ایوبی:

تهدید میراث فرهنگی جراحت روح بشر است/ داشته‌های فرهنگی ثروت یک ملت هستند

رییس کمیسیون ملی یونسکو، گفت: تهدید و تخریب میراث و بناهای فرهنگی جراحت بر روح بشریت است و جهان را عزادار می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ حجت الله ایوبی در نشست هم اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت ها و میراث جهانی، اظهار داشت: در این نشست جواد ظریف وزیر امور خارجه حضور دارد که نماد حکمت ایرانی است و پرچم بهار را در این زمستان سخت در دست دارد و قدم به قدم پیش می‌رود و پرچم دار بهار است.

وی گفت: این خوب است که در جهانی که عده‌ای بر طبل جنگ می‌کوبند برای گفتوگو و صلح دور هم جمع شده‌ایم که قطعا بی‌تاثیر نیست.

ایوبی با بیان اینکه هفتاد سال پیش بعد از جنگ جهانی دوم اندیشه‌ای زیبا رویید، خاطرنشان کرد: در آن زمان بشر به دنبال آرمان شهر صلح و گفت و گو می‌گشت و با توجه به اینکه می‌دانست جنگ از ذهن بشر آغاز می‌شود، قصد داشت آیینه ذهن بشر پاک کند.

وی افزود: به همین دلیل در یونسکو گردهم آمدند تا ضمیر انسان را از خشونت پاک کند و اصالت‌ها، آیین‌ها و خویشتن آنها را به خودشان نشان دهند.

رییس کمیسیون ملی یونسکو تاکید کرد: این سازمان با ثبت میراث ملموس و غیر ملموس قصد دارند یاد آوری کنند بشر خانواده ای بزرگ در جهان است و این آثار فرهنگی میراث همه بشر است.

ایوبی با بیان اینکه زر و زور، ثروت و سرمایه نیست، تصریح کرد: داشته‌های فرهنگی، آیین‌ها و رنگ ها ثروت است که باید قدر این داشته ها را بدانیم.

وی افزود: زور در بازو و زر در ترازو چالش بر انگیز است و برای جهان تکثر و رقابت مورد بهره برداری قرار می گیرد اما جهان فرهنگ جهان جان، معنا و یگانگی است؛ در معانی اعداد جایگاهی ندارند زیرا جهان فرهنگ جهان جان و روح است اما تفرقه روی حیوانی است.

رئیس اسبق سازمان سینمایی با تاکید بر اینکه تخریب و تهدید بناهای فرهنگی میراث جراحت بر روح خانواده بشر است، اظهار داشت: به همین دلیل است زمانی که ارگ بم فرو می ریزد یا بغداد غارت می شود همه جهان عزادار می‌شود زیرا پر سیمرغ فرهنگ و هنر بر سرزمینی می‌افتد جوشش شور و عشق و میعادگاه همه انسان‌ها می‌شود.

وی افزود: روح بشر آینه‌ای است که باید آن را در باورها اصالت‌ها بجوید و پیام یونسکو همین است که فرهنگ و تاریخ اصالت هستند و باید داشته های خود را در فرهنگ و تاریخ باورهای خود بجوییم

رییس کمیسیون ملی یونسکو همچنین با بیان اینکه هر سال در یونسکو دو رویداد در فهرست تجلیل خود می گذاریم، خاطر نشان کرد: در دو سال گذشته به نام شیخ اشراق سهروردی شهید راه ادب و عرفان و عشق برگزار کردیم که از نامداران دانشگاه جندی شاپور است.

به گفته ایوبی، ۱۷۵۰ سال پیش دانشگاهی با نام جندی شاپور با بیش از هزار دانشجو و ۵۰۰ عضو هیات علمی با منشور علمی در ایران وجود داشت.

وی افزود: از امسال همزمان با سال ۲۰۲۰ دو شخصیت برجسته ایران را گرامی می داریم نخست فارابی که با قزاقستان به صورت مشترک داریم و دیگری عطار نیشابوری است.

در پایان نیز از سردیس سهروردی رونمایی شد که به گفته ایوبی پرتره مشخصی از آن وجود ندارد و تنها طراحی از تحقیقات جمع آوری شده است.

همایش «پاسداری از مراکز فرهنگی؛ میراث مشترک بشری» به همت یونسکو و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و با حضور وزیر امور خارجه و مسئولان و کارشناسان فرهنگی برای بررسی نقش و جایگاه آثار تاریخی و فرهنگی در ایجاد هویت مشترک، صلح پایدار است.

این نشست مقدمه‌ای است برای هم‌فکری و هم‌اندیشی با نمایندگان کشورهای دارنده تمدن‌های کهن و یافتن راه‌های مطمئن برای پاسداری از میراث مشترک جهانی که یکی از ماموریت‌های مهم یونسکو است.

شناسایی و ثبت میراث ملموس و ناملموس یکی از راه‌های نزدیک‌ترشدن ملت‌ها به یکدیگر است. زمانی که اعلام می‌شود، در ایران ۱۵ آیین و ۲۴ اثر ثبت جهانی شده است، معنایش این است که همه جهان خود را به‌گونه‌ای متعلق به این سرزمین می‌دانند.

سهم ایران در میراث جهانی مشترک بی‌مانند و مورد احترام همه جهان است. ایران نهمین کشور از نظر تعداد ثبت‌های جهانی است. هر دو سال یک‌بار، دو شخصیت فرهنگی و علمی ایرانی در فهرست بزرگداشت‌های یونسکو قرار می‌گیرد. بنابراین پاسداری از میراث فرهنگی ملموس و ناملموس ایران یک مطالبه جهانی است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.