مهندس طاهر مدیر تحقیقات و تکنولوژی شرکت فولاد خوزستان: تحریم‌های ظالمانه رویکرد تولیدکنندگان صنعت فولاد را به سمت بومی‌سازی تغییر داد

در شرکت فولاد خوزستان طی ۵ سال اخیر نگرش به موضوع تحقیقات تغییر کرده و از زمانی که تحریم‌های ظالمانه در کشور بیشتر شده است؛ تولیدکنندگان مجبور شدند رویکرد خود را تغییر دهند.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ مهندس کامران طاهر مدیر تحقیقات و تکنولوژی شرکت فولاد خوزستان در اولین روز از پنجمین جشنواره و نمایشگاه فولاد ایران ضمن بیان مطلب فوق در جمع خبرنگاران تاکید کرد: یکی از ویژگی‌های مهم کشورمان این است که انسان‌های با ارزش و دانش فنی بالایی دارد که هر کدام از آنها به صورت انفرادی می‌توانند منشأ حرکت شوند. در واقع کسانی که بتوانند آنها را شناسایی کنند؛ بسیار کم هستند. متقابلاً نیازهای زیادی نیز در صنعت وجود دارد که ما احتیاج به توانایی‌های آنها در بخش‌های دانشگاهی و دانش‌بنیانی داریم.
وی با تاکید بر اینکه شرکت فولاد خوزستان در زمینه تحقیقات و تکنولوژی پیشتاز است و در این راستا سابقه‌ای ۳۰ ساله دارد، گفت: اگر موشکافانه به موضوع نگاه شود؛ بیشتر مواردی که در صنعت فولاد به عنوان نوآوری، بومی‌سازی‌ها و تحقیقات جاری و در همه جا مورد استفاده است؛ می‌توان ریشه آنها را در سنوات گذشته در فولاد خوزستان یافت که توسط همکاران زحمتکش این مجموعه انجام شده است.
مدیر تحقیقات و تکنولوژی شرکت فولاد خوزستان همچنین با بیان اینکه ما در این مجموعه با روش‌هایی نیازهایی که در این صنعت وجود دارد را با آدم‌های مختلف و توانمند وصل کرده‌ایم، گفت: در همین راستا موفق شدیم طی چند سال اخیر حرکت‌های مهمی در بخش‌های پژوهشی و بومی‌سازی انجام دهیم. ما با شعار تحقیقات پیرامون کارهای ارزش‌محور و نیازمحور حرکت می‌کنیم. یعنی کارهایی که منجر به تحقیقات پایه‌ای، بنیادی و مطالعات کتابخانه‌ای است را به موسسات پژوهشی واگذار می‌کنیم.
وی با اشاره اینکه شرکت فولاد خوزستان در صنعت از تحقیقات استقبال می‌کند، گفت: این امر اولاً نیاز ما در آن نقطه خاص را برآورده می‌کند و دیگر اینکه باعث ایجاد ارزش‌افزوده می‌شود.
وی تاکید کرد: این در حالی است که حلقه‌های اقتصاد هر روز فشرده‌تر و حاشیه سود شرکت‌های فولادی کمتر می‌شود؛ بنابراین ما پژوهش‌های کاربردی که باعث می‌شود در این رابطه به بقا و تعالی شرکت‌ها کمک کند را توسعه می‌دهیم. در همین راستا طی دو سال گذشته بیش از ۳۵ پروژه نیازمحور و ارزش‌‌محور به ارزش حدود ۳۰ میلیارد تومان اجرا کردیم.
مهندس طاهر همچنین با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۶۵ پروژه پژوهشی و بومی‌سازی را در حال انعقاد قرارداد داریم، گفت: حدود ۱۲۷ پروژه نیز در حال مذاکرات اولیه قرار دارد. در واقع سیر رو به رشد را پیش گرفته‌ایم و محور اصلی موتورمحرکه آن نیز در شرکت‌های دانش‌بنیان استوار است. در همین راستا کسانی که به نوعی فکری در ذهن دارند که به صنعت فولاد کمک کند؛ می‌توانند به ما مراجعه و ما آنها را جذب می‌کنیم.

مدیر تحقیقات و تکنولوژی شرکت فولاد خوزستان گفت: در راستای این نیازها در سال ۱۴۰۲ به دستور مهندس ابراهیمی مدیرعامل این مجموعه مرکز نوآوری شرکت فولاد خوزستان با ۷ دپارتمان برق، مکانیک، محیط زیست، متالوژی، هوش مصنوعی و غیره شروع به کار کرده است که بتوانیم در حداقل زمان پاسخگوی نیازهای فناورانه شرکت باشیم. ما همچنین در همایش‌های فنی نیز شرکت می‌کنیم و نیروی‌انسانی با ارزش و دانشمند را جذب کرده و به خدمت صنعت می‌گیریم. آغوش ما به روی فکرهای نو و آدم‌هایی که می‌توانند در شرایط سخت کشور با وجود تحریم‌ها و بحران‌هایی که وجود دارد؛ کمک کنند؛ باز است. اگر ما این کار را انجام ندهیم؛ در رقابت فنی شکست می‌خوریم و حتما باید به سمت پژوهش برویم و همه باید به این موضوع کمک کنند.
وی در خصوص موارد زیست‌محیطی گفت: شرکت فولاد خوزستان حدود ۲۵ پروژه زیست‌محیطی را اجرا می‌کند و ما به عنوان نوک پیکان در این زمینه پژوهش می‌کنیم و در اولویت‌های اول منافع زیست‌محیطی و جامعه را در نظر می‌گیریم. حتی این روزها این موضوع برای شرکت بسیار پرهزینه است، اما از نظر ما بازگشت هزینه آن در سلامت مردم و کارکنان و ارتقاء شاخص زیست‌محیطی مهم است.
مهندس طاهر در خصوص ارتباطات بین‌المللی و استفاده از تکنولوژی روز دنیا گفت: شرکت فولاد خوزستان از قدیم به صورت سنتی رویکرد شناسایی تکنولوژی در دنیا را داشته است. حتی اکنون نیز مطالعات وسیعی در خصوص فولاد سبز و انرژی خورشیدی و فناوری‌های جدید تولید فولاد را در حال انجام داریم. این مطالعات به کمک مشاوران معتبر و با استفاده از منابعی که با آنها مکاتبه و به کشورهایی که سفر می‌کنیم و اطلاعاتی که از آنها در می‌آوریم؛ به شرکت فولاد خوزستان وارد می‌شود. البته نکته مهم این است که اگر وسیله و تکنولوژی در کشوری دیگر جواب می‌دهد؛ به معنای این نیست که در شرکت فولاد خوزستان نیز جواب دهد. بنابراین باید قوانین بالادستی و پایین‌دستی آنها با ما مقایسه شود و تجهذیزاتی که شناسایی می‌کنید؛ باید با قوانین، توانایی‌ها، محدودیت‌ها و امکانات کشور و شرکت‌ها سنجیده و بومی‌سازی و سپس به صنعت وارد شود.
وی در پایان تاکید کرد: در زمینه انقلاب صنعتی چهارم اگر کسی در یک گوشه‌ای از دنیا کاری را انجام دهد؛ ما حداکثر ظرف یک ماه متوجه می‌شویم و به آوردن آن تکنولوژی برای شرکت اقدام می‌کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.