طی نشستی در سازمان توسعه تجارت ایران صورت گرفت:

بررسی ظرفیت حمل و نقل ریلی کشور در توسعه تجارت با ترکیه

نشست بررسی ظرفیت حمل و نقل ریلی کشور برای توسعه تبادل تجاری میان ایران و ترکیه با حضور نمایندگان دستگاه‌های مرتبط از گمرک ج. ا. ایران، راه‌آهن ج .ا .ایران، معاونت قرنطینه سازمان حفظ نباتات و وزارت امور خارجه در سازمان سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، در این نشست، مسعود کمالی‌اردکانی، معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه به دلیل شیوع کرونا برخی از مرزهای زمینی به طور موقت مسدود شده‌اند یا ترددها محدود و به کندی صورت می‌گیرد، گفت: در این شرایط استفاده از ظرفیت حمل و نقل ریلی و توسعه این ظرفیت که همواره جزء برنامه‌های توسعه زیرساخت صادرات قلمداد می‌شده، مورد توجه بیشتر و لازم است با هماهنگی دستگاه‌های مسئول به رفع مشکلات و موانع استفاده از این ظرفیت پرداخت.

وی افزود: در این راستا، سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی امر تسهیل صادرات کشور این جلسه را برگزار کرده است تا با هفکری و ایجاد هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی موانع و مشکلات را شناسایی و با مساعدت دستگاه‌ها راهکارهای اجرایی ارائه شود.

معاون توسعه بازارهای صادراتی اظهار داشت: این بخش از حمل و نقل تجاری می‌تواند به منزله مکمل حمل و نقل جاده‌ای کشور قلمداد شود. در حال حاضر نیز تجارت با قطارهای باربری از طریق مرز رازی در استان آذربایجان غربی جریان دارد و نمایندگان معاونت قرنطینه سازمان حفظ نباتات، گمرک و راه‌آهن ج. ا. ایران با توجه به زیرساخت‌های مطلوب موجود، همچون گذشته، آمادگی خود را برای تداوم و سرعت کار و رفع هر نوع کاستی احتمالی اعلام کردند.

در ادامۀ این نشست، نمایندگان هر یک از دستگاه‌ها به بیان نقطه نظرات خود پرداختند و در شرایط فعلی، امکان تبادل تجاری با کشور ترکیه با بهره‌گیری از شبکه حمل و نقل ریلی و ظرفیت واگن‌های باربری دو کشور را برای این منظور مناسب توصیف کردند.

گفتنی است، تلاش برای 24 ساعته کردن فعالیت گمرکات مرزی رازی-خوی و همچنین انبارهای عمومی با هماهنگی گمرک و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، کمک به استفاده بهره‌ور از سیستم بهره‌برداری حمل و  نقل ریلی به منظور افزایش ظرفیت حمل بار توسط واگن‌های باربری، بهینه کردن فرایند ثبت سفارش و رویه‌های ورود موقت با حفظ پروتکل‌های قرنطینه‌ای و بهداشتی از جمله موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که مقرر شد دستگاه‌های متولی نسبت به هماهنگی و پیگیری آن اقدام کنند.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.