راهنمای کامل مراحل خاکسپاری در بهشت زهرا + هزینه ها در بهشت زهرا چقدر است؟

قدیمی ها می گفتند: شتری است که در هر خانه می خوابد، مرگ! حقیقتی غیر قابل انکار، گویی مرگ تنها حقیقت محض دنیای ماست. همه از اوییم و به سوی او می رویم. فوت نزدیکان و بستگان شاید دردناک ترین خاطره برای بازماندگانش باشد، اما برای خاک سپاری بد نیست نکاتی را بدانیم. آنچه در ادامه می خوانید تجربه به روز ما از مراحل پذیرش تا خاک سپاری در بهشت زهرای تهران است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛

اولین کاری که لحظه فوت شخص باید انجام دهیم، تماس با اورژانس است. امدادگران اورژانس به محل می آیند و فرایند احیا را روی شخص  اجرا می کنند، شاید برگشتی در کار باشد. اما اگر شخص فوت کرده باشد به بستگان اطلاع می دهند که برای انتقال به سردخانه بهشت زهرا، با شماره 1530 تماس بگیرند. بعد از تماس با این شماره، خودروهای مخصوص حمل متوفی در محل حاضر می شوند و پیکر او را به سردخانه بهشت زهرا می برند. بنابر این بستگان باید در سریع ترین زمان ممکن به پذیرش بهشت زهرا مراجعه کنند تا مراحل پذیرش را طی کنند.

البته لازم به ذکر است که اگر شخص در بیمارستان و تحت نظر پزشک فوت کند، در همان بیمارستان گواهی فوت صادر می شود.

شروع کار در بهشت زهرا از کجاست؟

بهشت زهرا بسیار وسیع است، اگر بی اطلاع بخواهید کاری کنید شاید اولش گیج شوید. ما به شما می گوییم، شروع کار با سالن عروجیان است. ابتدا باید از نزدیک قطعه 1 بهشت زهرا ، خودتان را به سالن عروجیان، قسمت پذیرش برسانید. مشخصات متوفی را اعلام می کنید، اگر گواهی فوت نداشته باشد شما را به اداره صدور گواهی فوت ارجاع می دهند. در آنجا پزشک شیفت از بستگان تعدادی سوال می پرسد و فرم مشخصات را می خواهد که پر کنید، بعد از صدور گواهی فوت به بخش پذیرش بر می گردید.

در اینجا اگر همان روز آمادگی خاک سپاری داشته باشید، کارهای اداری را سریع انجام می دهند، اما اگر نیاز به دعوت از بستگان برای مراسم تشییع جنازه داشته باشید، بهتر است خاکسپاری را به روز بعد موکول کنید که تشریفات خاکسپاری بهتر ادا شود.

مجتمع عروجیان بهشت زهرا

قبر دارید یا می خرید؟

طبق قانون اگر بستگان درجه 1 شما قبلا در قطعه ای از بهشت زهرا به خاک سپرده شده باشد و از خاکسپاری او بیش از 30 سال گذشته باشد، متوفی درجه می تواند در همان محل به خاک سپرده شود. همچنین اگر برای بستگان درجه 1 قبلا قبر 3 طبقه خریداری شده باشد، در یکی از طبقات آن می تواند به خاک سپرده شود. در غیر این صورت بستگان وی می بایست با پرداخت هزینه، یک قبر 3 طبقه جدید خریداری کنند.

بهشت زهرا

مالیات بر قبر چقدر جدی است؟

قیمت قبر چقدر است؟

کاملا بستگی به این دارد که در کدام قطعه قبر بخرید. قطعات قدیمی تر و مشجر ، قیمت بالاتری دارند، اما قطعات جدید و قطعاتی که در پایین اتوبان قرار دارند (قطعات 300 به بالا) قیمت ارزان تری دارند. معمولا قبر 3 طبقه از حدود 20 میلیون تومان شروع می شود. البته قبرهای ارزان تر و حتی رایگان برای متوفیانی که هیچ فامیلی ندارند و به نوعی بلاتکلیف هستند برای خاکسپاری، وجود دارد. طی چند روز گذشته که مراجعه داشتیم، برای یکی از قطعات خاص بهشت زهرا حتی پیش فروش هم گذاشته بودند، از 115 میلیون تومان!

فیش خدمات و هماهنگی

بعد از تعیین تکلیف خرید قبر جدید یا استفاده از قبرهای قبلی، باید به باجه خدمات مراجعه کنید. آنجا بابت خودروی حمل پیکر، سردخانه، عملیات کندن و آماده سازی قبر، شستشو و غسل و کفن، حمل پیکر تا مزار و نیز خدمات اعزام مداح و اکو (اختیاری) برای شما فیش خدمات صادر می کنند. باید به باجه های بانکی مستقر در همانجا بروید و مبلغ را پرداخت کنید تا برای انجام مراحل بعدی (یعنی آماده سازی مزار و ارسال پیکر از سردخانه به غسال خانه) اقدام کنند. این موارد حدود 2 میلیون و 300 هزار تومان آب می خورد، البته تا این جای کار. البته هزینه خرید یا اصلاح سنگ قبر توافقی هست که بعدا اضافه می شود، بین 2 تا 30 میلیون بسته به نوع سنگ قبر.

