وضعیت مرزها روزانه اطلاع‌رسانی می‌شود

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در مورد تاثیر کرونا بر واردات و صادرات کشور گفت: واردات کشور چندان تاثیری از مسئله کرونا نگرفت و در حال حاضر نیز مسیر دریایی ما برای واردات ضروری باز است. اما صادرات ما ۱۵-۵ درصد در اسفندماه تحت تاثیر کرونا قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، حمید زادبوم در مورد آخرین وضعیت مرزها گفت: مرز افغانستان، کردستان عراق و برخی مسیرها به سمت آذربایجان باز است. ترکیه‌ هم در مورد برخی کامیون‌ها امکان رفت و آمد وجود دارد. کامیون‌های ترک که در ایران هستند و یا از ترکمنستان می‌آیند، امکان ورود به ترکیه را دارند. همچنین کامیون‌های ما که از اروپا می‌آیند یا در ترکیه هستند، می‌توانند وارد کشور شوند.

زادبوم افزود: از همان ابتدای مسئله کرونا، از طریق سفارتخانه‌ها و رایزن‌هایی که در کشورهای همسایه داشتیم، رصد روزانه مرزها صورت می‌گرفت و  از طریق اپلیکیشن «راهنمای تاجر» و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اطلاع‌رسانی‌های لازم انجام شد.

وی با بیان اینکه رایزنان ما در کشورهای افغانستان، ترکیه، پاکستان، ارمنستان روزانه از آخرین وضعیت مرزها گزارش می‌دادند و سازمان توسعه تجارت ایران به تصمیم‌گیران و تجار اطلاع‌رسانی روزانه می‌کرد، ادامه داد: با کمک سفرا در کشورهای همسایه تا آنجایی که می‌توانستیم تلاش کردیم کامیون‌های ایرانی و کالاها در آن کشورها و در مسیرها معطل نشوند.

زادبوم گفت: همچنین در جلسات روزانه با مسئولان وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و گمرگ جمهوری اسلامی ایران هماهنگی‌های لازم برای اقدامات مناسب صورت می‌گرفت.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در همین زمینه وزارت بهداشت، پروتکل‌های بهداشتی را به کشورهای همسایه و کشورهایی که با آنها مراوده تجاری داریم، ابلاغ کرد.

زادبوم با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده از سوی برخی کشورها برای تجار ادامه داد: در هر صورت برخی برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات کشورها کلی و براساس تصمیم مقامات بهداشتی این کشورها برای ورود و خروج کالا صورت می‌گیرد و لزوما با پیگیری سفارتخانه‌ها حل نمی‌شود.

وی افزود: ما خوش‌بین هستیم این مسائل ظرف یک ماه آینده حل ‌شود و رفت و آمدها به روال قبل برگردد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با توجه به زیرساختی که در سال ۹۸ برای تولید ایجاد شد و ترسالی که در بخش کشاورزی داشتیم، هم در بخش صنعت و کشاورزی انتظار رشد صادرات می‌رود، هرچند ممکن است در نیمه اول سال ۹۹ دستیابی به این رشد سخت باشد. اما با مهار کرونا در دو سه ماه اول سال، در نیمه دوم، این رشد در صادرات را خواهیم داشت‌.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.