گزارش رخداد اقتصادی از نوسانات بازار نفت؛

“ماراتن سنگین کرونا و طلای سیاه” / آیا ایران از نوسانات بازار نفت سود می‌برد؟

روز گذشته قیمت نفت امریکا به پایین ترین حد خود طی ۳۰ سال گذشته رسید و شوک بزرگی در بازار فروش نفت در جهان حاصل شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ در پی کاهش شدید تقاضای جهانی نفت به دلیل بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، روز دوشنبه نفت سبک تگزاس در معاملات بازار نیویورک برای دقایقی در کف قیمتی خود در بیش از نیم قرن اخیر یعنی منفی ۱.۴۳ دلار معامله شد اتفاقی که شوک عظیم را در بازار طلای سیاه رقم زد.

بر اساس گزارش یاهو فاینانس پیش بینی می شود که با این اتفاق تقاضا برای نفت تا ۲۹ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

* سقوط قیمت نفت از کی شروع شد؟

سقوط قیمت نفت از زمانی آغاز شد که عربستان و روسیه در کاهش تولید به توافق نرسیدند و پس از گذشت بیش از یک ماه از پمپاژ نفت در سطح تولید بالا بزرگترین تولید کنندگان جهان در تاریخ ۱۲ آوریل با کاهش تاریخی موافقت کردند که در نتیجه آن تولید نفت تا ۲۰ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

فعالان صنعت چگونه در برابر نوسانات قیمتی بیمه شوند؟

اما این کاهش تاریخی تولید نتوانست ناجی نفت شود و قیمت این طلای سیاه در بازارهای بین المللی به ۱ سنت و در بازار نیویورک به منفی ۱.۴۳ دلار رسید.

* پیامدهای منفی شدن قیمت نفت

قیمت هر بشکه از نفت به عواملی مثل عرضه، تقاضا و کیفیت بستگی دارد. با توقف مسافرت‌ها به خاطر شیوع ویروس کرونا، عرضه سوخت بسیار بیشتر از تقاضای آن بوده است.

عرضه بالای نفت باعث شده تانکرهای ذخیره برای نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا پر شده و پیدا کردن فضای خالی برای ذخیره نفت سخت شود. اداره اطلاعات انرژی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد ذخایر کاشینگ اکلاهاما، قلب شبکه خط لوله آمریکا، از دهم آوریل ۷۲ درصد پر شده است.

سقوط قیمت نفت تا حدودی به خاطر نحوه تجارت آن است. قراردادهای نفتی برای هزار بشکه نفت خام است که تحویل کاشینگ می شود، در حالی که منابع ذخیره سازی شرکت های انرژی تنها ۷۶ میلیون بشکه ظرفیت دارد. هر قراردادی یک ماه مهلت دارد و مهلت قرارداد های ماه مه امروز سه شنبه پایان خواهد یافت. سرمایه گذارانی که قراردادهای تحویل نفت در ماه مه را دارند دیگر این نفت را نمی خواهند. به این ترتیب هزینه ذخیره سازی بالا میرود و در آخر باید به آنها پول پرداخت کرد تا نفت را ببرند.

 قیمت منفی نفت چه معنایی برای مصرف کنندگان دارد؟

تام کلوزا، یک تحلیلگر سابق مسائل نفتی می گوید:« کاهش قیمت نفت خام لزوماً به معنای کاهش قیمت بنزین در پمپ بنزین ها نیست. درست است که قیمت بنزین دیزل و سوخت جت در ماه مه پایین تر می آید ولی این معنا نیست که سوخت را رایگان عرضه کنیم».

با قیمت های پایین اخیر، یک خانواده متوسط در آمریکا احتمالاً ۱۵۰ تا ۱۷۵ دلار در این ماه هزینه کمتری برای خرید سوخت می پردازد.

 قیمت منفی نفت چه معنایی برای خطوط هوایی دارد؟

سقوط قیمت نفت یعنی خطوط هوایی پرواز های ارزان تری را برگزار می کنند ولی این پروازها مدتهاست خالی هستند چون مردم به خاطر شیوع ویروس کرونا در خانه نشسته اند.

قیمت منفی نفت چه معنایی برای رونق اقتصادی دارد؟

حدود ۳۰ میلیون بشکه در روز که قبلا معادل ۳۰ درصد از تقاضای جهانی بود، طی دو تا سه ماه گذشته به ذخایر جهان اضافه شده است. حتی اگر تقاضا به زمان قبل از ویروس کرونا بازگردد، سوزاندن تمامی نفت ذخیره شده بسیار طول خواهد کشید.

