فعالان صنعت چگونه در برابر نوسانات قیمتی بیمه شوند؟

یک معامله گر بازارهای کالایی با بیان اینکه نبود چشم اندازی روشن نسبت به فعالیت های اقتصادی یکی از معضلات فعلی فعالان صنعت و تولیدکنندگان است، گفت: در دنیا ابزارهای مالی وجود دارد که شرکت های فروشنده و خریدار مواد اولیه و واسطه ای با استفاده از این ابزارها، خود را در برابر نوسانات قیمتی و اطمینان از خرید و فروش محصولاتشان بیمه می کنند.

به گزارش ‌پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ سارا مکتبی معامله گر یک شرکت کارگزاری در خصوص مزایای استفاده از قرارداد کشف پریمیوم برای شرکت ها جهت پوشش ریسک ناشی از نوسانات قیمتی به گفت: قرارداد کشف پریمیوم قراردادی است که خریدار و فروشنده برای معامله حجم مشخصی از یک کالا براساس قیمت مبنا به توافق می‌رسند و قیمت نهایی معامله با کشف پریمیوم در زمان معامله، نهایی و تعیین می‌شود.

 وی افزود: بنابراین معاملات کشف پریمیوم برای محدود کردن ریسک قراردادهای بلندمدت برای خریدار و فروشنده است به طوری که این قرارداد در مواقع بحرانی به تولیدکنندگان و مصرف کنندگان اطمینان خاطر می دهد و نوعی گارانتی را برای معامله گران محصول فراهم می کند به این صورت که برای مثال ابتدای هر ماه قرارداد کشف پریمیوم با تعیین قیمت مبنا در بورس انجام می شود سپس در سررسید با توجه به شرایط بازار، نرخی به عنوان نرخ پریمیوم اعلام و قرارداد نهایی می شود.

 به گفته وی، در این قرارداد فروشنده اطمینان پیدا می کند که تقاضای مورد نیاز برای محصولش وجود دارد و می تواند برای آینده برنامه ریزی کند و خریدار نیز از ضمانت لازم برای تحویل محصول مورد نیاز خود برخوردار می شود بنابراین می توان گفت این قرارداد بابت ریسک هایی که قابل پیش بینی نیست منعقد می شود.

به گفته این معامله گر بورس کالا، تاکنون در چند نوبت از قراردادهای کشف پریمیوم در تالار فرآورده های نفتی بورس کالا استقبال شده که پیش بینی می شود به مرور در تالار پتروشیمی و صنعتی بورس کالا نیز شاهد انعقاد قرارداد کشف پریمیوم به شکل مستمر باشیم.

مکتبی بر لزوم فرهنگ سازی برای شناخت صنایع با ابزارهای مالی نوین تاکید کرد و گفت: باید به شرکت ها اعلام شود که فلسفه قرادادهای کشف پریمیوم این است که نوسانات قیمتی را پیش بینی کند و در روزهای التهابی بازار و تغییرات سریع قیمتی برای فروشنده و خریدار اطمینان خاطر ایجاد کند؛ این اتفاق همان معضل فعلی اقتصاد ماست که بسیاری از فعالان صنعت و تولیدکنندگان چشم انداز روشنی از آینده خود ندارند. بنابراین شرکت ها می توانند در زمان التهابی بازار و نوسان قیمتی از این قراردادها برای پوشش ریسک استفاده کرده و خود را در مقابل نوسانات قیمتی بیمه کنند.

 به گفته وی، محدودیتی برای استفاده از این قرارداد در صنایع و شرکت ها وجود ندارد و این قراردادها می تواند روی سایر محصولات نیز مورد استفاده قرار بگیرد و تمام شرکت ها از آن استفاده کنند به طوری که کشف پریمیوم برای محصولات صنعتی و حتی کشاورزی نیز ابزاری کاربردی است زیرا کشاورزی ماهیت آتی دارد و همواره فعالان این حوزه نسبت به میزان و قیمت تولیدات خود مساله دارند که این ابزار مالی می تواند راهگشا باشد.

 این معامله گر بازارهای کالایی در خصوص استقبال از این ابزار در آینده گفت: قطعا در کنار توسعه بیشتر و استقبال فعالان بازارها از ابزارهای مالی، قرارداد کشف پریمیوم هم با اقبال بیشتری از سوی شرکت ها مواجه می شود که به طور طبیعی فرهنگ سازی و آموزش، سرعت اقبال به این دست ابزارها را افزایش می دهد.

انتهای پیام/

منبع: سایت خبرآنلاین

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.