عظیم‏‎زاده در گفت و گوی اختصاصی با اقتصاد آینده:

دولت در حمایت از فرش دستباف چراغ خاموش حرکت می‌کند/ آمریکای بی‌وجدان با تحریم فرش ایران به جایی نمی‌رسد/ بازارهای جدید را برای فروش پیدا خواهیم کرد

صادرکننده برتر حوزه فرش گفت: متاسفانه دولت در طی سال‌های اخیر در حوزه حمایت از صنعت فرش دستباف رویکرد قابل قبولی نداشته و همواره چراغ خاموش عمل کرده است.

فاطه علی‎اصغری- اگر بخواهیم گذر کوتاهی را در صنعت فرش دستباف انجام دهیم بدون شک نمی‎توان از نام احد عظیم‌زاده گذر کرد، عظیم‎زاده  از جمله افرادی است که بدون هیچ پشتوانه‎ای مالی و تنها با اتکا با هوش و ذکاوتی که داشته است توانسته در حوزه فرش دستباف به عنوان برند ایران مطرح شود به گونه‎ای که فرش عظیم‎زاده تنها برند ایرانی است که توانسته در سازمان مالکیت معنوی در ژنو سوئیس ثبت شود.

گفت و گو با یکی از بزرگترین تاجران، تولیدکنندگان و صادر‎کنندگان صنعت فرش دستباف که دغدغه‎های بسیاری برای حوزه کاری خود دارد جذابیت‎های بسیاری داشت که بدون شک خواندن آن خالی از لطف نیست.

متن این گفت و گو به شرح زیر است:

احد عظیم‎زاده از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با اشاره به سوابق خود در حیطه فرش دستباف اظهار کرد: بنده 5 سال متوالی به عنوان اولین صادرکننده و کارآفرین برتر کشور انتخاب شدم.

وی افزود: درباره فرش دستباف مشکلاتی که وجود دارد عمدتا به این مسئله ارتباط دارد که مدیریت صنعت فرش دستباف را به دست افرادی سپردند که گلیم را از فرش تشخیص نمی‎دهند از این رو ما شاهدیم که امروز چالش‌های جدی در حوزه صنعت فرش آن هم از نوع دستباف در کشور وجود دارد.

عظیم‌زاده تصریح کرد: در وضعیت فعلی و با وجود برگزاری نمایشگاه بین‎المللی فرش باید سرتاسر کشور و به خصوص رسانه ملی سهمیه ویژه‎ای را برای این صنعت اختصاص می‎داد اما متاسفانه یک صدم انتظارات ما اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

متاسفانه دولت هیچ توجهی به این صنعت ندارد و سالی یکبار تنها با برگزاری یک نمایشگاه و حضور وزیر صنعت و گفتن یک خسته‎نباشید کار مسئولین به پایان می‌سد و در واقع هیچ حمایتی به طور شفاف از این صنعت صورت نمی‎گیرد.

این تولیدکننده برتر فرش دستباف با اشاره به اینکه ایران اسلامی را در همه جای جهان با فرش دستباف می‎شناسند و این صنعت شناسنامه دوم کشور محسوب می‏شود خاطرنشان کرد: امسال ما با حدود 3 هزار فرش دستباف در نمایشگاه حضور پیدا کردیم که اگر بخواهیم از نظر مالی یک برآوردی را انجام دهیم باید صراحتا بگویم که با یک فرش دستباف می‎توان یک مغازه فرش ماشینی راه‎اندازی کرد از این رو مقایشه صنعت فرش ماشینی و دستی به هیچ وجه قابل قبول نیست.

عظیم‎زاده تاکید کرد: متاسفانه دولت هیچ توجهی به این صنعت ندارد و سالی یکبار تنها با برگزاری یک نمایشگاه و حضور وزیر صنعت و گفتن یک خسته‎نباشید کار مسئولین به پایان می‌سد و در واقع هیچ حمایتی به طور شفاف از این صنعت صورت نمی‎گیرد.

