ورود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار قطعه قاچاق به کشور در سال 98

اگر نیاز بازار و خطوط تولید خودروسازان به لوازم یدکی و قطعات در سال ۹۸ را با مجموع تولید قطعه سازان و واردات رسمی مقایسه کنیم، به اختلاف ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری می‌رسیم.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، آقای امیرمحمد پرهام فر افزود: لوازم یدکی و قطعات خودرو از جمله گروه‌های کالایی به شمار می‌رود که ارزش آن در تراز تجاری کشور بالاست. به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر به دلیل ناهماهنگی بین تیراژ تولید و واردات رسمی با میزان مصرف، شکافی بین عرضه و تقاضا ایجاد شده که با واردات قاچاق پوشش داده می‌شود.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق ارز و پولشویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به روند صعودی آمار واردات قاچاق لوازم یدکی در سال‌های اخیر گفت: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ بین یک میلیارد و ۳۰۰ تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار واردات قاچاق لوازم یدکی خودرو داشتیم که این عدد در سال ۹۷ به حدود ۲ میلیون دلار رسید و در سال گذشته نیز شاهد واردات غیرقانونی ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری قطعات خودرو بوده ایم.

پرهام فر افزود: طی برآوردی که در سال ۹۷ داشتیم، نیاز کشور در حوزه لوازم یدکی و قطعات خودرو بالغ بر ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده که از این میزان ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار نیاز بازار و باقیمانده آن نیاز خطوط تولید خودروسازان است.

وی با بیان اینکه لوازم یدکی و قطعات خودرو هیچگاه جزء کالا‌های ممنوع برای واردات نبوده، افزود: با توجه به رشد و در واقع جهش تولیدی که در این حوزه شاهد بوده ایم، اعتقاد داریم هر چه سهم سبد ارزی تولیدکنندگان قطعات از میزان ارز موجود در کشور افزایش پیدا کند، میزان واردات قطعات نهائی و در کنار آن قاچاق این گروه کالائی کاهش پیدا می‌کند.

پرهام فر با اشاره به سفر اخیر معاون اول رئیس جمهور به استان هرمزگان، گفت: در این سفر تصمیم گرفته شد که کالا‌هایی که تا پنجم مهر ماه قبض انبار گرفته، اما به دلیل اعطا نشدن کد تخصیص ارز از بانک مرکزی در گمرکات رسوب کرده اند، ترخیص شوند.

اینجا بیشتر بخوانید: با فروشندگان اینترنتی کالاهای قاچاق برخورد می ‌شود

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق ارز و پولشویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: موضوع مهم دیگر در حوزه لوازم یدکی و قطعات خودرو این است که، با کالایی روبرو هستیم که ایمنی آن برای مصرف کننده در درجه اول اهمیت قرار دارد.

وی با بیان اینکه یکی از راه‌های کاهش واردات غیرقانونی، تقویت تولید داخل برای پاسخ به تقاضای بازار است، گفت: به همان اندازه که به دلایل اقتصادی و ملی دغدغه ورود لوازم یدکی و قطعات قاچاق را داریم، موضوع حفظ ایمنی و سلامتی هموطنان نیز اهمیت دارد، از این رو، مبارزه با قاچاق این گروه کالایی بسیار مهم و راهبردی است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.