مدیرعامل راه آهن:

همه واگن‌ها مجهز به کفش ترمز شدند و دیگر هیچ‌ واگنی با شیر بسته سیر نمیکند

صالحی مدیرعامل راه آهن در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: سالهای طولانیست که به دلایل مختلف نزدیک به ٣٠ درصد از واگن‌های باری شبکه با خارج کردن سیستم ترمز واگن از مدار و به اصطلاح به صورت شیر بسته سیر می‌کردند که این موضوع باعث می‌شد که قطار در زمان‌هایی که باید متوقف شود با افزایش طول خط ترمز مواجه شده و دیرتر از حرکت بایستد. تنها عامل کنترلی نیز حداقلی از نیروی ترمز بود که برای خط ترمز ١٠٠٠ متری در شیب ١۵ در هزار، معادل ۴١ درصد وزن واگن در نظر گرفته میشد که این مقدار، ضریب اطمینانی حداقلی بوده است و سهل انگاری‌های کوچک میتوانست منجر به مشکلاتی بزرگ گردد.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی؛ وی در ادامه نوشته است: به همین دلیل از یک سال قبل این موضوع را در هیأت مدیره طرح کردم و با اتخاذ تدابیر لازم و برنامه‌ریزی صورت گرفته، در سه ماهه اخیر در ابتدا به صورت آزمایشی در یکی از مناطق و به مرور در کل شبکه، واگن‌های باری به کفش ترمز تجهیز شده و نقصهای موجود در سیستم ترمز واگنها تا حد امکان برطرف گردیدند و با پیگیری شبانه‌روزی از ستاد و مناطق الحمدلله در حال حاضر تقریبا تمامی واگن‌ها شیر باز سیر میکنند و سیستم ترمز آنها در مدار قرار دارد.

با توجه به گزارشات دریافت شده، در حال حاضر نیروی ترمز معادل قطارهای باری با واگنهای باردار با توجه به نوع واگنها و تجهیزات حدود ۵۵ تا ۶٠ درصد وزن آن می‌باشد که نوید بخش ارتقاء ایمنی در این زمینه است.

با تلاش همکاران عزیز، مشکل حدود ۵٠٠٠ واگن شیر بسته طی این سه ماه رفع شده است و ان شاءالله دیگر اجازه سیر با قابلیت اطمینان پایین را نخواهیم داد.

همانطور که بارها عرض کرده‌ام هزینه‌کرد برای ایمنی، سرمایه‌گذاری است و قطعا منجر به کاهش قابل توجه هزینه‌ها در بلندمدت خواهد شد.

البته توجه به ایمنی، شقوق و ابعاد مختلفی دارد و این اقدام یکی از موضوعات در حال انجام بوده و تلاشهای مختلف در این زمینه ادامه دارد.

ایمنی بالا یکی از عناصر مهم شعار «راه‌آهن توانمند، ایران قدرتمند» است.

توضیح برای عزیزان غیرراه‌آهنی: حداکثر فشار ترمز معادل برای قطارهای باری با واگنهای باردار، حدود ۵۵ تا ۶٠ درصد وزن قطار می‌باشد.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.