وی گفت: مقام معظم رهبری همواره تاکید کردند اگر ما بخواهیم اقتصادمان در کشور شکوفا شود باید به تولیدکننده به عنوان یک رزمنده نگاه کنیم رویکردی که متاسفانه در مدیران و مسئولین ما وجود ندارد.

صادرکننده برتر حوزه فرش دستباف اظهار کرد: ما تازمانی که تولیدمان رونق نگیرد صادرات‎مان پیشرفت نمی‏کند از این رو ما اگر تولید خوبی نداشته باشیم نمی‎توانیم در بازارهای جهانی با سایر رقبا رقابت کنیم.

عظیم‎زاده افزود: در حال حاضر در کشورهای تولیدکننده فرش دستباف حمایت چشمگیری از تولیدکنندگان صنعت فرش وجود دارد به گونه‎ای که مرکز توسعه و تجارت این کشورها تمامی هزینه‎های مربوط به برگزاری غرفه، نمایشگاه و هزینه‎های جانبی تولیدکنندگان فرش دستباف خود را پرداخت می‎کنند.

وی تصریح کرد: بنده 4 سال متوالی در کشورهای مختلف جهان نمایشگاه فرش دستباف برگزار کردم و این در حالی است که تابه امروز 4 دلار هم از هزینه‎های صورت گرفته از سوی مسئولین به بنده پرداخت نشد و تنها دوستان قرار بود 50 درصد از هزینه غرفه را پرداخت کند اما مسئولان وقت مرکز ملی فرش به بنده صراحتا گفتند که شما پولی نیاز ندارید رویکردی که از منظر بنده به هیچ وجه در شان یک صادرکننده نیست.

کارآفرین برتر کشور خاطرنشان کرد: برای نمایشگاهی چون صنعت فرش باید از تجار برتر این حوزه دعوت به عمل آورده می‌شد اما متاسفانه مسئولین با دعوت از آشنایان و دوستان خود که در خارج از کشور در حوزه فرش فعال هستند برای حضور در نمایشگاه و البته بازدید از غرفه‎ آشنایان خود دعوت می‎کنند و در واقع این روند به هیچ وجه قابل قبول نیست.

عظیم‎زاده با اشاره به اینکه هیئت‌های تجاری که برای شرکت در نمایشگاه‎های فرش به کشورهای مختلف می‎روند اصلا از فرش شناختی ندارند تاکید کرد: نهادهای مسئول به جای اینکه 50 نفر را که هیچ شناختی از فرش ندارند با پول بیت‎المال به نمایشگاه‎های خارجی بفرستند بهتر است 5 نفر از تولیدکنندگان برتر ما را که از صفر تا صد فرش را می‎شناسند بفرستند بدون شک دستاورد بیشتری نصیب کشور و صنعت فرش دستباف خواهد شد.

وی گفت: اینکه بنده نیازی به این مسافرت‎ها و بازدید از نمایشگاه‎ها دارم موضوعی روشن است و باید صراحتا بگویم بنده به بیش از 60 کشور سفر کردم و نیازی به این دست از سفرها ندارم اما به نظر بنده باید کار را در حوزه فرش به کاردان بسپاریم.

این تولیدکننده برتر فرش دستباف اظهارکرد: متاسفانه صنعت فرش در حال از دست رفتن است از این رو ما باید در جهت توسعه و رونق دادن به این صنعت وارد عمل شویم و رسانه‎ها از جمله رسانه ملی تایمی را برای این صنعت در تلویزیون اختصاص دهد تا شاهد پیشرفت و رونق در این بخش باشیم.

