عوامل احتکار اقلام بهداشتی مشخص شدند

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به احتکار اقلام بهداشتی گفت: بروز این احتکارها ناشی از عدم همکاری وزارت بهداشت و گمرک با سامانه جامع انبارها است.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ علی رهبری در پاسخ به این سوال که علیرغم وجود سامانه جامع انباره دلیل احتکار اقلام بهداشتی چیست گفت:  شکل‌گیری مسائلی از جمله احتکار ماسک ریشه در عدم همکاری برخی دستگاه‌ها با سامانه جامع انبارها دارد، گفت: متاسفانه با وجود الزام قانونی، رهگیری کالا در حوزه اقلام سلامت‌محور از جمله ماسک انجام نمی‌گیرد.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به لزوم ایجاد شفافیت و جلوگیری از احتکار کالاهای سلامت‌محور همچون ماسک در شرایط فعلی گفت: فلسفه ایجاد سامانه جامع انبارها، رصد کالا از بدو ورود و یا تولید تا محل عرضه به مصرف‌کننده نهایی بوده است، اما این اتفاق در حوزه اقلام سلامت‌محور به دلیل عدم همکاری برخی دستگاه‌ها از جمله گمرک رخ نداد و رهگیری کالا در این حوزه صورت نگرفت.

* سامانه جامع انبارها مشکلی ندارد، دستگاه‌ها همکاری نمی‌کنند

 وی یکی از دلایل عمده وضع موجود در خصوص احتکار ماسک را عدم ضمانت اجرایی سامانه جامع انبارها دانست و عنوان کرد: به عنوان مثال باید صدور بیمه‌نامه آتش‌سوزی و پرداخت خسارت، منوط به استعلام از سامانه جامع انبارها می‌شد اما این امر هنوز عملیاتی نشده است.

رهبری در ادامه با بیان اینکه سامانه جامع انبارها در حال‌حاضر از نظر نرم‌افزاری مشکلی ندارد، افزود: با این وجود دستگاه‌ها از دو ماه قبل همکاری خود را به شکل بسیار محدود با این سامانه آغاز کرده‌اند اما هنوز این همکاری به شکل کامل انجام نشده؛ بنابراین بهره‌برداری کامل از این سامانه منوط به همکاری کلیه دستگاه‌ها است.

سرپرست مرکز توسعه تجارت در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به نامه گلایه آمیز وزیر بهداشت به رئیس‌جمهور در خصوص احتکار ماسک توسط سودجویان گفت: تا آنجایی که بنده مطلع هستم، تعدادی از این ماسک‌ها وارداتی بوده است؛ بر همین اساس از آن جایی که برای رهگیری این ماسک‌ها از گمرک تا مرحله انبارش، نیازمند همکاری این نهاد بودیم، متاسفانه همکاری لازم از سوی گمرک انجام نگرفت.

رهبری همچنین با بیان اینکه وزارت بهداشت طبق «دستورالعمل اجرایی تبصره ٤ ماده ١٨ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز»، موظف به ثبت  اطلاعات انبارهای خود را در سامانه TTAC و همچنین سامانه جامع انبارها است، اظهارداشت: متاسفانه  اطلاعات موجودی برخی از انبارهای اقلام سلامت‌محور در این سامانه‌ها ثبت نشده است.

وی در پایان گفت: شفاف‌سازی موجودی انبارهایی که در کل کشور در پی پنهان‌سازی هستند، کار پیچیده‌ای است،  بنابراین در این خصوص عدم همکاری دستگاه‌ها با یکدیگر این امر را سخت‌تر خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.