خریدوفروش دلار بین شب عید امسال و پارسال چقدر تفاوت داشت؟

روز پنج‌شنبه، شاخص ارزی ۳۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. این ارز در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز شاهد کاهش قیمت بود.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ به‌رغم افت‌های متوالی، دلار در هفته‌ای که گذشت توانست ۴ دهم درصد افزایش قیمت را به ثبت برساند. علت این افزایش نیز جهش ۱۹۰ تومانی روز دوشنبه بود که این ارز را به آستانه سطح ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومانی رسانده بود و پس از آن بازار هر چقدر افت کرد به محدوده ۱۵ هزار و ۲۸۰ تومانی پنج شنبه دو هفته قبل نرسید.

درست است که اسکناس آمریکایی در مجموع در هفته قبل بازدهی مثبت را به ثبت رساند، ولی تعداد زیادی از معامله‌گران باور دارند، این ارز در آخرین هفته سال، سوختی ندارد که به این ارز برای افزایش بیشتر قیمت کمک کند؛ آنها اعتقاد داشتند، روند روزهای آخر بازار در هفته گذشته نیز نشان می‌داد که هیجان از بازار رخت بسته است و قیمت با یک شیب آرام در جاده کاهشی حرکت می‌کند.  یکی از دلایلی که این بخش از معامله‌گران را به افت بیشتر قیمت امیدوار کرده است، خروج تقاضای مسافرتی از بازار است.

به گفته برخی بازیگران با تجربه ارزی، در مقاطع مشابه سال‌های قبل در هفته‌های انتهای اسفند و ابتدای فروردین تقاضا برای خرید اسکناس آمریکایی و پول برخی کشورهای همسایه در بازار بالا می‌رفت، ولی در سال جاری، به دلیل گسترش ویروس کرونا، امکان سفر به بسیاری از کشورها محدود شده است؛ این مساله عاملی است که از نگاه این دسته از بازیگران ارزی موجب می‌شود فشار کمتری در دو هفته آتی به بازار ارز وارد شود، چرا که سفر به‌طور کلی از مبدا ایران با محدودیت‌هایی مواجه است. در گذشته بسیاری از ایرانی‌ها از اواخر اسفندماه برای تهیه ارز مورد نیاز سفر خود به‌خصوص به کشورهای همسایه وارد بازار می‌شدند و همین مساله قیمت دلار و سایر ارزها را تحریک می‌کرد.

انتهای پیام/

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.