در گفت و گو با رخداد اقتصادی مطرح شد؛

واکاوی دلایل رکود بازار مسکن/ عضو کمیسیون عمران: تمایل مردم برای خرید خانه و ملک کاهش پیدا کرده است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از کاهش تمایل مردم برای خرید خانه و ملک خبر داد و گفت: باتوجه به رونق بخش کشاورزی و تولید بیشتر مردم پول خود را در حوزه کشاورزی و تولید سرمایه گذاری می کنند.

سید حسین افضلی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی درباره وضعیت این روزهای بازار مسکن و کاهش قدرت خرید مردم در این حوزه اظهار کرد: در شرایط فعلی رکود زیادی در بازار مسکن حاکم است که این رویه در طی سال‎های اخیر بسیار نادر است و بدون شک برای برون رفت از این شرایط باید تدبیر جدی را اتخاذ کرد.

وی افزود: شاهدیم که در طی یکماه اخیر در بعضی از مناطق قیمت‎ها کاهش پیدا کرده که به زعم بسیاری از صاحب‎نظران این حوزه این روند ادامه‎ دار خواهد بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در سال جاری به دلیل رونق بخش کشاورزی در پی بارش‎های متوالی شاهد این بودیم که بسیاری از بخش‎های اقتصادی کشور و حتی مردم در جهت سرمایه‎گذاری در این بخش وارد عمل شدند و این روند سبب خروج سرمایه بخش عمده‎ای از مردم از حوزه مسکن به خصوص در طی ماه‎های اخیر شده است.

افضلی با بیان اینکه تحریم‎ها سبب شده است که ما برای تامین نیازهایمان از ظرفیت داخلی استفاده کنیم خاطرنشان کرد: خوشبختانه بخش ‎های تولیدی ما در طی یکسال اخیر و با تشدید تحریم ‎ها از وضعیت خوبی د حوزه داخلی و خارجی برخودار هستند و توانستند در حوزه صادرات نیز دست بالایی داشته باشند از این رو این روند سبب شده تا تمایل مردم برای سرمایه‎ گذاری در بخش مسکن کاهش چشمگیری داشته باشد و این روند به خودی خود به دلیل شکوفایی بخش صنعت، کشاورزی و تولید در کشور رخ داده است.

وی تاکید کرد: در مقطعی با توجه به اینکه شرایط کشور از نظر اقتصادی دچار ثبات نبود و ما در بازار ارز با مشکلات متعددی روبه رو بودیم مردم برای حفظ سرمایه‏ شان پول خود را به ملک تبدیل می‏ کردند اما در وضعیت فعلی و با بازگشت آرامش به حوزه اقتصادی کشور و رونق در بخش تولید وضعیت تغییر کرده است و سرمایه به سمت مسکن نمی‏ رود از این رو شاهد رکود در این بخش هستیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در مقطع فعلی سرمایه به بازار تولید، صنعت و کشاورزی منتقل شده است که در صورتی که دولت و نهادها متولی این وضعیت را مدیریت کنند بدون شک بزودی شاهد رونق مجدد بازار مسکن نیز خواهیم بود.

افضلی در ادامه اظهار کرد: آنچه می تواند در کاهش معقول قیمت مسکن تاثیرگذار باشد این است که مردم روند تولید مسکن را به چشم ببینند دراینصورت برای حضور در بازار مسکن مشتاق خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه بحث‎های مختلفی درباره قیمت مسکن در کمیسیون عمران با حضور مسئولین وزارت مسکن و شهرسازی صورت گرفته است افزود: ما باید با استفاده از مصالح و تکنولوژی نوین و حمایت از انبوه‎ سازان و ارائه تسهیلات در جهت ساماندهی حوزه مسکن وارد عمل شویم چرا که وضعیت فعلی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رانت موجود در بازار مسکن خسارت و البته زیان جدی را به این صنعت وارد کرده از این رو انتظار است نهادهای متولی در این حوزه تسهیلات لازم را به انبوه سازان و نهادهایی ارائه دهند که در این صنعت به نام و دارای اعتبار هستند.

افضلی خاطرنشان کرد: ما باید باور کنیم که مسکن مشکل اصلی امروز بخش عظیمی از جامعه به خصوص جوانان است از این رو به طورحتم با یک مدیریت صحیح و مقابله با سودجویان این حوزه می‎توانیم در راستای تولید مسکن و حل مشکلات این حوزه به بهترین شکل ممکن وارد عمل شد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.