عظیم‎زاده افزود: تا 3 سال پیش طبق آمار دقیقی که بنده در اختیار دارم 2 میلیون 55 هزار بافنده و هنرمند در کشور داشتیم که اگر هرکدام از این افراد صاحب یک خانواده 2 نفره باشد می‎توان گفت 8 میلیون نفر از صنعت فرش در کشور مخارج زندگی خود را تامین می‎کنند از این رو متاسفانه با این آمارها دولت به این حوزه توجهی ندارد و بیشترین تمرکز خود را به حوزه خودرو اختصاص داده است و از توجه به فرش ملی غافل مانده است.

وی تصریح کرد: فرش دستباف یک کالای زینتی است که هم قابل استفاده است هم روز به روز قیمت آن بالا می‏رود و در واقع یک نوع سرمایه‎گذاری است.

صادرکننده برتر حوزه فرش با بیان اینکه فرشی با قدمت 100 ساله بالای قیمت 2 میلیارد تومان در برند عظیم‏زاده وجود دارد خاطرنشان کرد: فرش دستباف بهترین حوزه برای سرمایه‎گذاری است از این رو باید بها و فرصت بیشتری به این حوزه داده شود.

تا 3 سال پیش طبق آمار دقیقی که بنده در اختیار دارم 2 میلیون 55 هزار بافنده و هنرمند در کشور داشتیم که اگر هرکدام از این افراد صاحب یک خانواده 2 نفره باشد می‎توان گفت 8 میلیون نفر از صنعت فرش در کشور مخارج زندگی خود را تامین می‎کنند

عظیم‏زاده درپاسخ به این سوال که صادرات فرش دستباف در حال حاضر به چه شکلی در حال انجام است تاکید کرد: بنده که جز یکی از صادرکنندگان اصلی فرش دستباف در کشور هستم و در صنعت فرش حرف اول می‎زنم باید صراحتا بگویم اینکه ما امروز به آمریکا فرش صادر نمی‏کنیم به معنای قفل شن صادرات ما نیست اما متاسفانه دولت محترم با سیاست‎های ارزی اشتباه در جهت ضربه زدن به بخش صادرات به خصوص فرش وارد عمل شده است.

وی گفت: در شرایط فعلی دولت به صادرکنندگان ابلاغ کرده که دلاری را که در اختیار امثال بنده و سایر دوستانمان است به قیمت روز بفروشیم و تبدیل به تومان کنیم و سپس زمانی ‎که جنس خود را برای فروش به کشورهای خارجی عرضه کردیم دلار حاصل از فروش را باید به سامانه نیما تحویل دهیم و دلار 9 تومانی تحویل بگیریم.

کارآفرین برتر کشور اظهار کرد: کدام آدم دیوانه‎ای دلار 12 هزارتومانی خود را به تومان تبدیل ‎می‎کند و یک سال هم معطل می‎شود و در نهایت دلار 9 هزارتومانی تحویل می‏گیرد، این روند از نظر ما سنگ انداختن در حوزه صادرات است از این رو ما معتقدیم دولت اگر قصد حمایت از ما را دارد اول باید دلار را در اختیار ما به عنوان صادرکننده قرار دهد تا ما خرید خود را انجام دهیم.

عظیم‎زاده افزود: نهادهای مسئول در حیطه صادرات باید در ابتدای واحد دلار را در اختیار صادرکننده قرار دهند و صادرکننده دلار را بفروشد و به تومان تبدیل کند و فرش خریداری کند سپس به دولت دلار بدهکار شود نه اینکه دلار
آزاد خود را بفروشد و 30 درصد زیر قیمت به دولت بدهد از این رو روند فعلی از نظر من جنایت بزرگی در حق صادرات کشور از جمله فرش دستباف است.

وی با اشاره به اینکه ما در حال حاضر به کشور آمریکای بی‎وجدان، عربستان ظالم و اسرائیل ملعون فرش صادر نمی‎کنیم تصریح کرد: این دست از کشورها فکر می‎کنند اینها نباشند صادرات ما قفل می‎شود در حالیکه این خیال خام است.

