نتایج اجرای طرح پایش محیط کسب و کار بخش تعاون در پاییز ۹۹ اعلام شد/ بهبود اندک وضعیت کسب و کار

براساس نتایج حاصل از پایش ملی محیط کسب وکار ایران در پاییز 1399، رقم شاخص ملی بخش تعاون، 5.45 (نمره بدترین ارزیابی 10 است) محاسبه شد که نشان دهنده بهبود اندک وضعیت کسب و کار نسبت به فصل گذشته (رقم شاخص پایش تابستان 99، 6.01 می باشد) است و در مجموع از نظر فعالان اقتصادی بخش تعاون، هنوز وضعیت محیط کسب و کار برای فعالیت اقتصادی شرایط مطلوبی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، در طرح پایش پاییز ۹۹، تعداد ۴۶۹  فعال اقتصادی بخش تعاون در تمامی رشته فعالیت ها و در کلیه استان‌ها مشارکت داشتند.

براساس این گزارش، نامناسبترین مولفه های محیط کسب و کار بخش تعاون در پاییز ۹۹ شامل  بی‏ثباتی و غیرقابل پیش‏بینی بودن قیمت‏ها ، دشواری تامین مالی از بانکها و  بی‏ثباتی سیاست‏ها، مقررات و رویه‏های اجرایی بوده است.

همچنین مناسب ترین مولفه های محیط کسب و کار بخش تعاون در پاییز ۹۹ شامل  محدودیت‌ دسترسی به آب، محدودیت‌ دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت و محدودیت دسترسی به حامل‌های انرژی اعلام شده است.

براساس بررسی های آماری برآورد فصلی شاخص ملی محیط کسب و کار بخش  تعاون در بخش های عمده اقتصادی شامل خدمات:  بهترین محیط کسب و کار و کشاورزی : بدترین محیط کسب و کار ثبت شده است.

این آمار نشان داد که استان های یزد، زنجان و کرمان به ترتیب بهترین محیط کسب و کار و استان های خراسان جنوبی، خوزستان و ایلام به ترتیب بدترین محیط کسب و کار را داشته اند.

بر اساس رشته فعالیت ها این آمار نشان می دهد فعالیتهای مالی و بیمه بهترین محیط کسب و کار و آب رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیتهای تصفیه، بدترین محیط کسب و کار را در پاییز امسال داشته اند.

گفتنی است، محیط کسب و کار شامل مجموعه عواملی می شود که بر عملکرد یا اداره بنگاههای اقتصادی موثر هستند اما تقریباً خارج از کنترل مدیران بنگاه ها قرار دارند. عواملی نظیر قوانین و مقررات، میزان بارندگی، فرهنگ کاری و …. در هر منطقه جغرافیایی و در هر رشته کاری و نیز در طول زمان متفاوت هستند. طبق ماده ۴ قانون بهبود فضای کسب و کار، اتاقها موظفند به منظور اطلاع سیاستگذاران از وضعیت محیط  کسب و کار کشور، شاخص های ملی محیط کسب و کار در ایران را تدوین و به طور سالانه و فصلی حسب مورد به تفکیک استانها، بخشها و فعالیتهای اقتصادی، سنجش و اعلام کنند.  برهمین اساس اجرای طرح پایش شاخص های ملی محیط کسب و کار با همکاری اتاق های تعاون، بازرگانی و اصناف از بهمن ماه سال ۱۳۹۵ اجرا شد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.