عملیات بازار باز چه تاثیری در اقتصاد دارد؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بانک مرکزی برای کنترل رکود، تورم و رونق تولید و همچنین تحقق اهداف اقتصادی مانند ایجاد اشتغال، ثبات نرخ بهره، رشد اقتصادی، ثبات بازارهای مالی از سیاست بازار باز استفاده می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ محمد حسن‌نژاد با اشاره به اجرای عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی گفت: اجرای این موضوع یک روال عادی است و بانک مرکزی برای کنترل رکود، تورم و رونق تولید و همچنین تحقق اهداف اقتصادی مانند ایجاد اشتغال، ثبات نرخ بهره، رشد اقتصادی، ثبات بازارهای مالی از سیاست بازار باز استفاده می‌کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: کشورهای دنیا اکنون تقریبا به اندازه صد در صد تولید ناخالص داخلی خود اوراق منتشر می‌کنند اما ایران تاکنون این کار را انجام نداده بود و می‌توان اجرای بازار باز را از سوی بانک مرکزی اقدام بسیار مثبتی قلمداد کرد.

نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس اظهار داشت: بانک مرکزی براساس سیاست بازار باز نقدینگی را در کشور جمع‌آوری و پخش می‌کند و اجازه نمی‌دهد، این نقدینگی موجب تقاضای کاذب و ایجاد تورم شود و بنابراین افق بسیار مثبتی نسبت به اجرای بازار باز در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه اجرای عملیات بازار باز با واسطه می‌تواند روی قیمت ارز تاثیرگذار باشد، گفت: گران شدن اندک قیمت ارز در حال حاضر یک موضوع طبیعی است زیرا اگر قیمت ارز به صورت پله‌ای و تقریبی گران شود بسیار بهتر از آن است که برای مدت‌ها قیمت آن را سرکوب کرده و بعد به یکباره بعد از سه سال چند برابر شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری خانه ملت

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.