وزارت صنعت تکلیف را روشن کرد/ درج قیمت تولیدکننده روی کالا همچنان الزامی است

به منظور رفع ابهام و تنویر افکارعمومی وزارت صنعت اعلام کرد درج قیمت تولیدکننده روی کالا همچنان الزامی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ پس از جلسه ستاد تنظیم بازار و اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور، با بازنمایی رسانه‌ای ناقص و در برخی موارد عامدانه، این‌گونه تلقی شد که درج قیمت مصرف‌کننده بر روی کالا تصمیم جدیدی از سوی ستاد تنظیم بازار بوده و از این پس قیمت تولیدکننده بر روی کالاها درج نخواهد شد؛ براین اساس مرکز ارتباطات وزارت «صنعت، معدن و تجارت» ضمن رد این بازنمایی رسانه‌ای، برای تنویر افکار عمومی اعلام کرد از حدود چهار ماه پیش، اجرای طرح «درج قیمت تولید کننده به جای قیمت مصرف‌کننده روی کالاها» از سوی این وزارتخانه با هدف شفاف و واقعی کردن قیمت‌ها و همچنین حذف سودهای غیرمتعارف شبکه توزیع، آغاز شد.

از اوایل اسفندماه سال گذشته که طرح خرید شفاف با وجود کارشکنی برخی گروه‌های ذی‌نفع و برخی رسانه‌ها با همراهی غالب تولیدکنندگان همراه بود، برای اصلاح برخی رویه‌های فرهنگی و اجرایی، مقرر شد تنها در دوره گذار، قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده به صورت هم‌زمان درج شود از این رو تصمیم جدید ستاد تنظیم بازار موضوع جدیدی نبوده و در واقع ستاد تنظیم بازار با پیشنهاد وزارت صمت درباره درج هم‌زمان قیمت مصرف‌کننده  و تولیدکننده در دوره گذار موافقت کرده است و براساس این تصمیم، درج هم‌زمان قیمت تولیدکننده و قیمت مصرف‌کننده روی کالا تا زمانی اجرا خواهد شد که طرح درج قیمت تولیدکننده برای مصرف‌کننده نهادینه شود و مصرف‌کنندگان آشنایی کاملی از شیوه محاسبه ضرایب سود به نسبت قیمت تولیدکننده به دست آورند و پس از آن دوباره درج قیمت مصرف‌کننده حذف خواهد شد و تنها قیمت تولیدکننده روی کالا درج خواهد شد.

گفتنی است پیش از این عباس  تابش در گفت و گو با رخداد اقتصادی تاکید کرده بود که درج قیمت مصرف‌کننده هم‌زمان با قیمت تولیدکننده در روی کالا الزامیست.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان کشور تصریح کرد: برخی فرصت‌طلبان که تنها هدفشان کسب سود بیشتر است، نگران هستند که اگر قیمت تولیدکننده درج شود فردی بابت اختلاف قیمت شکایت کند با آن‌ها برخورد قانونی می شود از این رو از درج قیمت خودداری می‌کنند.

تابش با بیان اینکه شفافیت مقوله‌ای است که اگر کسی بخواهد از آن  سود ببرد با آن برخورد می شود خاطرنشان کرد:  درج قیمت مصرف‌کننده از سال 1367 شروع شده و تا به امروز هم ادامه دارد.

وی  با بیان اینکه ما امروز ابهامات تخفیفات 50، 60 درصدی داریم که برای مردم این پرسش را مطرح می‌کند  که فروشندگان چقدر سود می‌کنند که این تخفیفات را ارائه می‌کنند تاکید کرد: امروز به تولیدکننده گفته شده که قیمت تولید  هر عددی که هست که  بر روی کالا درج می‌شود و هیچ کالای مصرفی نیز نباید بالای 30 درصد قیمت تولید به فروش برسد.

لازم به ذکر است شفافیت و روان‌سازی نظام توزیع و قیمت‌گذاری و روزآمدسازی شیوه‌های نظارت بر بازار منطبق با بند ۲۳ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سیاست‌ های اصلی وزارت صمت در دولت سیزدهم است از این رو مرحله پنجم این طرح از ابتدای اردیبهشت‌ماه روی طیف گسترده‌تری از کالاها اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.