بررسی مشکلات فعالان اقتصادی بخش تعاون در حوزه شیلات و آبزیان/ پیگیری مشکلات در دستور کار

نشست مشترک نماینده مردم تهران و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس با فعالان اقتصادی بخش تعاون در حوزه شیلات و آبزیان با هدف آشنایی و بررسی چالش های این حوزه و برنامه ریزی برای حل این مشکلات، در اتاق تعاون ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، سمیه رفیعی نماینده مردم تهران و رئیس کمیته شیلات کمیسیون کشاورزی و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی امروز در جمع فعالان اقتصادی بخش تعاون در حوزه شیلات و آبزیان حاضر شد و حل مشکلات آن ها را در دستور کار قرار داد.

در نشست امروز در حوزه صید صیادی به مسائل صید ساحلی و صید صنعتی پرداخته شد که با توجه به انقراض منابع دریایی، اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران برداشته شدن فشار از منابع ساحلی همچنین توجه ویژه به معیشت صیادان ساحل نشین را درخواست کردند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در نشست امروز به عدم پرداخت حق  عضویت کنفرانس تن ماهیان که در اقیانوس هند است، اشاره کرد و گفت: عدم پرداخت این حق عضویت ناوگان صید صنعتی ما را در مضیقه قرار داده است همچنین در این حوزه برنامه ریزی برای صید فانوس ماهیان غلط انجام شده است.

وی گفت: در حوزه آبزی پروری مشکلات به دو دسته تولید و بازار خلاصه می شود . در حوزه تولید باید توجه داشت که ایران جزء ۵ کشور بزرگ تولید کننده قزل آلا است. وی ادامه داد: در نشست امروز مسائلی نظیر ورود بیماری ویروسی از طریق واردات تخم چشم زده آلوده، عدم اصلاح نژاد مطرح شد. وی به مشکلات حوزه ماهیان گرم آبی اشاره کرد و بیان داشت:  در حوزه ماهیان گرم آبی نیز در نشست امروز مشکلاتی نظیر کمبود راندمان تولید نسبت به نرم های جهانی و عدم اصلاح نژاد در این حوزه، عدم تامین نهاده ها نظیر کود اوره و فسفات و ذرت و سبوس مطرح شد.

لازم به اشاره است، در نشست امروز به مشکلات حوزه میگو نیز پرداخته شد، به گفته رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران مهمترین مشکل میگو در حوزه بازار است. به گفته وی حوزه بازار به دو دسته بازار داخلی و بین المللی تقسیم می شود و در خواست تشکل ها اصلاح رویه واگذاری غرفه های سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران است.

همچنین در این نشست واگذاری این غرفه ها به اتحادیه ها در راستای حذف واسطه های غیرضرور و کاهش قیمت نهایی مصرف‌کننده درخواست شد.

در این نشست همچنین در حوزه بین المللی مشکلات صادرات میگو به اروپا و چین مطرح شد و در حوزه سایر ماهیان در خصوص ممنوعیت واردات ماهی به عداق و تلاش برای حضور در بازار افعانستان مطرح شد.

همچنین توجه به گونه های مهم بومی نظیر ماهیان خاویاری که ارزش افزوده بالایی دارند و مخالفت جدی با پرورش گونه های مخل محیط زیست مثل تیلاپیا که در این نشست مطرح شد.

سمیه رفیعی نماینده مردم تهران، رئیس کمیته شیلات کمیسیون کشاورزی و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این نشست با استماع مشکلات فعالان اقتصادی بخش تعاون در حوزه شیلات بیان داشت: حضور در شیلات نیازمند دانش و تجربه است و متاسفانه حوزه ای است که کمتر به آن توجه شده است.

وی در ادامه گفت: با تمام توان به دنبال حل مشکلات این حوزه هستیم و این موارد را تا دستور اجرایی آن پیگیری می کنیم.

وی در خصوص مشکلات میادین میوه و تره بار گفت: مقرر شد که کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران گزارشی مکتوب ارائه کند و این مهم در دستور کار رئیس فراکسیون قرار گرفت

خاطرنشان می شود، برگزاری جلسات مستمر  و پیگیری و اعلام نتایج آن در این نشست مصوب شد.

گفتنی است، ماده ۹۱ سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، اتاق تعاون ایران را مشاور سه قوه تعیین کرده است و در راستای اجرای این ماده، کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی رابطه بسیار مناسبی با اتاق تعاون ایران دارند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.