برگ زرین دیگری در کارنامه پرافتخار دولت سیزدهم رقم خورد؛

ابراز رضایت و قدردانی رییس جمهور از اقدامات سازمان بنادر در احیای خلیج گرگان

احیای خلیج گرگان پس از ماه‌ها تلاش بی‌وقفه و شبانه‌‌روزی سازمان بنادر و دریانوردی در حالی به ثمر نشست که با رضایت خاطر رییس جمهور محترم دولت مردمی همراه بود به گونه ای که وزیر راه و شهرسازی از آن به عنوان مهم‌ترین خبر سفر رییس جمهور به استان گلستان یاد کرد ، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز اعلام کرد اثرات احیای این خلیج در آینده نمایان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری رخداد اقتصادی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، ۳۰ آذرماه ماه سال جاری بود که در سفر رییس جمهور، مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهرسازی و علی‌اکبر صفایی؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی پروژه احیای خلیج گرگان ولایروبی کانال آشوراده و مسیر منتهی به اسکله مسافری و تجاری بندر ترکمن به بهره برداری رسید.

صدور دستور رییس جمهور

اسفندماه سال ۱۴۰۰ بود که رییس جمهور در سفر استانی اول دولت مردمی راهی خلیج گرگان و جزیره آشوراده شد و پس از استماع نظر کارشناسان، دستور صریح و شفاف آغاز عملیات لایروبی و نجات بخشی خلیج گرگان را صادر کرد.

اقدام آنی و نتیجه‌بخش سازمان بنادر پس از دستور رییس جمهور

چند روز بعد سازمان بنادر و دریانوردی با آغاز عملیات هیدروگرافی و به‌روزرسانی نقشه‌های میدانی، مقدمات اجرای یکی از بزرگترین پروژه‌های زیست محیطی کشور را محقق کرد و در ادامه با ترک تشریفات اداری با ورود قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء عملیات رسوب‌برداری از کانال آشوراده آغاز شد تا حیات به خلیج گرگان بازگردد.

در نهایت نیز پس ماه‌‌ها تلاش و پیگیری مستمر دولت مردمی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان بنادر و‌ دریانوردی و مشارکت قرارگاه خاتم الانبیاء، لایروبی کانال‌های ارتباطی به ویژه کانال آشوراده انجام و خلیج گرگان احیا شد.

ابراز رضایت رییس جمهور از احیای خلیج گرگان

رئیس جمهور در سفر استانی به گلستان از جزیره آشوراده و خلیج گرگان بازدید کرد و در دیدار با مردم استان گلستان، اظهار داشت: خوشبختانه شاهد هستیم با عملکرد خوب استان گلستان پس از دور نخست سفر، خلیج گرگان را از تهدید به فرصت تبدیل کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه لایروبی خلیج گرگان یک فرصت بزرگ برای مردم ایجاد کرده است، عنوان کرد: لایروبی خلیج گرگان یک فرصت بزرگ اقتصادی برای مردم استان گلستان است.

لایروبی و احیای خلیج گرگان؛ مهم‌ترین خبر خوب وزیر راه

مهرداد بذرپاش؛ وزیر راه و شهرسازی نیز که در سفر استانی دوم رییس جمهور به گلستان، ایشان را همراهی کرد از خلیج گرگان بازدید کرد با اشاره به اینکه احیای خلیج گرگان یکی از خبرهای خوب و پربار در حوزه راه و شهرسازی است، بیان کرد: افزود: مهم‌ترین خبر خوب در دور دوم سفرهای استانی رییس جمهوری به گلستان لایروبی و احیای خلیج گرگان بود که در حوزه سازمان بنادر و دریانوردی با همراهی محیط زیست و استانداری گلستان اتفاق افتاد.

نمایان شدن اثرات احیای خلیج گرگان در آینده طبق اعلام مدیرعامل سازمان نبادر

علی‌اکبر صفایی؛ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی که با هیات همراه رییس جمهور به استان گلستان سفر کرده بود، در مورد احیای خلیج گرگان ولایروبی کانال آشوراده، اظهار داشت: لایروبی این پروژه از نظر زیست محیطی، رونق اقتصادی و امکان حیات دوباره بسیار حائز اهمیت است و احیای خلیج گرگان و اثرات مهم آن در سال‌های آینده بر همگان نمایان خواهد شد و در این مهم دولت و مشخصا سازمان بنادر و دریانوردی در فعالیتی شبانه‌روزی زندگی را به خلیج گرگان که می توانست در سال‌های آینده با عدم رسیدگی تبدیل به شوره‌زار شود و ریزگردها نفس مردم را به شماره درآورد، بازگرداند.

