امکان حمل ۵ روزه بار ریلی از سرخس به بندرعباس فراهم شد

مدیرعامل شرکت راه آهن از امکان حمل ریلی بار در مسیر سرخس- بندرعباس طی ۳ تا ۵ روز خبر داد و گفت: بارهای بین المللی در اولویت مسیرهای ریلی قرار دارند و به این بارها تخفیف می‌دهیم.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ سیدمیعاد صالحی اظهار کرد: بر اساس تحقیقاتی که 7 سال قبل انجام شد مزیت‌های رقابتی کشور در حوزه درون سرزمینی، ریلی و در حوزه‌های بین‌المللی، دریایی بود و کارشناسان معتقد بودند که به‌جای ریل و بندر در کشور به شقوق جاده‌ای و هوایی پرداخته شده است.

وی با اشاره دو مرز ریلی مشترک با ترکمنستان بیان کرد: دو مرز سرخس و اینچه برون با گذر از کشورهای همسایه در نهایت به کشور چین متصل می‌شوند و از طرف دیگر نیز به همین ترتیب به روسیه متصل می‌شویم که در نتیجه می‌توان به‌صورت تمام ریلی بار را به بندر عباس رساند.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای حمل ذغال‌سنگ روسیه به هند، ادامه داد: در زمان حاضر تعویض بوژی کمتر از یک روز زمان می‌برد و در شبانه‌روز 300 لکوموتیو باری در کشور خدمت رسانی می‌کند که قابلیت برنامه ریزی برای اولویت بخشی به بارهای ترانزیتی را دارند. همچنین رهگیری واگن‌ها را برای برخی مشتریان فراهم کرده‌ایم و این خدمات برای سایرین نیز در دست اقدام قرار دارد.

وی بیان کرد: بر اساس توافق با روسیه، قزاقستان و ترکمنستان مقرر شد طی 3 تا 5 روز، بار را از سرخس به بندرعباس برسانیم و برای بارهای بین‌المللی تخفیف قائل شده و بارهای بین‌المللی را در اولویت مسیرهای ریلی قرار داده‌ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی  با بیان اینکه کریدور شمال-جنوب 6 محور ریلی دارد، گفت: 2 کریدور در شرق، 2 کریدور در غرب و دو کریدور به‌واسطه دریای خزر به ریل متصل هستند که دو کریدور ریلی واقع در شرق دریای خزر، هم اکنون عملیاتی هستند و بارهای حوزه خلیج فارس از بندر عباس به سرخس و اینچه برون به‌صورت ریلی حمل می‌شوند. در غرب دریای خزر نیز، بندر امیر آباد به ریل متصل است و بندر کاسپین در آینده نزدیک به ریل متصل می‌شود.

صالحی اضافه کرد: بسیاری از مشکلات اتصال ریل به بندر با تدابیر وزیر راه و شهرسازی و تلاش همکاران و کارکنان شرکت راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی رفع شده‌است.

وی با اشاره به‌ضرورت لجستیک ریل پایه تأکید کرد: انتظار می‌رود، سرعت تخلیه و بارگیری در بنادر بر روی ریل افزایش یابد و زیرساخت‌های لازم در بنادر فراهم شود. همچنین گمرکات انعطاف پذیری داشته‌باشند تا ماندگاری بار کاهش یابد و یک مسیر جذاب ترانزیتی ریلی-دریایی برای کشورهای مبادی بار فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش می کنیم ناکارآمدی در حوزه ریلی را برطرف کنیم، گفت: نیاز است در بنادر برای افزایش ظرفیت‌های لجستیکی تلاش شود. به‌طور مثال به‌زودی ریل به بندر کاسپین می‌رسد و ما به اسکله رو رو نیاز داریم.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.