تامین مالی حدود ۹ درصد تولید برق کشور توسط این بانک

ظرفیت طرح های نیروگاهی تامین مالی شده توسط بانک صنعت و معدن بالغ بر ۶۹۰۰ مگاوات است که در حدود ۹ درصد کل تولید برق کشور را شامل می شود.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از روابط عمومی بانک صنعت و معدن، وی عنوان داشت: تعداد ۵۵ طرح نیروگاهی با تسهیلات ۳۸۵۰ میلیون یورویی و ۱۲۷۰ میلیارد ریالی این بانک با اشتغالزایی ۱۶۴۰ نفر در ۱۰ سال اخیر توسط این بانک تامین مالی شده است.

مدیرامور نظارت بر طرح های بانک صنعت و معدن خاطرنشان کرد: اخیرا نیز سومین واحد بخار نیروگاه تدبیر سازان سرآمد(نیروگاه ارومیه) در آذربایجان غربی با تأمین مالی بانک صنعت معدن به بهره برداری رسید.

وی اظهار داشت: نیروگاه یادشده پیش از تکمیل این طرح، با شش واحد گازی جمعاً به ظرفیت ۹۵۴ مگاوات در حال فعالیت بود و هم اکنون با تکمیل سومین واحد بخش بخار، ظرفیت اسمی نیروگاه با رسیدن به ۱۴۹۵ مگاوات در حالت سیکل ترکیبی (گازی و بخار) به میزان ۵۰ درصد افزایش یافته و راندمان نیروگاه نیز از ۳۲ درصد به ۴۸ درصد رسیده است.

وی در خصوص برخی مزایای احداث ۳ واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه با مشارکت تسهیلاتی این بانک بیان داشت: این نیروگاه بزرگترین نیروگاه شمال غرب کشور است که با صرفه‌جویی نزدیک به یک میلیارد مترمکعب گاز در سال که بیش از ۱۵ درصد مصرف سالانه گاز کل استان آذربایجان غربی می‌باشد، به تولید برق مبادرت دارد.

مدیرامور نظارت بر طرح های این بانک، ایجاد فرصت‌های شغلی در طول دوره ساخت و بهره برداری، بهبود شرایط اقتصادی در منطقه و امکان صادرات و ارزآوری به دلیل همجواری با کشورهای عراق، کردستان عراق و ترکیه را از مزیت های اقتصادی طرح یادشده برشمرد.

وی همچنین کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی به ازای هر کیلووات ساعت برق تولیدی، کاهش آلودگی گرمایی به دلیل کاهش دمای دود خروجی از دودکش واحدها از ۵۵۰ درجه سانتی‌گراد به ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد، عدم حفاری چاه جدید و استفاده از منابع آبی موجود نیروگاه و استفاده از سیستم خنک‌کاری ACC به جای سیستم برج هلر و کاهش محسوس مصرف آب در فرایند سیکل بخار را از مزایای فنی طرح مذکور دانست.

گفتنی است، در راستای نقش توسعه ای این بانک در گسترش زیربناهای کشور، انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت یاد شده در سال ۱۳۹۶ و با بهره‌گیری از تسهیلات صندوق توسعه ملی صورت پذیرفت و ضمن گشایش و فعال‌سازی اعتبار اسنادی، طرح توسعه بخش بخار نیروگاه با تسهیلات ۳۵۰ میلیون دلاری این بانک کلید خورد که هم اکنون با تکمیل سومین واحد آن به بهره برداری کامل رسید.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.