فیش خدمات بهشت زهرا

بعد از این مرحله باید به قسمت ابطال شناسنامه بروید. آنجا شناسنامه را تحویل می دهید و پاکت پستی را پر می کنید و مبلغ 20 هزار تومان پرداخت می کنید تا بعدا شناسنامه باطل شده همراه با گواهی رسمی فوت برای شما درب منزل پست شود.

خدمات پذیرایی از مهمانان

دقیقا پشت همین ساختمان، مقر اجاره صندلی و لوازم پذیرایی است. اجاره هر صندلی حدود 10 هزار تومان، اجاره میز و سایه بان به ترتیب حدود 50 و 300 هزار تومان است. در صورتی که بخواهید آب میوه، آبجوش، چای و نسکافه و شیرینی و خرما به عنوان چذیرایی سفارش دهید، باز هم همین جا امکان پذیر است.

در واقع شما نباید دغدغه تهیه اقلام و لوازم از بیرون از بهشت زهرا را داشته باشید، همه چیز اینجا آماده سفارش و تحویل است، فقط باید اراده کنید و کمی خرج کنید!

اجاره صندلی در بهشت زهرا

انتظار جلوی سالن تطهیر (غسالخانه)

بستگان بعد از دریافت پلاکارد حاوی اسم و مشخصات متوفی، باید در محل خروج میت از عسالخانه منتظر باشند تا صدایشان کنند، آنگاه باید یکی از اقوام درجه یک بالا سر میت برود و با دیدن و تشخیص چهره میت، او را تایید کند تا بالاخره برانکارد را تحویل بستگان دهند. از همانجا برانکارد متوفی با به سمت محل اقامه نماز میت تشییع می کنند. در آنجا روحانی به جمع تشییع کنندگان می پیوندد و نماز میت را همراه با آنها اقامه می کند. نماز میت در بخش هایی برای میت زن و مرد متفاوت است.

بهشت زهرا

بعد از اقامه نماز میت، پیکر اون توسط استیشن های مخصوص تا سر مزار برده می شود. در این فاله قبر کنده و آماده شده است. مداح آمده و بساط پذیرایی فراهم است. میت را در قبر می گذارند، تلقین می خوانند و بعد بلوک ها را می چینند و روی آن خاک می ریزند. پس از گذشت چند روز هم سنگ قبر آماده نصب روی مزار خواهد بود.

بهشت زهرا

چند نکته دانستنی در مورد بهشت زهرا

  بهشت زهرا سامانه جستجو آنلاین دارد، می توانید با مراجعه به سایت www.beheshtezahra.tehran.ir با وارد کردن مشخصات متوفی، شماره قطعه و ردیف را پیدا کنید.

  • در ابتدای ورود به سالن پذیرش، پرسنلی بهشت زهرا تحت عنوان مباشر با شما همراهی می کنند تا مراحل را سریعتر پشت سر بگذارید، به نوعی همراه و راهنمای شما هستند.
  • چند قطعه خاص در بهشت زهرا هست که حتما باید سنگ های منقش به تصویر متوفی به صورت عمودی بالای سنگ قبر نصب شود، به نوعی قانون آن قطعه محسوب می شود.
  • بهشت زهرا از آن جاها هست که اولا خیلی مکانیزه و مرتب است، و دوما پرسنل آن در کمال احترام و آرامش کار شما را می اندازند، بنابراین خیالتان راحت باشد که اینجا قرار نیست اعصاب شما خرد شود.
  • چندین سال است که دیگر مثل قدیم نمی توانید غسل میت را در سالن های تطهیر ببینید، درب های آنجا بسته است و کسی را حتی برای عبرت گرفتن راه نمی دهند، پس اصرار نکنید.
  • قطعه هنرمندان، گلزار شهدا، قطعه نوزادان و کودکان، از سایر قطعات جدا هستند که در مسیر های مختلف تابلوهای راهنمای مشخص دارند. سر زدن به قطعات شهدا و هنرمندان خالی از لطف نیست.
  • در اطراف و نزدیکی بهشت زهرا پر از رستوران های مخصوص مراسم است، قیمت همه آنها هم مناسب تر از سایر رستورانهای تهران است، می توانید برای پذیرایی از مهمانان خود بعد از خاکسپاری، یکی از همین رستوران های اطراف بهشت زهرا را انتخاب کنید، دردسر رفت و آمد هم کمتر می شود.

بهشت زهرا

 

دنیا همه هیچ و اهل عالم همه هیچ، فقط توشه نیک ما به کارمان خواهد آمد، به یاری خداوند متعال.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.