مرزنشینان چقدر ارز صادراتی را باز نگرداندند؟

پس از آنکه اتاق بازرگانی اعلام کرد بخش قابل توجهی از ارز باز نگشته به کشور ارتباطی به دارندگان کارت‌های بازرگانی ندارد، حال به نظر می‌رسد دولت برنامه‌ریزی خود را برای سایر بخش‌های تجاری گسترش داده است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ در کنار فعالیت‌هایی که از طریق دارندگان کارت‌های بازرگانی برای واردات و صادرات انجام می‌شود یکی از گروه‌هایی که امکان تجارت در ایران را دارند ساکنان مناطق مرزی کشور هستند. این ساکنان با استفاده از مجوزهای قانونی و دریافت کارت پیله‌وری امکان تجارت پیدا کرده‌اند و در طول سال بخشی از آمار تجاری ایران به آن اختصاص دارد.

در روزهای گذشته مسئولان اتاق‌های بازرگانی اعلام کردند که بخشی از ارز بازنگشته به کشور در اختیار این پیله‌وران است و ازین‌رو برای بازگشت ارز باید در این حوزه نیز برنامه‌ریزی داشت.

چند روز پس از مطرح شدن این اقدام رییس سازمان توسعه تجارت در جلسه کمیته ارزی این سازمان جزییات جدید از فعالیت پیله‌وران ارائه کرده‌ است.

طبق آمارهای زادبوم در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ حدود ۱۰ هزار فعال تجاری در حوزه پیله‌وری و مرزنشینی اقدام به تجارت کرده‌اند.

براین اساس حدود ۹۶۰۰ واحد غیرتولیدی و ۱۰۰ واحد تولیدی بوده‌اند و در مجموع حدود ۱.۵ میلیارد دلار یا ۱.۴ میلیارد یورو تعهد ارزی دارند.

آمارهای سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد که بیشترین واحدهای فعال در این حوزه به سه استان سیستان و بلوچستان، کردستان و آذربایجان غربی مربوط است.

زادبوم این وعده را داده که به منظور شفاف کردن این فعالیت‌های تجاری و همچنین حمایت از ساکنان مناطق مرزی کشور در سطح کلان تصمیمات جدید مانند تایید واردات معادل سهمیه صادرات برای آنها در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.