این تاجر برجسته حوزه فرش با اشاره به اینکه تا به امروز حتی یک فرش هم به اسرائیل نفروختم خاطرنشان کرد: پول رژیم صهیونیستی کثیف است و بنده هیچ‎وقت برای این رژیم جعلی فرشی نمی‎بافم که بخواهم ارسال کنم.

عظیم‎زاده تاکید کرد: درباره آمریکا نیز ما به دنبال راهکار دیگری رفتیم و کشورهای جدیدی برای بازار فرش ایران شناسایی کردیم که در این مسیر موفق هم بوده‎ایم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر و باتوجه به رویکردهای ارزی دولت بنده روند صادرات فرش خود را کنار گذاشتم گفت: در این شرایط که حمایتی از تولیدکننده و صادرکننده وجود ندارد چرا بنده باید فرآیند صادرات فرش را در صورتی که سودی کسب کنیم و در کل با ضرر و زیان مواجه می‎شوم انجام دهم.

این تولید کننده برتر فرش با اشاره به دستاورد جدید فرش عظیم‏زاده در حوزه فرش دستباف اظهار کرد: ما در حال حاضر فرش دستباف ایرانی قدمت 3000 هزارساله دارد و در این دوران در هیچ نقطه‌ای از کشور بالای 100 متر فرش بافته نشده است اما بنده برای اولین بار ما امسال نفیس‎ترین و بزرگترین فرش جهان را طراحی و اجرایی کردیم.

تا به امروز حتی یک فرش هم به اسرائیل نفروختم

عظیم‏زاده افزود: دو فرش 20*20 هر کدام 400 متر و دوتا 20*30 هر کدام 600 متر را در یک نقش و طرح کردیم که مراسم رونمایی از آنها با حضور رئیس‎جمهور در تبریز برگزار شد از این رو قرار بود در نمایشگاه فرش نیز از این فرش‎ها به عنوان آثار ملی رونمایی شود اما به بنده گفتند 165 میلیون تومان پول غرفه پرداخت کنم در حالیکه این فرش‎ها رویکرد ملی دارد و 230 هنرمند در دوشیفت و در طی 7 سال این فرش‌ها را بافتند و این فرش‎ها برای صنعت فرش دستباف ایران یک اعتبار و پرستیز است.

وی تصریح کرد: باتوجه به اهمیت این فرش‎ها از نظر ملی و جهانی علی‎رغم میلی باطنی به دلیل رویکردی که مسئولین در قبال بنده داشتند از آوردن این فرش‎ها در نمایشگاه خودداری کردم چرا که هر کسی که این کار را انجام می‎داد باید به آن فرد مدال طلا می‏دادند اما مسئولین نه تنها به ما تقدیرنامه‎ای ندادند بلکه در نمایشگاه نیز امکان حضور گسترده ما را محدود کردند و اجازه ندادند تا از فرش‎هایی که اعتبار ایران هستند و در گینس ثبت شدند در این نمایشگاه رونمایی شود.

این کارآفرین برتر حوزه فرش خاطرنشان کرد: در دنیا فقط بنده صاحب این فرش‎ها هستم و کسی دیگر نمی‎تواند بالای 100 متر فرش تولید کند از این رو بنده به هرقیمتی که بخواهم این فرش‎ها رو می‎فروشم.

عظیم‎زاده درباره اینکه در دیدار با رئیس‎جمهور از مشکلات حوزه صنعت فرش سخن گفته است یا خیر تاکید کرد: نه بنده هیچ صحبتی نکردم و علی‎رغم اینکه رئیس‎جمهور برای بنده عزیز است ولی هیچ صحبت خاصی با وی انجام ندادم.

وی با بیان اینکه برند فرش دستباف عظیم‏زاده به عنوان تنها نماینده صنعت فرش ایران در ژنو به ثبت رسیده است گفت: بنده از حدود 15 سال پیش تمام فرش‎هایی که تولید کردم دارای شناسنامه است از این رو تولیدات ما شاخص و دارای برند مشخص هستند.

