زادبوم خبر داد؛

تیرماه آخرین مهلت برگشت ارز صادراتی سال 98

ئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت:‌ شیوه رفع تعهد ارزی سال 99 هنوز تعیین تکلیف نشده، اما پس از بررسی‌ لازم به زودی اعلام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ حمید زادبوم امروز در جلسه کارگروه توسعه صادرات گفت : میزان صادرات اقلام بهداشتی در سال 98 به 410 میلیون دلار رسیده است و بر اساس پیش بینی های انجام شده و هماهنگی  از سوی سازمان توسعه تجارت ایران با وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بخشی از اقلام مازاد تولیدی در حوزه بهداشتی، به کشورهای همسایه و هدف صادراتی صادر خواهد شد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران  افزود: پیش بینی ما بر این است که بتوان صادرات اقلام بهداشتی مازاد کشور به یک میلیارد تا یک و نیم میلیارد دلار در سال جاری برسانیم؛ البته این روند صادرات با لحاظ کردن تامین به موقع نیاز داخلی و ذخیره‌سازی مناسب برای این اقلام در ایام بحران است، اما مازاد بر نیاز داخل با کسب اجازه از وزارت امور خارجه و موافقت وزارت بهداشت،  صادر خواهد شد و همه ملاحظات لحاظ خواهد شد.

وی در زمینه توسعه زیرساخت‌های صادراتی گفت: جلسات متعددی با حضور قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شده تا بتوان زیرساخت‌های صادراتی در سال جاری را توسعه داد، زیرا فراهم سازی این زیرساختها بسیار حائز اهمیت است.

وی درباره برگزاری رویدادهای تجاری همانند نمایشگاه‌های بین‌المللی، گفت: مباحث زیادی انجام شده است که بر این اساس با توجه به اینکه از اواخر بهمن با شیوع کرونا، نمایشگاهها تعطیل شده‌اند و هنوز هم این تعطیلی ادامه دارد و پیش بینی می شود که تا انتهای ماه مبارک رمضان نیز این وضعیت ادامه داشته باشد.

زادبوم گفت: تلاش می‌کنیم تا به صورت مجازی و با رعایت پروتکل های بهداشتی هیچ رویداد تجاری تعطیل نشود.

زادبوم افزود:رفع تعهد ارزی در سال 1398 مطابق با جلسات متعدد کارشناسی با حضور کنفدراسیون صادرات ایران، سازمان توسعه تجارت ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی، مانند سال 1397 خواهد بود و آخرین مهلت بازگشت ارز صادراتی سال 98 آخر تیرماه سال 1399 خواهد بود.

وی اظهار داشت: در خصوص رفع تعهدات ارزی سال 1399 تصمیم‌گیری در کمیته ماده 2 با حضور وزرای عضو و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران انجام خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ضمن اینکه جلسات متعددی در این باره  با نظر اتاق بازرگانی ایران، کنفدراسیون صادرات ایران، سازمان برنامه و بودجه، گمرک و بانک مرکزی انجام شده  است و هفته گذشته جمع بندی این نظرات توسط قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی اعلام شده است.

زادبوم آخرین مهلت برای بازگشت ارز صادرات سال 1399 را آخر تیرماه سال 98 اعلام کرد و اظهار داشت:‌ در این تاریخ دفاتر امور مالیاتی بسته می‌شود و امکان استردادمالیات بر ارزش افزوده آن دسته از صادرکنندگانی که ارز خود را به کشور بازنگردانده‌اند، وجود نخواهد داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران بیان داشت: مرزهای کشور با ارمنستان، افغانستان و همچنین آذربایجان باز است و ارسال محموله‌های تجاری به صورت ریلی به ترکیه انجام می‌شود ضمن اینکه  در حال رایزنی برای بازگشایی به صورت جاده‌ای هستیم.

وی بیان داشت: مرزهای پاکستان و ترکمنستان نیز بسته بوده و در عراق، مرزهای کردستان عراق به روی محموله‌های صادراتی باز است؛ بنابر این باید رایزنی ها را منسجم کرد تا همه پایانه‌های مرزی به مانند گذشته به روی صادرات ایران باز شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.