سردخانه چیست؟

به مجموعه ای از ساختمان و تاسیسات جهت سرد نگه داشتن و حفظ کیفیت کالا یا مواد غذایی ، سردخانه گفته می شود. این نوع محصولات صنعتی یکی از مهمترین و مؤثرترین تجهیزات در زندگی امروز بشریت به شمار می روند که از آن برای ذخیره سازی و نگهداری مواد غذایی مختلف، محصولات کشاورزی ، مواد پروتئینی ، مواد دارویی و حتی تجهیزات الکترونیکی استفاده می شود.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ به مجموعه ای از ساختمان و تاسیسات جهت سرد نگه داشتن و حفظ کیفیت  کالا یا مواد غذایی ، سردخانه گفته می شود. این نوع محصولات صنعتی یکی از مهمترین و مؤثرترین تجهیزات در زندگی امروز بشریت به شمار می روند که از آن برای ذخیره سازی و نگهداری مواد غذایی مختلف، محصولات کشاورزی ، مواد پروتئینی ، مواد دارویی و حتی تجهیزات الکترونیکی استفاده می شود.

 

سردخانه

تاریخچه سردخانه:

سردخانه  نیز مانند دیگر صنایع دارای تاریخچه می باشد. و با پیشرفت علم و تکنولوژی، صنعت آن نیز پیشرفت چشم گیری پیدا کرده است. در گذشته انسان ها برای نگه داری  از مواد غذایی خود از روش ها یی مانند: دود کردن، خشک کردن و غیره استفاده می کردند. تا از بعضی مواد غذایی به مدت طولانی تری بتوانند استفاده کنند. به مرور زمان با پیشرفت جوامع بشری ، انسان ها به دنبال راهی دیگر برای نگهداری مواد غذایی به مدت طولانی تر بودند.

از اولین جوامعی که متوجه شدند می توانند از قابلیت سرما برای نگهداری طولانی تر مواد غذایی بهره ببرند، چینی ها بودند. سرد نگه داشتن مواد از اولین قدم ها در تاریخچه سردخانه به شمار می رود.

تاریخچه استفاده از سردخانه ها :

به مرور زمان با انجام روش های مختلف، بشریت به روش بهتری برای بالا بردن دوام و کیفیت مواد غذایی و … و نگهداری طولانی مدت آنها دست پیدا کرد. این روش به صورت فریز کردن و خنک نگه داشتن برخی مواد غذایی مانند: گوشت ، سیر ، سیب زمینی ، میوه جات و … برای نگهداری در مدت زمان بیشتری با حفظ کیفیت آنها بوده است.

اولین یخدان های دوجداره در اوایل قرن نوزدهم میلادی به بازار آمد. در این نوع یخدان ، از خاک ارّه و کاه در میانه جداره آن جهت عدم تبادل هوای درون یخدان و محیط بیرونی استفاده شده بود. همچنین درون این یخدان ها از تکه های یخ برای نگهداری گوشت به مدت یک هفته ، استفاده می شد.

معرفی انواع سردخانه و کاربرد آنها:

ساختار سردخانه ها با توجه به نوع کاربری و میزان سرمای تولید شده توسط آن، با یکدیگر متفاوت است . از انواع  آن ها میتوان به :

کوچک (اتاقی)

•  کانکسی یا کانتینری

•  متحرک

•  بزرگ و صنعتی اشاره کرد

سردخانه های کوچک (اتاقی):

سردخانه کوچک (اتاقی) معمولا برای نگهداری مواد غذایی در مراکز پخش ، هتل ها و رستوران ها و یا ذخیره و انبار کردن میوه در باغ ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای ساخت آنها، اتاقی  در ساختمان مورد نظر تعیین می شود و با ساندویچ پانل عایق کاری شده و سپس سیستم و تجهیزات سرمایشی  و برودتی درون آن نصب و اجرا می شود. از دیگر موارد استفاده از آن ها در مکان هایی مانند : رستوران ها ، کترینگ ها  و هایپر مارکت ها اشاره کرد، که جهت نگهداری و انجماد انواعمواد غذایی ، لبنیات، میوه، و محصولات پروتئینی ( مرغ، گوشت، میگو، ماهی و…) مورد استفاده قرار می گیرد. سردخانه های کوچک نیز در دو نوع بالای صفر و زیر صفر تولید می شوند.