این تولید کننده برتر فرش دستباف در پاسخ به اینکه آیا تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در راستای حل مشکلاتی که دارند اقدامی انجام دادند یا خیر اظهار کرد: متاسفانه دولتمردان همیشه خوب حرف می‏زنند ولی در عمل رویکرد قابل قبولی نداردو این روند بدون شک با همفکری صاحبان صنعت فرش نیز حل نمی شود چراکه ما به بسترهای حمایتی بسیاری نیاز داریم.

عظیم‏زاده درباره حجم کارآفرینی در مجموعه‎اش افزود: بنده در هلدینگ خودم که در راس مجموعه‎های کارآفرینی است حدود 2200 پرسنل دارم که تحت برند عظیم‏زاده مشغول فعالیت هستند.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه ملاک برند عظیم‎زاده برای جذب نیرو به چه شکلی است تصریح کرد: ابتدا به ساکن باید بگویم که افتخار من عظیم‏زاده این است که ایرانی‏ام و به کشورم می‎بالم و می‎نازم و هیچ سرمایه‎ای در بیرون از ایران ندارم از این رو براساس هنر و ذوق در گزینش نیروهایم وارد عمل می‏شوم و از اینکه هزاران نفر را در صنعت فرش مشغول به کار کردم به خود می‏بالم.

صادرکننده برتر فرش دستباف خاطرنشان کرد: بنده می‎توانستم در خارج از ایران سرمایه‎گذاری کنم اما تا به امروز حتی هزارتومان هم در خارج از ایران سرمایه‎گذاری کنم.

عظیم‏زاده تاکید کرد: در بین نیروهای خودمان نیز پرسنل متوسطف معمولی و هنرمند درجه یک داریم و در واقع از هنرمندانی که از صنعت فرش اطلاع دارند دعوت به کار کنیم.

بنده در هلدینگ خودم که در راس مجموعه‎های کارآفرینی است حدود 2200 پرسنل دارم که تحت برند عظیم‏زاده مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه بنده تنها در حیطه استان خودم یعنی تبریز مشغول به فعالیت هستم گفت: بنده در تجارت بازگیر خوبی هستم اگر به بنده میدان فعالیت بدهند بدون شک بنده نیروهایی بیشتری را جذب خواهم کرد ولی تا به امروز با هجم پروژه و تجارت‎هایی که بنده داشتم تا به الان 56 میلیارد تومان در مجموع به بنده وام دادند در حالیکه این افراد باید به بنده بیشتر از 2000 هزار میلیارد وام می‏دادند.

کارآفرین برتر کشور اظهار کرد: به آقایانی که نورچشمی هستند به راحتی وام تعلق می‎گیرد ولی به من عظیم‏زاده که چون حق حسابی نمی‎دهم کمکی پرداخت نمی‎شود که خداروشکر البته بنده احتیاجی هم ندارم.

عظیم‏زاده درباره تغییر سلیقه مردم در حوزه فرش افزود: در برخی از نقاط کشورمان طراحی فرش هیچ تفاوتی نداشته است اما در استان‎هایی چون تبریز و قم ما با پیشرفت بسیاری روبه رو شدیم و در حال حاضر فرش تبریز به دلیل اینکه در حوزه تقاضای بازار فرش تولید می‏کند در رتبه اول قرار گرفته است و متاسفانه در این بین صنعت فرش اصفهان بسیار ضعیف شده است که امیدوارم این روند در اصفهان نیز متوقف شود و شاهد پیشرفت مجدد این حوزه در صنعت فرش باشیم.

وی تصریح کرد : فروش داخلی ما در حال حاضر خوب است و باید صراحتا بگویم فرش در مقایسه با بسیاری از کالاها و حوزه‎های سرمایه‎گذاری هزینه کمتری نیاز دارد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.