حمایت از صندوق ضمانت صادرات ایران در سال جهش تولید

مدیرکل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران حمایت از فعالیت‌های صندوق ضمانت صادرات ایران در سال جهش تولید را ضرورتی انکارناپذیر عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران،احسان  قمری گفت: مجموع پوشش‌های بیمه‌ای سال ۱۳۹۸ صندوق ضمانت صادرات ایران بالغ بر ۲.۰۳ میلیارد دلار بود که با احتساب ضمانتنامه‌های صادره به بالغ بر۲.۶ میلیارد دلار می‌رسد که نسبت به سال ۱۳۹۷ از رشد ۲۰ درصدی برخوردار بوده است.

وی افزود: کالا و خدمات به ارزش ۴۵ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ به سراسر دنیا صادر شده و با این حال، پوشش‌های صندوق ضمانت صادرات فقط محدود به ۵.۷ درصد از صادرات غیرنفتی کشور است  که لازم است توجه جدی در خصوص افزایش سرمایه ۱۲۰ میلیون دلاری صندوق ضمانت صادرات ایران، صورت گیرد.

قمری حداکثر ظرفیت ریسک‌پذیری موسسات بیمه اعتبار صادراتی را براساس استانداردهای بین‌المللی ۵ تا ۷ برابر سرمایه دانست و گفت: این  نسبت در ایران و در خصوص صندوق ضمانت صادرات ایران از ۲۰ برابر سرمایه فراتر رفته است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع پوشش‌های صندوق در سال ۹۸، مجموعا ۶۰ درصد به ۱۵ کشور همسایه و هند و چین اختصاص پیدا کرده است، از رشد ۶۶ درصدی این پوشش‌ها در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ به رغم مشکلات فراوان در حوزه صادرات از جمله تحریم‌های ناجوانمردانه خبر داد.

مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی در پایان با تاکید بر اینکه توسعه صادرات غیرنفتی در شرایط امروز کشور از اولویت‌های اساسی در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی و اشتغال و کاهش آثار زیانبار تحریم‌ها است، گفت: با توجه به نامگذاری سال جاری با عنوان سال جهش تولید به نظر می‌رسد حمایت از صندوق ضمانت صادرات با هدف ارائه هر چه بیشتر خدمات به جامعه صادرکنندگان از طریق افزایش ریالی و ارزی سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران ضروری است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.