سردخانه سردخانه

 

سردخانه های کانکسی یا کانتینری:

سردخانه کانتینری یک سازه پیش ساخته است، که می توان به راحتی برای انبار کردن مواد غذایی و غیره… در محل مورد نظر نصب و راه اندازی شود. از موارد استفاده آن می توان به نگهداری مواد غذایی در شناور ها، کشتی ها و سکوهای نفتی اشاره کرد. این نوع سردخانه ها نیز در دو نوع بالای صفر و زیر صفر تهیه و تولید می شوند. استفاده ازآن ها فقط مختص به سکوهای نفتی و حمل و نقل دریایی نیست ، و از آن در مکان هایی که نیاز به جا به جایی پیا پی سردخانه دارد، نیزاستفاده می شود.

از ویژگی های منحصربه فرد آن می توان به نصب هم زمان سیستم سردخانه ای بالای صفر و زیر صفر اشاره کرد. انجام این کار باعث کاهش هزینه ها نیز می شود.

سردخانه های متحرک:

سردخانه های متحرک از پر کاربرد ترین نوع سردخانه ها به شمار می روند. با دارا بودن قابلیت جا به جایی از آنها در صنایعی که نیاز به حمل مواد غذایی مانند: گوشت ، مرغ ، لبنیات ، میوه ، دارو، و به شهر ها و مراکز مختلف و صادرات به کشور های دیگر دارند، استفاده می شود. این نوع سردخانه ها نیز در دو نوع زیر صفر و بالای صفر تولید می شود. در سردخانه  متحرک از یک سیستم رزرو یا استند بای استفاده می شود، تا در صورت لزوم در زمان خرابی یکی از سیستم ها، بلافاصله سیستم بعدی شروع به کار کند تا از خرابی محصول جلوگیری کند.

 سردخانه
سردخانه های صنعتی از مجموعه ای از ساختمان ها و تاسیسات تشکیل شده است. که از آن برای حفظ و نگهداری مواد غذایی فاسد شدنی و محصولات کشاورزی و … که نیاز به دما و رطوبت مناسب دارند استفاده میشود. سردخانه هایصنعتی نیز دارای دو نوع زیر صفر و بالای صفر هستند.
اهمیت استفاده از سردخانه ها در نگهداری مواد غذایی
با توجه به اینکه برخی مواد غذایی را نمی توان به صورت تازه در تمام مدت سال در دسترس داشت و یا با توجه به شرایط جغرافیایی یا اقلیمی در منطقه ای نمی توان از نوع خاصی از مواد غذایی کشت و تولید کرد و یا در بعضی موارد میزان تولید یک محصول از میزان مصرفی آن در فصل برداشت بیشتر است. به همین منظور باید ازآن ها به نحوی نگهداری کرد تا در زمان مناسب بتوانیم از آن ها استفاده کنیم . به همین دلیل از سردخانهها و انبار های مخصوص برای نگهداری این گونه محصولات استفاده می شود.
اهمیت استفاده از این صنعت در جهان به حدی زیاد است که، به یکی از ملاک های ارزیابی رشد ساخت و کار در یک کشور تبدیل شده است. این ارزیابی با توجه به سیستم های حمل و نقل سرد خانه ای و تعداد واحد های انجماد مواد غذایی و سردخانه های نگهداری آن کشور می باشد.

این نوع محصولات دارای سیستم های پیچیده ای هستند و نگهداری و تعمیر آن ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

به طوری که اگر بر اساس استاندارها و الزامات،نصب و راه اندازی نشده باشند. در آینده به مشکلات زیادی برخورد خواهند کرد. به همین منظور جهت جلوگیری از خسارات جبران ناپذیر بهتر است این نوع سیستم ها به صورت دوره ای( ماهانه وسالانه) سرویس و یا تعمیر گردند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.