علت بحران صنعت دارو چیست؟/ ارز ارزان یا مدیریت ضعیف؟

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: ۹۷ درصد از داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و حداکثر حدود ۳۰ درصد ارز ۴۲۰۰ تومانی در حوزه تولید دارو هزینه می شود و بقیه ارز مورد نیاز تولید دارو ارز نیمایی است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ محمود نجفی عرب، روز گذشته در هیجدهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، گفت:‌از آنجا که سرمایه گذاری در بخش تولید دارو بر مبنای ارز نیمایی است و در مقابل کالاهای تولیدی در حوزه دارو باید بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی فروخته شود لذا در ۲ سال گذشته هیچ سرمایه گذاری در این بخش انجام نشده است.

وی تصریح کرد : ۹۷ درصد از داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود و حداکثر حدود ۳۰ درصد ارز ۴۲۰۰ تومانی در حوزه تولید دارو هزینه می شود و بقیه ارز مورد نیاز تولید دارو ارز نیمایی است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: براین اساس فقط مواد اولیه و مواد اکتیو تولید دارو مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی می شود و به همین دلیل این موضوع زیان هنگفتی را به حوزه تولید دارو وارد کرده است.

نجفی عرب بیان کرد: از آنجا که  تهیه ماشین آلات و قطعات یدکی تولید دارو و در مجموع سرمایه گذاری در بخش تولید دارو،  بر مبنای ارز نیمایی انجام می شود و در مقابل کالاهایی که در حوزه دارو تولید می شود باید بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی فروخته شود در نتیجه در ۲ سال گذشته نرخ استهلاک سرمایه گذاری به شدت افزایش یافته و  بنابراین در حوزه تولید دارو هیچ سرمایه گذاری انجام نشده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: در مجموع ارز ۴۲۰۰ تومانی که در حوزه تولید دارو تزریق می شود منجر به نابودی توسعه و سرمایه گذاری صنعت دارو شده است و آسیب زیادی به این بخش وارد کرده است.

اینجا بیشتر بخوانید: تولید دارو و شوینده‌ها در کشور افزایش یافت

وی بیان کرد: بنابراین اگر در بودجه سال ۱۴۰۰ باز هم به تولید دارو از ۴۲۰۰ تومانی اختصاص یابد مشکلات تولید در بخش دارو به صورت کاملا جدی افزایش می یابد.

انتهای پیام/

منبع: خبرآنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.