زیادی می‌برد ولی ما به فکر حل آن هستیم.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.