تداوم رشد بورس با وجود حال و هوای عجیب بازار

شاخص کل از ۴۵۰ هزار واحد گذشت، بازار سرمایه هفته جدید را نیز با حال و هوایی خاص آغاز کرد؛ موج قوی خرید در بسیاری از سهم های کوچک و بزرگ بازار، به رشد بیش از 10 هزار واحدی شاخص در دقایق ابتدایی منجر شد اما پس از آن موجی از عرضه و فشار فروش ایجاد شد تا سرانجام شاخص کل سه هزار واحد از رشد صبحگاهی را از دست دهد و با رشد هفت هزار واحدی برای اولین بار در تاریخ از 450 هزار واحد عبور کند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ در معاملات دیروز بازار سرمایه نیز، سطح بالای ریسک و نوسان قابل مشاهده بود، جایی که فشار شدید خرید، در دقایق پایانی معاملات جای خود را به فشار سنگین فروش داد. با همه این ها همچنان جو عمومی بازار مثبت است به نحوی که صف‌های فروش بسیار زودتر از صف های خرید جمع ‌شدند و قیمت پایانی در اکثر نمادها مثبت ماند.

این در حالی است که برخی تک سهم های پرماجرای بازار، مثل سایپا، مخابرات ایران و آوانوین، نتوانستند از فشار فروش رهایی یابند. سایپا که مدتی مورد توجه همه بازار بود و طی کمتر از یک ماه، 81 درصد رشد کرده بود، برای سومین روز متوالی منفی و صف فروش شد. در سوی دیگر،  بهترین گروه این روزهای بازار هم، پالایشی ها هستند که با قدرت در حال رشدند و تاثیر زیادی هم بر رشد شاخص کل گذاشتند.برخی رشد فعلی بورس را حبابی و فاقد پشتوانه می دانند اما برخی نیز معتقدند که اکنون خرید سهام نه بر اساس قدرت سودسازی شرکت ها بلکه بر اساس ارزش دارایی های آنان است بنابراین نمی توان گفت که خریدها بدون پشتوانه است.

در همین حال، رئیس سازمان بورس هم در مصاحبه ای به طور تلویحی از موضع دوم حمایت کرد. شاپور محمدی در گفت‌ و گو با فارس، در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی افتاده که اقتصاد کشور در رکود به سر می‌برد اما شاخص بورس مرتب رکورد می‌شکند؟ گفت: افزایش شاخص بورس دلایل متعددی دارد، از جمله این که از محل تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه شرکت‌ها که باعث سودآوری آن ها می‌شود، سهام آن ها رشد می کند.

وی همچنین ورود نقدینگی و توجه سهامداران به رشد سودآوری شرکت ها در بلندمدت را عامل دیگر رشد بورس دانست و درباره نحوه حمایت از بازار هم گفت: تلاش بر این بود که نهادهای سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بزرگ حقوقی در کنار سهامداران قرار گیرد و اگر آن ها فروشنده بودند، حقوقی‌ها خریدار شدند. محمدی افزود: اگر مردم بدانند شرکت‌های بورسی هر سال رشد می‌کنند، چرا سهام خود را بفروشند، هم شرکت سود نقدی به سهام می‌دهد و هم قیمت خود سهام تقویت می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: روزنامه خراسان

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.