دست‎پاک در نشست خبری:

بزرگترین نمایشگاه فرش دستباف ایرانی 3 تا 9 شهریور ماه برگزار می‎شود/ برپایی 850 غرفه برای تجار فرش

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: بزرگترین نمایشگاه فرش دستباف ایرانی 3 تا 9 شهریور ماه با حضور صاحبان این صنعت در تهران برگزار می‎شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی فرشته دست‎پاک رئیس مرکز ملی فرش ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه نمایشگاه فرش 3 تا 9 شهریور ماه برگزار می‎شود اظهار کرد: این نمایشگاه بزرگترین رویداد فرش دست‎بافت کشور است و ما امیدوارم امسال نمایشگاه متفاوتی را به نسبت سال‎های آینده برگزار کنیم.

وی افزود: این نمایشگاه در 7 روز و با حدود 850 غرفه با حضور دست‎اندکاران عرصه فرش برگزار می‎شود و مراسم افتتاحیه آن نیز با حضور رئیس‎جمهور یا معاون اول وی و جمعی از مسئولین و مقامات کشور برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: در روز اول این نمایشگاه از سامانه جامع آماری فرش دستباف رونمایی می‎شود و ما در صددیم با برگزاری برنامه‎های متنوعی همچون اجرای مراحل فروش فرش در جهت افزایش فروش فرش ایرانی در بازارهای جهانی وارد عمل شویم.

دست پاک خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه همچنین قرار است نشستی با تجار فرش ایرانی که در حوزه صادرات نقش بسیار پررنگی دارند برگزارذ شود تا راهکارهای لازم برای نحوه فروش و صادرات فرش ایرانی در زمان تحریم‎های اتخاذ شود.

وی تاکید کرد: همچنین در این نمایشگاه با دعوت از تجار 5 قاره جهان در حیطه فرش درصدد هستیم تا در راستای گشایش رویکردهای جدید در حیطه فروش فرش وارد عمل شویم از این رو امیدواریم با برگزاری یک نشست تخصصی با این افراد دریچه جدیدی به روی صنعت فرش ایران باز شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با اشاره به اینکه ما در راستای سیاست‎های جدید خود از فروش اینترنتی فرش دستباف ایرانی استقبال می‎کنیم گفت: درصدد هستیم با همکاری نهادهای مربوطه و با توجه به برگزاری نمایشگاه فرش در راستای عملیاتی شدن سریع این رویکرد وارد عمل شویم.

دست‎پاک با بیان اینکه در نمایشگاه فرش امسال از برترین دست‎اندکاران حوزه فرش ایران تقدیر می‎شود اظهار کرد: ما در نمایشگاه امسال همچنین نشست تخصصی را با فراکسیون فرش مجلس در راستای رفع دغدغه‎های این حوزه برگزار خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بزرگترین جامع فرشی کشور را در اختیار دارد تصریح کرد: بیش از 2 میلیون نفر در حال حاضر در حوزه فرش در کشورمان مشغول به فعالیت هستند که متاسفانه در شرایط موجود با چالش‎های حقوقی در حوزه صادرات به دلیل تحریم‎ها روبه‎رو هستند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت بیمه بافندگان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال گذشته بودجه خوبی از سوی مجلس شورای اسلامی برای بیمه قالیبافان اختصاص پیدا کرد به گونه‎ای که این رقم از 7 هزار میلیارد ریال به 18 هزار و 888 میلیارد ریال افزایش پیدا کرده و ما منتظر اختصاص این بودجه از سوی دولت هستیم.

دست‎پاک تاکید کرد: برای برخی از قالیبافان نیز که هنوز در حوزه بیمه با مشکل روبه‎رو هستند توانسته‎ای با استفاده از بیمه عشایری و روستایی که رویکرد مشابهی به مانند بیمه تامین اجتماعی دارد وارد عمل شویم و برای حوزه درمان آنها نیز بیمه سلامت را به عنوان پشتیبان معرفی کردیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران درباره رند شناسنامه‎دار کردن فرش‌ها ایرانی گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما در مرکز ملی فرش ایران در راستای حفاظت از فرش ایرانی بوده است از این رو به بهترین شکل ممکن برای مدیریت این وضعیت وارد عمل شدیم.

دست پاک درباره صادرات فرش ایران به آمریکا و آلمان در وضعیت تحریم اظهارکرد: 29 درصد از صادرات فرش دستباف ایرانی به آمریکا و 12 درصد نیز به آلمان انجام می‎شود ولی باتوجه به تحریم فرش دستباف ایران از سوی ترامپ میزان صادرات ما به آمریکا از طریق مبادی گمرگی کاهش پیدا کرده است اما در ارتباط با آلمان ما همچنان رویه خود را دنبال می‎کنیم.

وی افزود: باید صراحتا بگویم صادرات ما تنها از طریق گمرک نیست و ما از مبادی دیگر نیز در حوزه صادرات فرش وارد عمل می‎شویم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه ما در حال حاضر در حوزه تامین مواد اولیه هیچ مشکلی نداریم تصریح کرد: باید صراحتا بگویم که در حال حاضر ارتباط ملموسی میان رایزن‌های اقتصادی ما در سفارتخانه‎ها در راستای فروش فرش وجود ندارد اما ما بدون شک درصد هستیم تا این ارتباط را گسترش دهیم.

دست‌پاک در پاسخ به سوال پایگاه خبری رخداد اقتصادی درباره اینکه چه تدبیری برای مقابله با رقبای ایران در عرصه فرش دستباف و جلوگیری از سرقت طرح‎های ایرانی صورت گرفته است خاطرنشان کرد: جدی‎ترین رقیب ایران در عرصه فرش دستباف در حال حاضر هند است و چین و پاکستان دیگر در دایره رقبای ما جایی ندارند از این رو ما از طریق سازمان مالکیت معنوی در ژنو در راستای با سرقت طرح‎های خود اقدامات لازم را انجام دادیم.

وی تاکید کرد: ما درباره تحریم بخشی از فرش‌های ایرانی در خارج کشور از سوی دولت و ماندن آنها در کشورهایی چون  ترکیه رایزنی‎های خود را با دولت انجام دادیم از این رو انتظار داریم باتوجه به نشستی که با رئیس دفتر رئیس‎جمهور داشتیم هرچه سریعتر این مشکل نیز حل شود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.