پرداخت تسهیلات و بسته‌های حمایتی به رانندگان بین شهری

مشاور کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به عدم بهره‌مندی رانندگان بین شهری از بیمه بیکاری و توقف فعالیت و دشواری معیشت آنها در دو ماه گذشته از متولیان امر خواست تا با توجه به مشخص بودن لیست اسامی و بیمه رانندگان در سازمان تامین اجتماعی، تسهیلات و بسته‌های حمایتی را با سرعت بیشتری در اختیار رانندگان آسیب دیده از کرونا قرار بدهند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ علی اکبر سیارمه درباره پرداخت بسته حمایتی و تسهیلات ارزان به رانندگان بین شهری آسیب دیده از کرونا گفت: آمار تمام رانندگان بخش حمل و نقل مسافری و باری بین شهری به صورت دقیق و به روز در سازمان تامین اجتماعی موجود است و فعالیت رانندگانی که مجوز گرفته‌اند روزانه کنترل و رصد می‌شود. بنابراین رانندگانی که به دلیل کرونا در دو ماه گذشته فعالیت کاری نداشته‌اند مشخص است و وزارت کار می‌تواند با همکاری تامین اجتماعی لیست آنها را برای پرداخت تسهیلات حمایتی ارائه کند.

وی با تاکید بر تدوین ساز و کار پرداخت تسهیلات حمایتی به رانندگان گفت: مرتبا در حال پیگیری بسته حمایتی و تسهیلات ارزان به رانندگان هستیم و مکاتباتی در این خصوص صورت گرفته تا تسهیلات یک تا دو میلیون تومانی را توسط ادارات کل کار در اختیار بگیریم ولی هنوز دستورالعمل و بخشنامه‌ای در خصوص نحوه پرداخت تسهیلات و حتی بیمه بیکاری صادر نشده تا اقدام کنیم.

سیارمه گفت: با وجود آنکه مسئولان در رسانه‌ها مصاحبه می‌کنند و قول و وعده می‌دهند ولی به نظر می‌رسد شیوه توزیع تسهیلات و بسته‌های حمایتی هنوز مشخص نیست و بسیاری از رانندگان که این روزها تحت فشار هستند از دریافت این مزایا و کمک‌ها محروم مانده‌اند.

رئیس کانون کارگری انجمن‌های صنفی رانندگان قزوین در ادامه اظهار کرد: از بعد تعطیلات عید در خصوص رانندگان بخش حمل و نقل کالا و مسافر و مشکلاتی که با شیوع کرونا به دلیل عدم تردد در جاده‌ها و توقف فعالیت آنها به وجود آمده مکاتباتی با مرکز داشتیم و با توجه به آنکه اعلام شد برای تاکسی‌ها و کارگران ساختمانی تسهیلاتی با نرخ سود پایین در نظر گرفته شده درخواست کردیم که برای بهره‌مندی رانندگان حمل و نقل کالا و مسافر نیز تسهیلاتی قائل شوند.

وی تصریح کرد: عده کمی از رانندگان توانایی تامین دو تا سه ماه هزینه زندگی خود و خانواده‌هایشان را دارند ولی عده زیادی شوفر دیگری هستند و به عنوان راننده برای دیگری کار می‌کنند و توقف فعالیت‌ها باعث شده تا درآمدی برای امرار معاش نداشته باشند. لذا خواسته ما این است که اگر برای حمایت از رانندگان حمل و نقل در چنین شرایطی که دچار ضرر و زیان شده‌اند برنامه‌ای تدوین شده هر چه سریعتر کمک‌ها و بسته‌های حمایتی را در اختیار رانندگان قرار دهند.

مشاور کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه در بخش رانندگان بین شهری عملا با معضل بیکاری و ناتوانی در پرداخت حق بیمه مواجه هستیم، گفت: بیمه خویش فرمایی اجباری رانندگان به صورتی است که سه درصد کمتر حق بیمه واریز می‌شود و از این جهت مشمول بیمه بیکاری نمی‌شود.

سیارمه تصریح کرد: به دلیل شیوع کرونا سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده که رانندگان می‌توانند حق بیمه خود را دو ماه با تاخیر بپردازند ولی بحث این است که رانندگان در این مدت فعالیت نداشته‌اند و تسهیلاتی هم به آنها تعلق نگرفته که بتوانند از این طریق حق بیمه واریز کنند.

پیش از این معاون سازمان راهداری در راستای حمایت از رانندگان جاده‌ای و اتوبوس از توسعه خدمات بیمه‌ای، پرداخت تسهیلات یک تا دو میلیون تومانی و بهره‌مندی رانندگان اتوبوس و مینی بوس از مزایای بیمه بیکاری با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داده بود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری ایسنا

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.