معاون وزیر صمت در گفت و گو با رادیو اقتصاد اعلام کرد:

استخراج شناسنامه 50 محصولی که بیشترین ارزبری را دارند/ نتایج موفقیت آمیز طرح بومی سازی فناوری محصولات ارزبر

معاون آموزش پژوهش و فناوری وزارت صمت گفت: شناسنامه 50 محصولی که بیشترین ارزبری را دارند استخراج شده است و برنامه ریزی برای بومی سازی این محصولات با همکاری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، شرکتهای دانش بنیان، خبرگان صنعتی و نخبگان دانشگاهی صورت گرفته أست که تا کنون برای بومی سازی این محصولات فناورانه توفقیات خوبی حاصل شده أست.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از شاتا، برات قبادیان در گفت و گو با رادیو اقتصاد به برنامه های وزارت صنعت، معدن وتجارت برای بومی سازی فناوری های ارز بر اشاره کرد و گفت: برای این منظور یک طرح ملی زیر بنایی و زیر ساختی در سال 1398 توسط معاونت آموزش، پژوهش و فناوری با عنوان “طرح بومی سازی فناوری محصولات ارز بر” با هدف شناسایی عوامل وابستگی به خارج و اثر تحریم ها بر آن، طراحی گردید و در همان سال مطالعات آن به اتمام رسید.

وی افزود: براساس اهداف مطالعاتی این طرح، سه سال متوالی 95، 96 و 97 بررسی و در نتایج حاصله مشخص شد که به طور میانگین در شرایط تحریم در این سال ها هر سال 44 میلیارد دلار ارز از کشور به صورت رسمی خارج و در مقابل محصولاتی به کشور وارد می شود.

معاون آموزش پژوهش و فناوری وزارت صمت در ادامه اظهار کرد: بنابر طرح “بومی سازی فناوری محصولات ارز بر” چندین هزار محصولی که به کشور وارد می شد با در نظر گرفتن بیشترین ارزبری به کمترین ارزبری رتبه بندی و 10 محصولی که بیشترین ارزیری را داشته اند 7 مورد مربوط به وزارت جهاد کشاورزی، 2 مورد مرتبط با وزارت صمت و یک مورد مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بود .

قبادیان افزود: محصولات مرتبط با وزارت سمت استخراج گردید و در نهایت 1406 محصول ارز بر مربوط به وزارت صمت شناسایی شد که از این تعداد دو محصول “قطعات منفصله خودرو” و” الکترود گرافیتی” بیشترین ارزبری را داشتند و در مجموع در حدود سه و نیم میلیارد دلار ارزبری در سال داشتند.

معاون آموزش پژوهش و فناوری وزارت صمت تصریح کرد: از ١٤٠٦ محصول مربوط به وزارت صمت، شناسنامه 50 محصولی که بیشترین ارزبری داشته و یا دارای اهمیت بیشتری بودند استخراج شد و برنامه ریزی برای بومی سازی این محصولات با همکاری دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، شرکتهای دانش بنیان، خبرگان صنعتی و نخبگان دانشگاهی صورت گرفت که تا کنون برای بومی سازی توفقیات خوبی حاصل گردیده أست.

قبادیان در پاسخ به این پرسش که چشم انداز علمی کشور را چطور پیش بینی می نمایید، گفت: کشورمان در ارتباط با تربیت منابع انسانی مهندسی و علوم کاربردی در میان کشورهای جهان رتبه سه را بعد از آمریکا و روسیه در سه سال گذشته کسب کرده است؛ بنابراین با پتانسیل هایی که در حوزه علمی کشور وجود دارد، طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار(تاپ) از سال ١٣٩٧مطالعات آن توسط وزارت صمت طراحی گردید که هدف آن رفع نیازهای کشور بود.

وی ادامه داد: فاز ملی این طرح در سال ١٣٩٩ در کل کشور کشور با موفقیت اجرا گردید و خوشبختانه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سزدهم از اجرای این طرح ملی استقبال خوبی دارند و ما نیز تلاش داریم این طرح نه تنها در وزارت صمت بلکه در کلیه وزارت خانه اجرا گردد؛ تاکنون ١٥ هزار شرکت تولیدی برای این طرح ثبت نام و 5 هزار نیاز در سامانه WWW.IRANETOP.IR ثبت گردیده است؛ وقتی که نتایج اولیه حاصل از اجرای پایلوت طرح در سال ١٣٩٨ بدست آمد، مقام معظم رهبری در خرداد ماه سال ١٣٩٨ از این حرکت وزارت صمت تقدیر کردند.

معاون آموزش پژوهش و فناوری وزارت صمت در پایان گفت: از دیگر طرح های این معاونت که 11 مورد می‌باشد، طرح تحول دانشگاه صنایع و معادن حرکت به سمت نسل چهارم دانشگاه ها، شهرک تحقیقاتی و فناوری کاوش در حوزه خودرو و دره فناوری لواسان نیز در دولت سیزدهم ادامه خواهند داشت.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.