صنعت ریلی در پساکرونا

ویروس کوید۱۹ معروف به کرونا نزدیک به ده ماه است که مهمان ما و جهانیان است.و صنایع مشاغل بسیاری را تحت الشعاع خود قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ به باور و اعتقاد کارشناسان. ویروس کرونا بیش از هر فعالیت و صنعت دیگری ضرر و زیان خود را متوجه حوزه گردشگری بویژه بخش حمل و نقل مسافر کرد و رجا به عنوان بزرگترین بخش مسافری ریلی کشور بیشترین آسیب را در این زمینه متحمل شد.بطوری که اکنون در بهترین حالت توانسته است تنها از ده درصد توانمندی های خود بهره گیرد و به فعالیت های هر چند محدود  خودادامه دهد.

همکاران ما در نخستین اقدام بمنظور اعتماد سازی و فراهم ساختن محیطی امن و بهداشتی به ایجاد و رعایت تمام و کمال پروتکل های بهداشتی پرداختند و با رعایت فاصله های اجتماعی صرفا از ۵۰ درصد ظرفیت قطارهای در سیر خود استفاده کردند بطوری که در کوپه های چهار تخته دو نفر و کوپه های شش تخته تنها پذیرای سه نفر بوده و با این تمهیدات به استقبال خدمات دهی بهداشتی و ایمن مسافر رفتند.در کنار این اقدام ، ضدعفونی کردن چند باره سالن ها و کوپه ها و وسایل همراه مسافر در طول روز و تحویل ماسک بهداشتی ، نوید سفری سالم و بهداشتی را به مسافرین داده و به آنان همچون اعضای خانواده خود  خدمات ارایه دهند.بطوری که در این راستا استفاده از کترینگ های معتبر و کاملا بهداشتی پذیرایی و سرویس های مواد غذایی را نیز از نظر دور نداشته اند.

کسانی که با اقتصاد حمل و نقل آشنایی دارند می دانند که این مدل خدمات دهی در کنار زیان ده بودن بخش مسافری ریلی تا چه حد برای شرکت های خدماتی هزینه زا و غیر اقتصادی است. لکن رجا همچون همیشه رضایتمندی و خدمات دهی بهینه را جزو اولویت های کار خود دانسته و به رعایت استانداردهای خدمات دهی خود الزام دارد و در نگاه این شرکت مسافر سرمایه ای اجتماعی است که اعتماد و رضایتمندی وی هدف نخست خدمات دهی بشمار می رود.

بااین حال گرچه رجا خدمت بی منت را ره توشه فعالیت های خویش قرار داده لکن انتظار حمایت سازمان ها و نهادهای مسوول نیز در شرایط کنونی را نباید از نظر دور داشت.دولت خدمتگزار.مجلس مردمی و نهادهای مسوول اضلاع دیگر این خدمات دهی هستند که باید به مدد این بخش رسیده و با حمایت های مادی و معنوی خویش زنجیره خدمات دهی به این سرمایه های اجتماعی را تقویت نمایند.

آنچه در شرایط پیش از کرونا و در زمان حال که کرونا اغلب فعالیت های اقتصادی ایران و جهان را تحت الشعاع قرار داده هیولای تحریم و کمبود قطعات فنی این بخش بوده و هست.که تاکنون به مدد متخصصین خبره داخلی و دور زدن تحریم ها توانسته ایم بخشی از این کمبودها و محدودیت ها را جبران کنیم.لکن همانطور که اشاره شد ادامه دادن این مهم به تنهایی و صرفا با چشمداشت به توانایی های رجا در دراز مدت امکان پذیر نیست و نگاه حمایتی دولت و مجلس و نهادهای مسوول را می طلبد.به عنوان نمونه صرفا قیمت چرخ در یکسال اخیر سه برابر افزایش داشته است در حالیکه بیش از نود درصد کاهش مسافر را در طی این چند ماهه شاهد بوده ایم.

راه آهن به عنوان بخش حاکمیتی و نماینده دولت جزو نهادهای مسوولی است که باید اهتمام ویژه ای به این بخش داشته و محدودیت ها و موانع پیش رو را با جدیت بیشتری دنبال کند.راه آهن باید بپذیرد بعد از گذشت بیش از یک دهه از خصوصی سازی رجا امکانات و اختیارات لازمه این بخش را تمام و کمال واگذار نموده و صرفا نقش هدایتگر و ناظر را داشته باشد و این در حالیست که هنوز بیش از هفتاد درصد لکوموتیوها در اختیار راه آهن و بخش دولتی است که به نوبه خود می تواند انرژی بخش خصوصی را گرفته و چابکی آن را زیر سوال ببرد.

در این میان جا دارد از حمایت های بی دریغ سازمان تامین اجتماعی و هلدینگ گردشگری هگتا که در پیگیری کاستی ها و مدد رسانی کمک ها به رجا همت مضاعف داشته و دارند.

امیدواریم در جهان پساکرونا با تغییر تاکتیک و استراتژی فرصت های درخوری برای بخش ریلی مسافری و در ابعاد وسیع تر صنعت گردشگری ایجاد شود تا تهدیدهای پیش رو به فرصت های ارزشمندتری تبدیل شود.و امکان خدمات دهی بهتر و بیشتر به مردم عزیز که ولی نعمت و حامی ما هستند بیش از پیش فراهم شود.

برات‌اله صمدی‌راد

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت رجا

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.