صفایی با تاکید بر اینکه جلب رضایتمندی مردم و آغاز فعالیت‌های دریایی از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم است، خاطرنشان کرد: در نهایت با تلاش‌های سازمان بنادر و دریانوردی و حمایت‌های رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی، خلیج گرگان که در حال نابودی و تبدیل شدن به شوره زار بود با سرمایه گذاری ۵۵۰ میلیارد تومانی احیا شد.

وی افزود: کل حجم لایروبی شامل مسیرهای تردد بین اسکله چوبی مسافری بندر ترکمن و جزیره آشوراده، کانال فرعی بندر ترکمن و حوضچه بندر ترکمن و مسیر فرعی بین مسیر آشوراده و اسکله رستوران یک میلیون و ۴۲۰ هزار مترمکعب است و این پروژه از ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ آغاز شد و ۳۰ آذرماه در سفر رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید.

تحقق وعده «احیای خلیج گرگان» برای رونق گردشگری و حفظ محیط زیست

علی فتحی؛ عضو هیات عامل و معاون مهندسی و‌ توسعه امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با تاکید بر اینکه بهره برداری از احیای خلیج گرگان یک آرزوی دیرینه برای مردم گرگان بود که به حقیقت پیوست، گفت: دستاورد‌های این اقدام رونق گردشگری در اقتصاد منطقه است و حفظ محیط‌زیست و بخش گردشگری هم با احیای این خلیج در دستور کار قرار می‌‌گیرد.

وی ادامه داد: بحرانی که در این بخش وجود داشت خشک شدن بندر ترکمن بود که خوشبختانه این حوضچه احیا شد و این حوضچه کاملا بازیابی شد انتقال آب در امور بحث گردشگری انجام شد.

کانال آشوراده از کجا به کجا رسید؟

خلیج گرگان که از طریق سه کانال آشواده، چپقلی و خزینی با دریای خزر در ارتباط بود طی سال‌های ۱۳۷۲ تا زمان صدور دستور لایروبی توسط رییس محترم دولت مردمی از تراز منفی ۲۵.۵ به تراز منفی ۲۷.۵ کاهش یافت و همین موضوع سبب خشک شدن کانال خزینی و آشوراده شد و با دستور رییس جمهور، سازمان بنادر و دریانوردی ماموریت پیدا کرد تا عملیات اجرای لایروبی کانال آشوراده و مسیر منتهی به خلیج گرگان را انجام دهد

با آبگیری خلیج گرگان، سطح آب خلیج ۴۰ سانتی متر افزایش پیدا کرد و پهنه آبی جدیدی به مساحت ۳۰۰۰ هکتار به مساحت خلیج اضافه شد که این مساحت خطرات جدی ناشی از تولید و پراکنده شدن ریزگردها و شورزارها را مرتفع می‌‌کند.

طول کانال آشوراده و مسیرهای الحاقی به این پروژه ۱۱ کیلومتر، عرض کانال در پایین دست ۷۰ و در بالا دست در سمت دریا ۴۴۰ متر و عمق کانال ۱.۵ متر است؛ همچنین کل حجم لایروبی شامل مسیرهای تردد بین اسکله چوبی مسافری بندر ترکمن و جزیره آشوراده، کانال فرعی بندر ترکمن و حوضچه بندر ترکمن و مسیر فرعی بین مسیر آشوراده و اسکله رستوران یک میلیون و ۴۲۰ هزار مترمکعب است و تراورس کوبی دو طرف کانال، کاشت گیاه بومی سالیکورنیا در محل دایک های ایجادی به مساحت ۱۵۰ هکتار برای جلوگیری از ریزگردها بخشی از مشخصات این پروژه است.

کانال آشوراده به طول ۹ کیلومتر جزئی از مهم‌ترین مسیر انتقال آب دریای خزر به خلیج گرگان است و با بازگشایی کانال آشوراده و ورود آب دریا به خلیج گرگان، موانع مسیر منتهی به اسکله‌های تجاری و تفریحی مرتفع شد و شناورهای سبک می‌توانند به راحتی از اسکله‌ها در مسیر جزیره آشوراده تردد داشته باشند.

جلوگیری از ایجاد گرد و غبار و ایجاد کانون ریزگرد ناشی از خشک شدن خلیج گرگان، ارتقای کیفیت و کاهش شوری آب خلیج گرگان، حفظ تمام ارگانیسم‌های زیست‌مند موجود در آن، احیای حوضچه بندر ترکمن، نصب و راه‌اندازی اسکله شناور جهت رونق گردشگری از دیگر مزایا و فواید احیای خلیج گرگان برای مردم منطقه و استان گلستان است.

انتهای پیام/

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.