رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت و گو با رخداد اقتصادی:

ممنوعیت صادرات اقلام غذایی به ضرر تجار ایرانی است/ مسئولین اجرایی به فکر چاره‎ دیگری باشند

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: ممنوعیت صادرات اقلام غذایی از سوی وزارت صنعت در راستای تامین نیازهای اساسی کشور رویکرد قابل قبولی نیست.

یحیی آل‎اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفت و گو با خبرنگار  پایگاه خبری رخداد اقتصادی درباره حجم مراودات اقتصادی و صادرات ایران در طی سال‎های اخیر و به خصوص در 6 ماهه نخست سال 98 اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که باتوجه به پتانسیل‎ هایی که در بخش ‎های مختلف از جمله انرژی، مواد غذایی و حوزه ‎های مختلف دارد، قابلیت بالایی برای تولید و در کنار آن صادرات داراست.

وی افزود: ما امروز توانستیم در حوزه ‎هایی چون صنعت غذایی و انرژی در راستای صادرات به نسبت کشورهای همسایه خودمان دست بالایی داشته باشیم و میزان تجارت و صادرات ایران در این بخش‎ها در طی سال‎ های اخیر در حال افزایش است.

آل اسحاق تصریح کرد: نکته قابل اهمیت و مهمی که بنده باید به آن اشاره کنم این است که میزان حجم صادرات ایران با کشورهای همسایه رقم قابل قبولی برای تجار و بازرگانان ایرانی است اما بنابر آمارهای رسمی حجم صادرات ایران تنها 10 درصد از نیازهای منطقه را مرتفع می‏ کند. باتوجه به ظرفیت‎ها و منابع طبیعی که در کشور ما وجود دارد انتظار می‎رود ما در حوزه صادرات با دقت و تدبیر بیشتری وارد عمل شویم و برنامه ‎های منسجم و بهتری را در جهت بهبود میزان صادرات خود به کشورهای منطقه اتخاذ کنیم.

وی تاکید کرد: شرایط آب و هوایی ایران و میزان بارندگی که در کشورمان وجود دارد بستر مناسبی برای تولید انواع مواد غذایی است، از این رو ما باید با افزایش تولید خالص در جهت تامین نیازهای داخلی و بازارهای خارجی وارد عمل شویم و تمرکز خودمان را تنها در حوزه تامین نیازهای داخلی متمرکز نکنیم.

رئیس پیشین اتاق بازرگانی تهران با  بیان اینکه بدون شک تامین نیازهای اساسی مردم در اولویت تولیدکنندگان و تجار داخلی است گفت: ما نیازمند این هستیم که علاوه بر تحقق مطالبات مردم در داخل کشور در مسیر افزایش درآمدهای ملی نیز وارد عمل شویم که بدون شک صنایعی چون مواد غذایی و انرژی کمک شایانی خواهند کرد.

  وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران در حال حاضر با بیش از 15 کشور منطقه و جهان به صورت مستمر در حوزه‎ های چون مواد غذایی، انرژی و مواد معدنی مشغول به فعالیت مشترک است اظهار کرد: بخشی از صادرات ما به کشورهای همسایه مثل ترکیه در سال‎های اخیر به حوزه انرژی و پتروشیمی اختصاص پیدا کرده که این روند درباره بسیاری از کشورهایی که در این منطقه حضور دارند حاکم است اما در کنار صادرات نفت و گاز ایران توانسته در حوزه مواد غذایی نیز رویکردهای قابل قبولی داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر و علی‎رغم وجود برخی از محدودیت‏ ها در حوزه تامین کالاهای اساسی در کشورمان، در حوزه صادرات مواد غذایی به خصوص مواد لبنی، کنسروی، خشکبار، ادویه‎جات و انواع اقلام کشاورزی به کشورهای همسایه عملکرد موفقیت‎آمیزی را داشته ایم اما امتداد و ادامه این مسیر نیازمند تلاش بیشتری است چرا که ما در حوزه مواد غذایی با رقبای جدی چون ترکیه و امارات روبه‏ رو هستیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در ادامه با اشاره به گسترش صادرات مواد غذایی از ایران به بسیاری از کشورهای منطقه تصریح کرد: عمده کشورهای منطقه به خصوص کشورهای عربی تمایل بسیاری به استفاده از مواد غذایی ایرانی دارند و ما علی‎رغم رقابت جدی در این حوزه با ترکیه توانستیم دست برتری داشته باشیم.  برای مثال ایران بازار اصلی تامین مواد غذایی و به خصوص مواد لبنی عراق را برعهده دارد.

آل‌اسحاق با بیان اینکه عمده صادرات ما به عراق در حوزه صیفی‎جات و مواد لبنی است تاکید کرد: متاسفانه یکی از موضوعاتی که در حال حاضر در حوزه صادرات به خصوص مواد غذایی دامن گیر تجار ما شده بحث تامین کالاهای اساسی در داخل کشور است که سبب شده تا هر روز ممنوعیت صادرات یکی از کالاها از سوی وزارت صنعت رقم بخورد، از این رو بنده به عنوان یکی از متولیان عرصه اقتصادی کشور درخواست دارم که مسئولان به بازرگانان و تجار ایرانی اجازه دهند تا با فراغ بال در حوزه صادرات وارد عمل شوند، چرا که ما امروز رقبای جدی را در منطقه داریم که اگر رویه به این صورت پیش برود باید از بازارهایی که برای تامین مواد مصرفی آنها سال‎ها زحمت کشیدیم دست بکشیم.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.