ولی آنچه بازار انرژی به ما می گوید این است که تقاضا به این زودی ها به شرایط عادی باز نمی گردد.

اتفاق عجیب در بازار نفت/ قیمت نفت منفی شد

قیمت نفت خام در قراردادهای ماه ژوئن ۱۸.۴ درصد پایین آمده و به ۲۰.۴۳ دلار در هر بشکه رسیده است. این قیمت هنوز زیر صفر نیست ولی به سرعت کاهش می یابد.

* دوراهی بزرگ بازار نفت ایران

با سقوط قیمت نفت و شوک بزرگی که به بازارهای جهانی وارد شده است یکی از موضوعات مهمی که در این شرایط بدون شک برای جامعه ایرانی مهم است که با وجود تحریم‌های یک طرفه‌ و یکجانبه‌ای که علیه ایران وجود دارد چه بلایی بر سر فروش نفت کشورمان در بازارهای جهانی رخ خواهد داد از این رو رخداد اقتصادی در گفت و گو با اسدالله قره‌ خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس ” درباره سرنوشت بازار نفت ایران به گفت و گو پرداخته است.

متن این گفت و گو به شرح زیر است:

قره‌ خانی با بیان اینکه نوسانات قیمت نفتی که در حال حاضر رخ داده است ناشی از پدیده کرونا است اظهار کرد: زمانی که محدودیت تردد در کشورهای دنیا رخ دهد و وضعیت مصرف سوخت در پی کاهش سفرهای هوایی و زمینی در جهان حاکم شود بدون شک کاهش و سقوط قیمت نفت امری طبیعی است.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار ارائه شده در حال حاضر ۱۵ الی ۳۰ درصد از مصرف سوخت در جهان کاهش پیدا کرده است افزود: قبل از شیوع کرونا روزی ۱۰۰ میلیون بشکه از سوی کشورهای عضو اوپک، اوپک پلاس و سایر کشورها، نفت در جهان مصرف می‌شد اما با بحران کرونا این رقم به ۸۰ میلیون رسیده که البته این تعداد در نوسان است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اوپک با شیوع کرونا تصیم گرفت تا ۱۰ میلیون بشکه تولید نفت را کاهش دهد اما ما بازهم با مازاد تولید روبه‌رو هستیم و این در صورتی است که ما مصرف نداریم و عملا تولیدات پالایشگاه‌ها در حوزه نفت سفید، گازوئیل و بنزین به دلیل عدم وجود رفت و آمد فروخته نمی‌شود.

قره خانی خاطرنشان کرد: در زمانی که نفت تولید می‌شود اما فروخته نمی‌شود کشورهای تولیدکننده ناگریز هستند تولید خود را متوقف کنند و این به معنای عدم خرید نفت است و‌عدم خرید نفت به معنای مازاد تولید نفت است  از این رو‌ باید این مازاد ذخیره شود که در پی شیوع کرونا این مخازن حتی مخازن استراتژیک در همه کشورها پر شده است.

وی با اشاره به اینکه زمان تحویل خرید نفت پروسه ۲ یا ۳ ماه دارد و خرید به صورت کاغذی انجام می‌گیرد و امکان دست به دست آن وجود دارد تاکید کرد: زمان تحویل نفت فیزیکی هرکشوری که برگه خرید را در اختیار دارد ناگریز است نفت را خریداری کند از این رو‌ کشورهای فروشنده مجبورند با قیمت پایین نفت خود را بفروشد و به همین دلیل در آمریکا ما یکباره سقوط قیمت نفت را داشتیم و این رویه بدون شک روی نفت برنت و اوپک تاثیرگذار خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره آینده بازار نفت ایران گفت: ایران در این بازار تعیین کننده نیست اما با کاهش قیمت‌ ها قیمت نفت ما که براساس قیمت نفت اوپک متاثر از نفت وست تگزاس نیست و متاثر از نفت برنت است اما نفتی را که ما داریم با توجه به اینکه بازار رسمی ندارد کاهش پیدا می‌کند چرا که ما خریداران کمی داریم که با ریسک خرید می‌کنند از این رو مقداری که ایران در بازار فروش نفت در نظر گرفته قطعا از قیمت نفت اوپک پایین‌تر است و وضع فروش نفت ما بدون شک نمی‌تواند خوب باشد.

قره خانی اظهار کرد: ما در حال حاضر با سقوط قیمت جهانی، کاهش تولید و کاهش قیمت نفت روبه رو هستیم از این رو نمی‌توانیم روی فروش نفت حساب باز کنیم اما روی فروش فرآورده‌های نفتی ما می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی دقیق  فروش خوبی را با نرخ بین‌المللی داشته باشیم.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.