عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با اقتصاد آینده:

تولیدکنندگان مواد غذایی شرایط دشواری رو سپری می‌کنند/ صادرات با این نرخ ارز هیچ عایدی ندارد

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: در وضعیت فعلی به دلیل نرخ تورم و نوسانات بازار ارز تولیدکنندگان مواد غذایی شرایط دشواری را سپری می‌کنند.

حسن فروزان‎فر عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی درباره وضعیت صنعت غذا با توجه به وضعیت اقتصادی امروز کشور اظهار کرد: در حال حاضر مجموعه‎های اقتصادی که هرکدام در کشور به نوعی مشغول به فعالیت هستند با مشکلاتی روبه‎ رو هستند که در این بین بخش صنعت غذا نیز به نوبه خودش درگیری مسائلی است.

وی افزود: در حال حاضر موضوع اساسی در بستر فضای اقتصادی کشور به مواردی چون غیرقابل پیش‎بینی بودن مناسبات اقتصادی، نرخ ارز، نرخ تورم و مواردی از این دست ارتباط مستقیم دارد که زمینه طرح‎ریزی محصولات جدید را نیز با مشکل مواجه کرده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: هر طرح اقتصادی برای اینکه به صورت علمی قابلیت بررسی داشته باشد و در یک شرکت کوچک و متوسط اجرا شود نیازمند چند مشخصه است که تا آنها عملیاتی نشود امکان تحقق آن وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ما اگر به نرخ سود و نرخ ارز سر و سامانی ندهیم بدون شک نمی‏‌توانیم در جهت توسعه امور کاری خود به خصوص در حوزه تکنولوژی‎های جدید وارد عمل شویم چرا که با محدودیت‎های ارزی روبه رو هستیم.

عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: تورم‎های ناخواسته و به صورت انفجاری که هر چند وقت یکبار با آنها مواجه می‏‌شویم به شکل وحشتناکی توان تولیدکنندگان را برای حفظ و تامین سرمایه در جریان و تولیدشان زیر سوال می‌برد.

فروزان‎فر گفت: در حوزه صنعت غذایی با توجه به اینکه بیشتر تولیدات ما در داخل است اما همراه با تغییرات نرخ ارز به دلیل اینکه بستری صادرات فراهم بوده است بلافاصله قیمت‎ها با نرخ صادراتی تنظیم شده که این امر در نهایت کاهش توان مالی تولیدکنندگان و کاهش چشمگیر مواد غذایی را به دنبال داشته و سبب شده تا تولیدکنندگان در جهت دریافت وام و یا تامین منابع مالی قروض خود وارد عمل شوند و به طورکلی از فرآیند تولید جدا شوند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر ما دوران سختی را در حوزه صنعت غذایی سپری می‌کنیم و زمینه‎های تغییر نرخ ارز به همین راحتی فرصت صادرات را فراهم نمی‎کند چرا که ما باید یادمان باشد که در یک تحریم ظالمانه بسیار سختگیرانه قرار داریم که زمینه‎های صادرات از ایران را دشوار کرده و با افزایش هزینه‎ها همراه بوده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران افزود: جابه‎جایی ارز و کالا در حال حاضر بسیار پرهزینه است و سرویس‏‎دهی خوبی برای کشتیرانی به منظورجابه‎جایی وجود ندارد بنابراین حتی ظرفیت‏‌هایی که ممکن است با بالا رفتن نرخ ارز فراهم شود لزوما قابل وصول نیست و نمی‎تواند بازارهای صادراتی جدیدی را برای ما ایجاد کند.

فروزان‌فر تصریح کرد: براساس تحریم‎های ظالمانه متاسفانه ما در مقطع فعلی توان تعاملات حرفه‎ای با دنیا را نداریم از این رو صنعت غذا در شرایط نامناسبی قرار دارد و بنده معتقدم در وضعیت امروز بازار مواد غذایی در داخل کشور نیز در خطر است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 97 و همین‎طور 98 میزان افزایش قیمت‎ها هیچ ارتباط منطقی با افزایش درآمدهای مصرف‎کنندگان داخلی نداشته است و ما این موضوع را در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم و کاملا مشخص بود که سفره مردم کوچکتر شده و امکان استفاده آنها از محصولات غذایی به دلیل کاهش درآمدی که ناشی از تورم و افزایش قیمت‎ها بوده کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

عضو اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد: ما به دلیل نرخ ارز در حوزه صاردات سود آنچنانی را کسب نکردیم و بخش زیادی از بازار داخلی را نیز از دست دادیم و یک رقابت منفی نیز بین تولیدکنندگان برای بقا شکل گرفته است که امیدواریم این بستر هرچه سریعتر با اصلاح‎ سیاست‎های اقتصادی و ارز دولت برطرف شود و ما شاهد حل مشکلات در صنعت غذایی کشور باشیم.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.