خرید قبر در سال جاری چقدر آب می‌خورد؟/ دریافت مالیات بر هر پلاک قبر چقدر جدی است؟

قیمت خرید قبر در سال ۱۴۰۲ از سوی شورای شهر تهران اعلام شد و این در حالیست که علی‌رغم اخبار منتشر خبری از دریافت مالیات بر هر پلاک قبر مطرح نشده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛

علیرضا زاکانی، شهردار تهران بار‌ها در سخنان خود تصریح کرده‌است با گران کردن شهر مخالف است و برای ارزان کردن تهران برنامه دارد. برنامه‌ای که البته با لوایح عوارض و بهای خدمات ارائه شده از سوی شهرداری برای تصویب در شورا چندان همسو نیست و گران شدن عوارض و بهای خدمات شهرداری در سال ۱۴۰۲ در این لوایح بیش از پیش آشکار است.

پیش از به پایان رسیدن سال ۱۴۰۱ خبری پیرامون دریافت مالیات از هر پلاک قبر در رسانه‌‌ها منتشر شد که بازخورد بالایی هم داشت از این رو مسئولین شهرداری تهران نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و این موضوع را اساسا کذب دانستند.

حسین نظری معاون خدمات شهری شهرداری تهران ضمن تکذیب این خبر با بیان اینکه سازمان بهشت زهرا(س) هیچ مبلغی را تحت عنوان عوارض قبور از شهروندان دریافت نخواهد کرد، اظهار کرد: از گذشته و تا به امروز در قالب بهای خدمات هزینه‌ای بر اساس مصوبه شورا از خانواده متوفیان در هنگام دفن و کفن امواتشان دریافت می شد که این رویه از سنوات پیش بوده و خواهد بود و به جز مبلغ تحت عنوان بهای خدمات؛ شهرداری تهران بنایی برای دریافت پول در قالب عوارض و … ندارد.

راهنمای کامل مراحل خاکسپاری در بهشت زهرا + هزینه ها در بهشت زهرا چقدر است؟

وی همچنین عنوان کرده است: برای نگهداری امنیت قبور هزینه‌هایی توسط مجموعه سازمان بهشت زهرا انجام می شود و ما نیز بنا داریم این هزینه‌ها را به صورت شفاف اعلام کنیم ولی این مسئله به این معنا نیست که شهروندان مبالغی را تحت عنوان عوارض قبور در طول سال پرداخت کنند. سازمان بهشت زهرا(س) هیچ مبلغی را تحت عنوان عوارض قبور از شهروندان دریافت نخواهد کرد، تنها هزینه‌های پرداختی مربوط به کفن و دفن اموات است که این مبالغ نیز در زمان دفن اموات توسط خانواده هایشان به سازمان بهشت زهرا پرداخت می شود.

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه در مورد عوارض قبور موضوعی هنوز در کمیسیون مشترک بررسی نشده، گفته است: البته ممکن است به شورا ارائه شده باشد و در نوبت بررسی باشد اما آنچه که در خبرها عنوان شده مورد تأیید شورا نخواهد بود. خدماتی که در آرامستان‌ها ارائه می‌شود چیز جدیدی به آن اضافه نشده و بهای خدماتی وجود دارد که به صورت سالیانه افزایشی را خواهد داشت.

قیمت قبر در سال ۱۴۰۲ 

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) گفت: برای سال آینده قیمت قبر در ناحیه ۱، ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و بیست و نهمین جلسه علنی این شورا بررسی بهای خدمات سازمان بهشت زهرا (س) را در سال ۱۴۰۲ در دستور کار داشتند که در همین راستا تاجیک مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) در این باره، گفت: در مقایسه‌ای که میان سازمان بهشت زهرا با سایر آرامستان‌های کلانشهرهای کشور در ارائه خدمات و بهای نرخ این خدمات انجام شده است بهشت زهرا ۷۰ درصد کمتر از آرامستان‌های کلانشهرهای کشور است.

وی افزود: سالانه برای بهای خدمات تغسیل و تکفین حدود ۴۵۰ میلیارد تومان که عدد کمی نیست به صورت یارانه پرداخت می‌شود. لذا در کمیسیون تخصصی اعتقادی وجود داشت که برخی از این هزینه‌ها از محل درآمدهای عمومی شهرداری تهران تأمین شود.

وی افزود: هزینه قبر برای کودکان تا هفت سال در سازمان بهشت زهرا رایگان است و در لایحه ۱۴۰۲ نیز مقرر شد هزینه تغسیل و تکفین نیز برای کودکان زیر هفت سال دریافت نشود. ویژگی دیگر لایحه نرخ خدمات بهشت زهرا در سال ۱۴۰۲ آن است که بهای خدمات در قطعات روز یک قبر به صورت رایگان داده خواهد شد. در لایحه سال آینده پیشنهاد کردیم برای دو طبقه دیگر الزامی به منظور ذخیره وجود نداشته باشد. در موضوع خدمات نیز آیتم جدیدی را اضافه نکردیم و میانگین افزایش نرخ خدمات ۳۷ درصد بوده است.

باتوجه به اظهارنظر نظر مسئولین به نظر می‌رسد موضوع دریافت مالیات برای قبور منتفی شده است و مسئولین امر تنها سعی کردند با افزایش قیمت خدمات ارائه شده منبع درآمد خود را افزایش دهند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.