مزایده خودرو در سایت‌ها/ خطر کلاهبرداری!

یک سایت اقدام به برگزاری مزایده فروش خودرو کرده است. در این مزایده انواع خودروها به فروش می‌رسد. البته برای شرکت در آن، متقاضیان باید حق اشتراک پرداخت کنند. آیا این روش کلاهبرداری است؟

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ یک سایت مزایده‌ای اقدام به برگزاری یک مزایده در شهرهای مختلف کرده است. در این سایت، ۴۶۶ دستگاه خودرو سواری سبک و سنگین و وانت و موتورسیکلت تنها در استان فارس به فروش می‌رسند.

خودروهای موجود در سایت از انواع خودروهای سواری، مانند مگان ، پژو ۲۰۶، پژو پارس TU5 و ELX، پژو ۴۰۵، سمند، پراید، ۱۱۰ MVM،۱۱۱، زانتیا، جک اس ۵ ،سوزوکی ویتارا،جک جی ۵، برلیانس، لیفان ایکس ۶۰ هستند.

البته وانت پیکان نیسان و پراید و همچنین، انواع کامیون، از جمله بنز تک کمپرسی، کاویان مسقف، ایسوزو، بنز ۹۱۱ باری، فوتون، جک اراز و رنو در این سایت به مزایده گذاشته شده‌اند.

اما کشنده‌ها و موتورها نیز به این مزایده رسیدند. کشنده‌ها در مدل‌های مختلف، مانند ولوو اف ۱۲، دانگ فنگ ،هوو، البرز، انواع اتوبوس اسکانیا و انواع موتور سیکلت، از جمله ۱۲۵ کوانتوم، ترمین، کویر، رادان، پیشرو و در این سایت موجودند.

شرایط شرکت در مزایده

این خودروها به صورت تکی به فروش می‌رسد و قابل شماره‌گذاری و نقل و انتقال هستند.

اما برای شرکت در مزایده ابتدا باید اشتراک مخصوص این سایت را خریداری کرد.  تعرفه‌های اشتراک‌ نیز متفاوت است.

متقاضیان برای خرید اشتراک یکساله از این سایت مزایده‌ای در شیراز، باید ۸۵۰ هزار تومان پرداخت کنند. تعرفه خرید اشتراک شش ماهه این سایت نیز ۶۰۰ هزار تومان، سه ماهه ۴۳۰ هزار تومان، یک ماهه ۱۹۵ و اشتراک سه روزه، ۱۲۰ هزار تومان است.

بعد از خرید اشتراک، افراد می‌توانند وارد سایت شوند و فایل مربوط به مزایده‌ها را دانلود کنند. داخل این فایل‌ها، آدرس محل مزایده و محل پارکینگ نوشته می‌شود که متقاضیان می‌توانند در این مزایده‌ها شرکت کنند.

کلاهبرداران در کمین‌‌اند؟

آیا در پشت پرده این نوع سایت‌ها کلاهبرداران در حال فعالیت هستند؟

عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: به مزایده گذاشتن خودرو در صورت کلی، کار غیرقانونی نیست. برخی از ارگان‌ها در صورتی که تعدادی از خودروهایشان فرسوده شود و نخواهند از آن استفاده کنند، آنها را به مزایده می‌گذارند. اما در این مورد، مشخص نیست که کدام ارگان است که حدود ۴۰۰ خودرو در اختیار دارد.

او افزود: اگر مزایده‌ای برگزار شود، اعلام می‌شود که چه شرکت یا نهادی آن را برگزار کرده است. اما در این نوع سایت‌ها نام شرکت یا نهادی، مشخص نیست و این موضوع پرسش‌برانگیز است.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه توضیح داد: اگر در این سایت‌ها دقت کنید، یک شرکت تقزیبا تمام خودروهای موجود، با موتورهای مختلف در کشور را لیست کرده و به مزایده گذاشته است. این نکته نشان می‌دهد که احتمال کلاهبرداری زیاد است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.