آیا تعادل به بازار سهام بازمی گردد؟

در هفته گذشته بازارهای دلار و سکه روند افزایشی خود را ادامه دادند و بازار سهام پس از کاهش مداوم طی چند هفته، بالاخره روند افزایش را آغاز کرد. بازارهای نفت بر خلاف هفته گذشته با رشد مواجه بودند و شاخص دلار نیز همچنان کاهشی پیش رفت.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ در ابتدای هفته منتهی به ۲۸ شهریور قیمت دلار از مرز ۲۶ هزار تومان عبور کرد و در ادامه روند صعودی هفته پیش رشد ۵.۳ درصد را به ثبت رساند.

از عوامل مهم بالا رفتن قیمت دلار در هفته گذشته، افزایش تقاضا برای حواله درهم و همچنین انتظارات معامله گران از بدتر شدن شرایط تحریمی در انتهای تابستان است. به علاوه عدم تامین ارز واردکنندگان از طریق سامانه نیما و فزونی تقاضا برای واردات در بازار آزاد افزایش بهای دلار را در هفته گذشته به دنبال داشته است. افزایش عرضه ارز توسط بازارساز نیز تاثیر چندانی بر قیمت ها نداشته و انتظارات تورمی مردم همچنان تقاضا و قیمت ارز را افزایشی کرده است. با اصلاح چند هفته ای بازار سهام و خروج برخی سرمایه داران از بازار بورس، هجوم به بازار ارز و سکه افزایش یافته و همین مسئله منجر به افزایش بهای دلار و سکه و حتی خودرو شده است.

سکه نیز مطابق معمول گذشته با روندی مشابه ارز افزایش یافته و در انتهای هفته با عبور از مرز ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی، رشد ۸.۵ درصدی را به ثبت رساند. این در حالی است که بهای جهانی هر اونس طلا اگر چه نوسان داشته اما در پایان هفته تنها یک دلار کاهش یافته است. به پیش بینی تحلیلگران، تدوام اتخاذ بسته های انبساطی پولی باعث رشد قیمت طلا در هفته های آینده خواهد شد. به علاوه کاهش نرخ بهره و ادامه تضعیف ارزش دلار و کاهش بازدهی اوزاق قرضه، افزایش تقاضا در بازار طلا را به دنبال خواهد داشت.

بازار سهام پس چندین هفته که رشد منفی را تجربه کرده بود، در هفته منتهی به ۲۸ شهریور رشد ۹.۵ درصدی شاخص سهام را به ثبت رساند و  از مرز یک میلیون ۷۰۰ هزار واحد عبور کرد. هر چند شاخص در روز یکشنبه با افت ۵۵۰۰ واحدی روبرو شد اما تا پایان هفته روند افزایشی خود را ادامه داد.

افزایش نرخ دلار در بازار آزاد و سامانه نیما مهم ترین عامل رشد شاخص سهام در هفته گذشته بوده است. از سوی دیگر همگرایی نهادهای حاکمیتی در حمایت از بورس نیز دلیل دیگر بهبود این بازار است. اگرچه در دو هفته اخیر سهم های شاخص ساز مورد حمایت حقوقی ها قرار گرفتند اما در نمادهای کوچک همچنان صف فروش سنگین وجود داشت. شاخص کل روند نزولی داشته است. بر اساس پیش بینی برخی تحلیلگران مصوبات اخیر شورای عالی بورس، امکان ورود بانک ها به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و تاسیس نهادهای مالی در بورس و همچنین حمایت از بازار سرمایه از طریق اجرایی ‌شدن ابزارهایی مانند سهام خزانه و اوراق تبعی یعنی بیمه سهام تخلیه هیجان و ایجاد تعادل در بازار سهام را به دنبال خواهد داشت.

اینجا بیشتر بخوانید: مرزنشینان چقدر ارز صادراتی را باز نگرداندند؟

در هفته منتهی به ۱۸ سپتامبر قیمت انواع نفت روند افزایشی داشته به طوری که نفت خام آمریکا، نفت برنت و نفت اوپک به ترتیب رشد ۱۰.۱، ۶.۴ و ۲ درصدی را به ثبت رساندند. کاهش میزان تولید نفت پس از طوفان خلیج مکزیک و پیش بینی کاهش ذخایر نفت آمریکا از مهم ترین عوامل افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی بوده است. پیش بینی ها در مورد روند تقاضای نفت در ماه های پایانی سال ۲۰۲۰ و سال آینده حاکی از کاهش بیشتر نسبت به چشم اندازهای قبلی است و تردید نسبت به بهبود اقتصاد جهانی و بازیابی تقاضا همچنان ادامه دارد.

ارزش شاخص دلار در هفته منتهی به ۱۸ سپتامبر روند نزولی ملایمی را طی نمود. قیمت بیت کوین نیز با رشد ۴.۱ درصدی به مرز ۱۱ هزار دلار نزدیک شد. ادامه تنش های آمریکا و چین و تداوم سیاست های پولی انبساطی بر کاهش شاخص دلار تاثیرگذار بوده است.

گرچه قیمت بیشتر فلزات پایه در هفته منتهی به ۱۱ سپتامبر کاهش یافته بود اما در هفته گذشته همه بهای فلزات رشد داشته و بیشترین آن مربوط به با ۲.۴ درصد بوده است. خوش بینی ها از تداوم افزایش تقاضای چین و کاهش انبارهای لندن از دلایل افزایش قیمت فلزات پایه در هفته اخیر بوده است.

* رییس اتاق بازرگانی شیراز 

انتهای پیام/

منبع: خبرآنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.