اعزام 10 رایزن بازرگانی به بازارهای مهم صادراتی در سال ” جهش تولید “

معاون توسعه بازارهای صادراتی در مصاحبه با برنامۀ رادیویی “گفت و گوی اقتصادی” با موضوع جهش تولید و رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف از اعزام رایزنان بازرگانی جدید به کشورهای هدف خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، معاون توسعۀ بازارهای صادراتی در مصاحبه با برنامه رادیویی “گفت و گوی اقتصادی” گفت: امسال حداقل 10 رایزن در 10 بازار مهم صادراتی کشور از جمله روسیه، ترکیه، کردستان عراق، عمان، چین، هند، افغانستان و ارمنستان مستقر خواهیم کرد.

وی افزود: در دوره‌هایی 25 رایزن ایرانی در کشورهای دنیا داشتیم اما اکنون تعداد این رایزن ها به پنج نفر کاهش پیدا کرده است.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران عمده ترین دلیل کاهش رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای دنیا را مشکلات بودجه ای و منابع مالی عنوان کرد و افزود: رایزنانی که در خارج از کشور سابقه داشتند هم اکنون در سازمان توسعه تجارت مستقر هستند که تجربه های بسیار خوبی هم در زمینه شناخت بازار، ارائه مشاوره به تجار و فعالان اقتصادی دارند.

وی ادامه داد: رایزنان سابق مستقر در سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان دبیر میز کشورهای مختلف مسئولیت داشته و با بنگاه ها نیز ارتباط دارند و به معرفی بازارها و ارائه مشاوره مشغولند.

کمالی اردکانی اظهار کرد: گرچه حضور فیزیکی رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف بسیار موثرتر است اما سابقه و شناخت خوب آنهااز بازار و نحوه بازاریابی قطعاً کمک زیادی به ما خواهد کرد.

معاون توسعه بازارهای صادراتی با اظهار اینکه توانمندی و ظرفیت های ایجاد شده توسط رایزنان بازرگانی در کشورهای هدف را از دست نداده ایم گفت: نقش رایزن بازرگانی یک نقش تسهیلگری است و فعالیتهای آنها لزوماً در همان سال منجر به نتیجه نخواهد شد اما حضور آنان در کشورهای هدف قطعاً منجر به افزایش ظرفیت های صادراتی خواهد شد.

وی گفت: در سال جاری بر اساس هماهنگی های صورت گرفته انتظار داریم که امسال حداقل 10 رایزن به 10 بازار مهم صادراتی کشور از جمله روسیه، ترکیه، کردستان عراق، عمان، چین، هند، افغانستان و ارمنستان اعزام کنیم.

کمالی اردکانی از رایزنان بازرگانی در سال “جهش تولید” به عنوان دیده بان های اقتصادی کشور یاد کرد و گفت: رایزنان بازرگانی از مهم ترین ابزارها برای معرفی محصولات صادراتی ایران به بازارها و منعکس کننده نیازهای بازارهای مختلف به محصولات ایرانی محسوب می شوند.

معاون توسعه بازارهای صادراتی همچنین توانمندسازی تولید داخل را از نتایج و اهداف ممنوعیت واردات کالاها برشمرد و گفت: بخش تولیدی و صنعتی کشورمان طی دو سال اخیر جان گرفته و امروز هم شیوع کرونا بخشی از ظرفیت‌های مغفول در کشورمان را زنده کرده است.

کمالی اردکانی در پایان، تأمین نیازهای داخل کشور و تأمین نیازهای صادراتی به ویژه بازارهای همسایه را در سال “جهش تولید” ضروری خواند و عنوان کرد: ما امسال سهم بازارهای همسایه را از صادرات کشورمان افزایش خواهیم داد و اینجاست که نقش رایزن بازرگانی در شناسایی بازارها مشخص می شود.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.